Zamknij

Magia operowych modlitw: wieczór w ramach Mieleckiego Festiwalu Muzycznego [FOTO]

08:28, 20.09.2024 jk Aktualizacja: 10:57, 20.09.2024
Fot. Joanna Krupa Fot. Joanna Krupa

W czwartek w ramach 27. Mieleckiego Festiwalu Muzycznego odbyły się dwa wyjątkowe koncerty, które przyciągnęły tłumy melomanów. Chociaż pierwotnie planowano zorganizowanie wydarzeń w malowniczo położonym kościółku Św. Marka nad Wisłoką, nastąpiła niespodziewana zmiana lokalizacji. Ostatecznie oba koncerty odbyły się w Bazylice Mniejszej pw. Św. Mateusza w Mielcu, co nie przeszkodziło w zapewnieniu publiczności niezapomnianych wrażeń muzycznych.

[FOTORELACJA]11757[/FOTORELACJA]

Pierwszy koncert rozpoczął się o godzinie 18:30. Jako pierwsi na scenie pojawili się członkowie Zespołu Muzyki Dawnej „Hortus Musicus”, który pod kierownictwem Tomasza Nowakowskiego zaprezentował krótszy, ale niezwykle klimatyczny program muzyki dawnej. Zespół doskonale wprowadził słuchaczy w odpowiedni nastrój przed głównym wydarzeniem wieczoru.

Kulminacją czwartkowego wieczoru był występ dwóch wybitnych artystek - Edyty Piaseckiej, sopranistki koloraturowej, oraz Jolanty Skorek-Münch, pianistki. Publiczność miała okazję usłyszeć wyjątkowy koncert zatytułowany „Najpiękniejsze modlitwy operowe”, w którym znalazły się arcydzieła muzyki klasycznej oraz współczesnej.

W repertuarze koncertu znalazły się między innymi:

  • Giulio Caccini – Ave Maria
  • Wolfgang Amadeusz Mozart – Exsultate, jubilate, część III: Tu virginum corona
  • Mieczysław Karłowicz – Mów do mnie jeszcze
  • Andrew Lloyd Webber – Pie Jesu
  • Wojciech Kilar – Wokaliza z filmu „9. Wrota”
  • Vincenzo Bellini – Cabaletta z opery „Norma”
  • Stanisław Moniuszko – Aria Neali z opery „Paria”

Wszystkie utwory zostały wykonane z niezwykłą precyzją, a interpretacje Edyty Piaseckiej, wsparte grą Jolanty Skorek-Münch, stworzyły magiczną atmosferę, która porwała publiczność

Edyta Piasecka - polska śpiewaczka operowa (dramatyczny sopran koloraturowy) jest absolwentką Akademii Muzycznej w Krakowie. Zadebiutowała na scenie operowej już na III roku studiów, rozpoczynając w ten sposób swoją niezwykłą karierę sceniczną i muzyczną. Współpracowała z wieloma polskimi dyrygentami m.in. Mirosławem Jackiem Błaszczykiem, Wiktorem Bockmannem, Tomaszem Bugajem, Kaiem Bumannem, Sławomirem Chrzanowskim, José Maria Florênciem, Czesławem Grabowskim, Robertem Kabarą, Tadeuszem Kozłowskim, Ewą Michnik, oraz zagranicznymi: m.in. z Rolandem Baderem, Willem Crutchfieldem, M. Fitzgeraldem, Volkerem Schmidtem-Gertenbachem, Walterem Wellerem, Andrijem Jurkewyczem, Michaelem Zilmem, a także z Alberto Zeddą.

Występowała na scenach operowych Teatru Wielkiego w Warszawie, Warszawskiej Opery Kameralnej, Opery Krakowskiej, Teatru Wielkiego w Łodzi, Opery Bałtyckiej, Opery Wrocławskiej, Opery i Filharmonii Podlaskiej, Teatru Wielkiego w Budapeszcie (Węgierska Opera Państwowa). Współpracuje i koncertuje w Filharmonii Krakowskiej, NOSPR w Katowicach, Filharmonii Śląskiej, Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze, Filharmonii Poznańskiej, Filharmonii Zabrzańskiej, Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy, Filharmonii Narodowej, Filharmonii Częstochowskiej, Filharmonii Podkarpackiej, Mazowieckim Teatrze Muzycznym w Warszawie. Występuje z Toruńską Orkiestrą

Jolanta Skorek-Munch - w 1984 roku ukończyła studia w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (pedagogika instrumentalna – fortepian). Uzyskała również tytuł licencjata muzykologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. W 2005 roku Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi nadała jej stopień doktora sztuki w dziedzinie kameralistyki fortepianowej.

W 2021 otrzymała tytuł profesora sztuki w dyscyplinie sztuki muzyczne. W latach 1987-2006 pracowała w Instytucie Muzyki Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, a od 2006 do 2013 roku była zatrudniona na stanowisku profesora uczelni i prowadziła klasę fortepianu w Instytucie Muzykologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Od 2013 roku jest profesorem w Instytucie Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego (Zakład Chóralistyki i Muzyki Religijnej), obecnie na stanowisku profesora zwyczajnego.

Jako solistka i kameralistka uczestniczy w uroczystych koncertach okolicznościowych, organizowanych w obiektach zabytkowych Lublina i regionu. Wielokrotnie prezentowała swoje projekty koncertowe w ramach Lubelskiego Festiwalu Nauki.

Jej dorobek artystyczny obejmuje ponad 500 koncertów kameralnych w wielu miastach Polski. w tym kilkakrotnie w Filharmonii Narodowej, Bałtyckiej, Krakowskiej i Podkarpackiej oraz na Muzycznym Festiwalu w Łańcucie i Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy. Koncertowała w Niemczech, Francji, Bułgarii, Izraelu, we Włoszech, Macedonii i na Węgrzech.

Współpracuje z wybitnymi polskimi śpiewakami, takimi jak: Olga Pasiecznik, Joanna Woś, Grażyna Brodzińska, Edyta Piasecka, Dorota Laskowiecka, Karina Skrzeszewska, Monika Buczkowska, Iwona Socha, Ewa Tracz, Agnieszka Tomaszewska, Magdalena Stefaniak, Edyta Ciechomska, Magdalena Witczak, Iwona Sawulska, Gabriela Silva, Małgorzata Grzegorzewicz-Rodek, Iwona Kowalkowska, Anita Rywalska-Sosnowska, Ewa Lalka, Aleksandra Resztik, Anna Lubańska, Bożena Zawiślak-Dolny, Dorota Lachowicz, Dariusz Paradowski, Jacek Laszczkowski, Piotr Łykowski, Paweł Trojak, Piotr Olech, Jakub Burzyński, Piotr Kusiewicz, Adam Zdunikowski, Leszek Świdziński, Paweł Skałuba, Witold Matulka, Jacek Wójcicki, Krystian Krzeszowiak, Tadeusz Pszonka, Sławomir Naborczyk, Leszek Skrla, Jacek Ścibor oraz ze skrzypkami, jak Vadim Brodski, Katarzyna Duda, Rafał Zambrzycki-Payne i z zespołami Kwartet Camerata, ARSO Ensemble, Trio Lublin Baroque. W wielu przypadkach sprawowała również kierownictwo muzyczne realizowanych projektów.

(jk)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
0%