Zamknij

Bliżej nowego ronda na obwodnicy!

Przemysław CynkierPrzemysław Cynkier 09:56, 01.07.2025 Aktualizacja: 09:57, 01.07.2025
Zdjęcie ilustracyjne. Zdjęcie ilustracyjne.

Z inicjatywy marszałka Władysława Ortyla, Sejmik Województwa Podkarpackiego przegłosował wniosek wprowadzenia do Wieloletniej Prognozy Finansowanej Województwa Podkarpackiego realizacji budowy ronda na obwodnicy Mielca

Zapewnienie finansowania pozwoli na ogłoszenie przetargu na roboty budowlane przez Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich.

- W październiku 2024 uzyskaliśmy decyzję ZRID, a teraz przeznaczamy środki na realizację ronda. Jest to zadanie, które wpisuje się w rozwój Specjalnej Strefy Ekonomicznej w Mielcu. W Rogoźnicy budujemy V etap drogi „lotniskowej”, projektujemy nowy układ drogowy w strefie ekonomicznej w Stalowej Woli oraz drogę do terminala kolejowego w Żurawicy k. Przemyśla. Te działania pokazują, jak konsekwentnie dbamy o warunki dla rozwoju gospodarczego Podkarpacia - podkreślił Marszałek Województwa Podkarpackiego Władysław Ortyl.

Nowe rondo będzie znajdować się na skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej nr 985, czyli obwodnicy Mielca, z drogą powiatową nr 1713R Grochowe II - Trześń - Mielec w sąsiedztwie Specjalnej Strefy Ekonomicznej i lotniska w Mielcu. 

Droga wojewódzka 985 obsługuje ruch tranzytowy na kierunku Tarnobrzeg-Mielec-Dębica, na którym natężenie ruchu drogowego wynosi 10322 pojazdów na dobę (zgodnie z Generalnym Pomiarem Ruchu z 2020 roku) i z każdym rokiem będzie wzrastać. 

Droga powiatowa obsługuje ruch w kierunkach miasta Mielec i miejscowości Trześń.

W ramach zadania zaprojektowano rozbudowę skrzyżowania na typu rondo o średnicy zewnętrznej 46 m, z wyspą środkową o średnicy 32 m. Przewidziano pas umożliwiający przejazd pojazdów nienormatywnych o szerokości 4m, co jest szczególnie ważne z uwagi na pobliski obszar przemysłowy. 

Każdy wylot skrzyżowania wyposażono w wyspy trójkątne wydłużone, natomiast wloty drogi wojewódzkiej ukształtowano w formie kontrałuków z wyspą środkową rozdzielającą przeciwne kierunku ruchu. Wzdłuż drogi powiatowej zaprojektowano drogę dla rowerów o szerokości 3 m umożliwiającą ruch dwukierunkowy.

Rondo jest wydajne pod kątem realizowania wielu funkcji jednocześnie, np. regulacji oraz uspokojenia ruchu drogowego. Istotnie redukuje liczbę punktów kolizji w stosunku do innych typów skrzyżowań, stwarza wizualną przeszkodę na drodze, co sprzyja wczesnemu rozpoznaniu zasady podporządkowania wjazdu, ułatwia wykonywanie manewrów skrętnych oraz dopuszcza wykonanie manewru zawracania. Rondo zwiększa płynność ruchu z jednoczesną poprawą bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu.

- W zeszłym roku zakończyliśmy budowę ronda w Dąbrówkach k. Łańcuta, w czerwcu rozpoczęliśmy budowę ronda w Nowym Żmigrodzie, zaczynamy kolejne zadanie w systemie „zaprojektuj i buduj” w Grabownicy Starzeńskiej. To tylko kilka przykładów, które pokazują potrzeby mieszkańców. Drogi wojewódzkie muszą służyć nie tylko ruchowi tranzytowemu, ale również lokalnym użytkownikom – komentuje Dyrektor Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich Piotr Miąso.
 

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
0%