Front robót na sieci dróg wojewódzkich jest bardzo duży z uwagi na inwestycje, które mają wsparcie ze środków unijnych i rządowych oraz finansowanych z budżetu województwa. PZDW w 2025 roku realizuje 40 zadań inwestycyjnych o łącznej wartości blisko 3,5 mld złotych przy wsparciu ze źródeł rządowych i unijnych w wysokości około 2,6 mld zł. Plan wydatków związanych z budową, przebudową, remontem i modernizacją sieci dróg wojewódzkich na 2025 rok wynosi 1,1 miliarda złotych.
Na północy
Na północy województwa podkarpackiego realizowana jest rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 872 na 32 kilometrowym odcinku Nowa Dęba – Nisko. Wartość inwestycji to 217 milionów złotych, przy wsparciu rządowym wynoszącym 211 milionów złotych. Roboty prowadzone są przy utrzymaniu ciągłości ruchu, co było jednym z głównych priorytetów przy planowaniu realizacji. Prace więc realizowane są zgodnie z tymczasową organizacją ruchu, która zakłada około 20 odcinków ruchu wahadłowego sterowanego sygnalizacją świetlną, prawo lub lewo stronnych - w zależności od postępu robót. Zakończenie zadania planowane jest na sierpień 2026 roku.
Prace drogowe od zeszłego roku prowadzone są na DW 861 od m. Bojanów do m. Jeżowe (odcinkami) i w m. Cisów Las. Obowiązuje odcinek ruchu wahadłowego na długości 650 metrów w m. Cisów Las. Efektem dwuletniej modernizacji będzie 4,75 km przebudowanej drogi wojewódzkiej nr 861.
Most w Rzemieniu k. Mielca na DW 985 poddawany jest kompleksowemu remontowi. Utrudnienia dla kierowców to ograniczenie prędkości do 40 km/h, zwężenie ruchu do jednego pasa oraz ruch wahadłowy.
Południe Podkarpacia – w kierunku Bieszczad i Beskidu Niskiego
Drugim długim odcinkiem objętym rozbudową jest 25 km trasa od Tyczyna, przez Dylągówkę, Szklary do Dynowa. Aktualnie obowiązują 3 stałe odcinki ruchu wahadłowego przy budowie mostów w Borku Starym, Borku Nowym i w Hyżnem oraz 8 drogowych o długości od 400 do 600 metrów prawo lub lewostronnych - w zależności od postępu prac.
Utrudnienia drogowe na 14 kilometrowej trasie Kielnarowa - Dylągówka będą odczuwalne dla kierowców, ponieważ jest to trasa obciążona dużym natężeniem ruchu. Zgodnie z danymi pomiarowymi z 2020 roku drogą porusza się ponad 12 tysięcy pojazdów na dobę. Realizacja inwestycji w terenie mocno zurbanizowanym jest wyzwaniem również dla wykonawcy inwestycji, który musi utrzymać ciągłość ruchu. Zadanie ma być zakończone jesienią 2027 roku. – wyjaśnia Dyrektor PZDW Piotr Miąso.
Dla odcinka Dylągówka-Szklary opracowywane są projekty wykonawcze oraz tymczasowej organizacji ruchu na czas budowy. Ruszają prace przygotowawcze takie jak wycinka drzew, rozbiórki nawierzchni oraz budowników.
Na trasie Szklary-Dynów Wykonawca planuje wprowadzić 3-4 odcinkowy ruchu wahadłowego w celu wykonywania robót zasadniczych. Obecnie trwają prace przygotowawcze. Rozpoczęły się roboty ziemne przy wykopie nowej trasy omijającej niebezpieczny łuk. Docelowo droga przebiegać będzie w głębokim wykopie przecinając istniejące wzniesienie.
W Lutczy na DW 989 mocno zaawansowana jest budowa nowego mostu wraz z podjazdami. Długość inwestycji wynosi około 0,9 km. Aktualnie ruch odbywa się starym mostem przy ograniczeniu prędkości do 40 km/h.
Droga wojewódzka nr 886 w Domaradzu została całkowicie zamknięta dla ruchu. Stary most został rozebrany. Wykonawca aktualnie przygotowuje pale pod ławy fundamentowe. Wskazane są alternatywne trasy dojazdu w kierunku Sanoka: - dla pojazdów o rzeczywistej masie całkowitej do 15 ton objazd poprowadzony będzie drogą powiatową nr DP 2028R od skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 886 w m. Blizne do skrzyżowania z drogą krajową nr 19 w m. Jasienica Rosielna, - dla pozostałych pojazdów objazd zostanie poprowadzony drogą krajową nr 19 do Miejsca Piastowego, dalej drogą krajową nr 28 przez Rymanów do Sanoka.
Budowa mostu w Jurowcach to kolejna inwestycja na DW 886. W czerwcu przekazaliśmy plac budowy Wykonawcy. Rusza budowa mostu tymczasowego, po którym będzie odbywał ruch samochodowy podczas realizacji nowego obiektu inżynierskiego. Zakończenie zadań na DW 886 zaplanowane jest do końca 2025 roku.
3-kilometrowy odcinek drogi wojewódzkiej nr 988 Czudec – Zaborów objęty jest 4 odcinkami ruchu wahadłowego sterowanego sygnalizacją świetlną. Zakończenie inwestycji planowane jest jesienią 2026 r.
Rozpoczęła się budowa ronda w Nowym Żmigrodzie. Wykonawca do połowy lipca będzie realizować roboty przygotowawcze, które nie będą kolidowały z ruchem samochodowym. Od połowy lipca zaplanowano 1 odcinek ruchu wahadłowego sterowanego sygnalizacją świetlną o długości 150 m.
Radoszyce – granica państwa to ważna trasa, przez którą można się udać na polsko-słowackie przejście graniczne. Wykonawca rozpoczął roboty przygotowawcze i nawierzchniowe, które powodują utrudnienia takie jak odcinkowy ruch wahadłowy sterowany sygnalizacją świetlną lub sterowany ręcznie.
PZDW realizuje kompleksowe remonty mostów w celu odtworzenia nośności do 30 ton. Utrudnienia dla kierowców takie jak ograniczenie prędkości do 40 km/km zwężenie ruchu do jednego pasa oraz ruch wahadłowy. Remonty zakończą się do końca roku.
Są to obiekty inżynierskie na drogach wojewódzkich w miejscowościach:
- DW 889 w m. Szczawne i w m. Bukowsko,
- DW 897 w m. Wisłok Wielki,
- DW 897 w m. Tylawa – dwa mosty, oraz w Woli Niżnej i Osławicy,
- DW 893 w m. Bystre - dwa mosty oraz dwa kolejne w m. Jabłonki,
- DW 887 w m. Humniska.
Po zakończeniu przetargu na zabezpieczenie osuwiska w Cisnej na drodze wojewódzkiej nr 893, w połowie wakacji powinna rozpocząć się realizacja tego zadnia. Turyści mogą spodziewać się 1 odcinka ruchu wahadłowego sterowanego sygnalizacją świetlną.
W kierunku Przemyśla
Realizacja rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 884 w m. Babice zakończona zostanie jesienią. Na razie obowiązuje 1 odcinek ruchu wahadłowego.
DW 881 Kańczuga-Pruchnik etap II – Jesienią zakończone również będzie zadanie polegające na rozbudowie odcinków od Pantalowic do Pruchnika o długości 7,22 km i 1,8 km ulicy Jarosławskiej w Pruchniku. Obowiązuje odcinkowy ruch wahadłowy i ewentualne krótkotrwałe utrudnienia w ruchu spowodowane pracami wykończeniowymi.
Wschód Podkarpacia - w kierunku Roztocza
Trzecią najdłuższą trasą, która objęta jest rozbudową jest droga wojewódzka nr 865 od Koniaczowa do Lipiny (19,5 km), od Oleszyc do Cieszanowa (10,3 km) oraz od Narola do granicy województwa (3,2 km). Utrudnienia drogowe dla kierowców obejmują ograniczenie prędkości oraz kilkanaście odcinków ruch wahadłowego. Po zakończeniu wszystkich zadań oraz oddaniu do użytkowania nowego mostu w Jarosławiu, trasa będzie w niemal całkowicie przebudowana. Do realizacji zostanie tylko 19 km odcinek między Cieszanowem a Narolem.
Prace remontowe polegające na wymianie nawierzchni dróg prowadzone są w Horyńcu Zdroju na DW 867 oraz między Starym a Nowym Lublińcem na DW 863. Powodują krótkotrwałe utrudnienia w ruchu.
Zachód Podkarpacia
Na DW 986 od dworca kolejowego w Ropczycach do Ostrowa realizujemy budowy wiaduktu nad koleją i mostu na rzece Wielopolka. Obowiązują 3 odcinki ruchu wahadłowego. Wykonawcy planują jeszcze na wakacjach przełożyć ruch na nowe obiekty po uzyskaniu wymaganych zgód. Następnie przejdą do rozbiórki starych obiektów inżynierskich. Zakończenie inwestycji przewidziane jest jesienią 2025 r.
Prace na podkarpackich drogach wojewódzkich
Na terenie Podkarpacia PZDW realizuje 25 odcinków dróg dla pieszych i rowerzystów o sumarycznej długości około 5,3 km. Dodatkowo lokalne samorządy, które pozyskały fundusze rządowe i unijne, również realizują zadania w tym zakresie. Budowa chodników i ścieżek rowerowych może wiązać się ze zwężeniem przekroju jezdni do 1 pasa ruchu (ruch wahadłowy)i innymi czasowymi utrudnieniami.
Ostatnim elementem powodującym utrudnienia drogowe są tzw. roboty szybko postępujące. Kierowcy mogą spodziewać się krótkotrwałych utrudnień związanych z utrzymaniem infrastruktury np. malowaniem znaków poziomowych, wymianą znaków pionowych, koszeniem, czyszczeniem rowów czy ścinaniem poboczy. PZDW zarządza siecią 1720 km dróg wojewódzkich.