Zapewnienie finansowania pozwoli na ogłoszenie przetargu na roboty budowlane przez Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich.
- W październiku 2024 uzyskaliśmy decyzję ZRID, a teraz przeznaczamy środki na realizację ronda. Jest to zadanie, które wpisuje się w rozwój Specjalnej Strefy Ekonomicznej w Mielcu. W Rogoźnicy budujemy V etap drogi „lotniskowej”, projektujemy nowy układ drogowy w strefie ekonomicznej w Stalowej Woli oraz drogę do terminala kolejowego w Żurawicy k. Przemyśla. Te działania pokazują, jak konsekwentnie dbamy o warunki dla rozwoju gospodarczego Podkarpacia - podkreślił Marszałek Województwa Podkarpackiego Władysław Ortyl.
Nowe rondo będzie znajdować się na skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej nr 985, czyli obwodnicy Mielca, z drogą powiatową nr 1713R Grochowe II - Trześń - Mielec w sąsiedztwie Specjalnej Strefy Ekonomicznej i lotniska w Mielcu.
Droga wojewódzka 985 obsługuje ruch tranzytowy na kierunku Tarnobrzeg-Mielec-Dębica, na którym natężenie ruchu drogowego wynosi 10322 pojazdów na dobę (zgodnie z Generalnym Pomiarem Ruchu z 2020 roku) i z każdym rokiem będzie wzrastać.
Droga powiatowa obsługuje ruch w kierunkach miasta Mielec i miejscowości Trześń.
W ramach zadania zaprojektowano rozbudowę skrzyżowania na typu rondo o średnicy zewnętrznej 46 m, z wyspą środkową o średnicy 32 m. Przewidziano pas umożliwiający przejazd pojazdów nienormatywnych o szerokości 4m, co jest szczególnie ważne z uwagi na pobliski obszar przemysłowy.
Każdy wylot skrzyżowania wyposażono w wyspy trójkątne wydłużone, natomiast wloty drogi wojewódzkiej ukształtowano w formie kontrałuków z wyspą środkową rozdzielającą przeciwne kierunku ruchu. Wzdłuż drogi powiatowej zaprojektowano drogę dla rowerów o szerokości 3 m umożliwiającą ruch dwukierunkowy.
Rondo jest wydajne pod kątem realizowania wielu funkcji jednocześnie, np. regulacji oraz uspokojenia ruchu drogowego. Istotnie redukuje liczbę punktów kolizji w stosunku do innych typów skrzyżowań, stwarza wizualną przeszkodę na drodze, co sprzyja wczesnemu rozpoznaniu zasady podporządkowania wjazdu, ułatwia wykonywanie manewrów skrętnych oraz dopuszcza wykonanie manewru zawracania. Rondo zwiększa płynność ruchu z jednoczesną poprawą bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu.
- W zeszłym roku zakończyliśmy budowę ronda w Dąbrówkach k. Łańcuta, w czerwcu rozpoczęliśmy budowę ronda w Nowym Żmigrodzie, zaczynamy kolejne zadanie w systemie „zaprojektuj i buduj” w Grabownicy Starzeńskiej. To tylko kilka przykładów, które pokazują potrzeby mieszkańców. Drogi wojewódzkie muszą służyć nie tylko ruchowi tranzytowemu, ale również lokalnym użytkownikom – komentuje Dyrektor Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich Piotr Miąso.