[ZT]90333[/ZT]
Rada Powiatu Mieleckiego wyraża swoje zaniepokojenie i sprzeciw spowodowany rewolucyjnymi zmianami w polskim systemie oświaty dotyczącymi edukacji szkolnej dzieci i młodzieży. Chcemy zapobiec szkodliwym tendencjom w oświacie i w związku z tym kierujemy do Minister Edukacji Narodowej, odpowiedzialnej za kształt polskiej oświaty Apel zawierający listę kluczowych postulatów niezbędnych do realizacji.
Oczekujemy od Pani Minister:
1. Ukierunkowania edukacji na zdobywanie wiedzy oraz rozwój intelektu (w tym myślenia przyczynowo-skutkowego i logicznego) i wartości wymienionych w preambule ustawy - Prawo Oświatowe, poprzez skupienie uwagi kuratorów, dyrektorów szkół i kadry pedagogicznej na nauczaniu przedmiotowym, a nie na propagowaniu tzw. dobrostanu uczniów, co sprowadza się do obniżenia wymagań edukacyjnych.
2. Promocji realizacji treści z zakresu języka polskiego oraz historii, które zostały usunięte z obowiązkowej podstawy programowej w ramach „uszczuplenia", a są szczególnie warte propagowania, dla chętnych uczniów, w ramach kółek zainteresowań, konkursów czytelniczych, recytatorskich, wiedzy przedmiotowej, szkolnych wydarzeń artystycznych, itp.
3. Niewprowadzania w jakiejkolwiek formie edukacji seksualnej do szkół (poza realizacją treści przedmiotu Wychowanie do życia w rodzinie), gdyż grozi to naruszeniem praw rodziców do wychowania zgodnie z własnymi przekonaniami, zagwarantowanych między innymi w art. 48 ust. 1 oraz art. 53 ust. 3 Konstytucji RP, szczególnie w sytuacji, w której przedmiot ten miałby stać się przedmiotem obowiązkowym.
4. Zapewnienia realizacji prawa do nauczania religii w szkołach w sposób niedyskryminujący uczniów uczęszczających na te lekcje, czyli nie w grupach międzyklasowych, gromadzących uczniów różnych roczników oraz nieobowiązkowo na pierwszej lub ostatniej godzinie w danym dniu zajęć, jako że formy te naruszają podstawowe zasady dydaktyczne przyjęte w szkolnictwie (grupy międzyklasowe) i naruszają prawa ucznia i mają znamiona nietolerancji religijnej.
5. Promocji konsekwentnego stosowania narzędzi dyscyplinujących uczniów, aby prawa nie dominowały nad obowiązkami ucznia, w tym nad kluczowym - obowiązkiem nauki, zaś autorytet nauczyciela pozostawał niezagrożony.
6. Doprecyzowania obowiązujących przepisów dotyczących zasad korzystania ze smartfonów i urządzeń elektronicznych w szkotach, tak aby dyrektorzy nie mieli wątpliwości. Statut szkolny może przewidywać zakaz korzystania z ww. urządzeń przez uczniów na terenie szkół oraz podczas wydarzeń organizowanych przez szkoły, jak szkolne wycieczki, wyjścia do teatru, itp. Względnie - rozważenia wprowadzenia ustawowego zakazu w tej materii.
7. Wprowadzenia dodatkowych programów z zakresu profilaktyki uzależnień (narkotyki, alkohol, smartfon) podczas lekcji wychowawczych oraz specjalnych szkoleń dla rodziców organizowanych podczas wywiadówek, szczególnie na początku roku szkolnego.
8. Odstąpieniu od ograniczeń w zakresie zadawania i oceniania prac domowych, jako istotnego elementu samokształcenia uczniów oraz realizacji uprawnień nauczyciela, zagwarantowanych w art. 12 ust. 2 Karty Nauczyciela, do swobody stosowania metod nauczania i wychowania uznanych przez współczesne nauki pedagogiczne.
9. Zachęcania do stosowania ocen wyrażonych w stopniach (a nie ocen opisowych), które mobilizują ucznia do wysiłku oraz są czytelną informacją dla ucznia i rodzica o postępach w nauce oraz o zachowaniu.
10. Podkreślenia potrzeby przestrzegania przepisów prawa oświatowego, w szczególności art. 86 ust. 2 ustawy Prawo oświatowe, w zakresie konieczności uzyskania pozytywnej opinii rady szkoty lub rady rodziców przed dopuszczeniem do działalności w danej szkole podmiotów zewnętrznych.
11. Podkreślenia bezwzględnej konieczności uzyskania przez szkoły każdorazowej zgody w jakichkolwiek zajęciach poza obowiązkowych, zgodnie z zasadą pierwszeństwa wychowawczego rodziców.
12. Poddania kontroli treści i stosowanych metod nauczania w programach powstałych poza Polską, jak platforma ponadnarodowa e-twinning, Erasmus+Młodzież, modułowe e-podręczniki i inne tzw. metody innowacyjne.
13. Ochrony i rozwoju istniejących szkół specjalnych na terenie kraju, z ich kadrą i dorobkiem oraz zaniechania wdrażania metody włączającej w szkołach masowych i promocji edukacji włączającej wśród rodziców. Troszcząc się o prawa dziecka niepełnosprawnego i jego rodziców, nie można pomijać praw innych rodziców i dzieci do spokojnej i efektywnej nauki w szkołach ogólnodostępnych.
14. Zaniechania kierowania do szkół ogólnodostępnych osób, które nie są w stanie uczyć się tak, jak uczniowie w normie rozwojowej i w razie potrzeby możliwości przeniesienia ich do placówek specjalnych (zasadnicze problemy w tej kategorii to: niepełnosprawność intelektualna, choroby i zaburzenia psychiczne, spektrum autyzmu, niedostosowanie społeczne, zaburzenia zachowania).
15. Podkreślania zasadności tworzenia w szkołach masowych - zgodnie z prawem oświatowym - kilkuosobowych oddziałów specjalnych dla uczniów z określonymi dysfunkcjami (np. uczniowie z Aspergerem), wówczas, gdy ich włączenie do klas masowych uniemożliwia pozostałym uczniom skuteczna realizacja podstawy programowej oraz nie przynosi oczekiwanych efektów edukacyjnych u uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi lub/i zagraża bezpieczeństwu uczniów.
16. Zaniechania oceniania funkcjonalnego, które przejawiałoby znamiona inwigilacji życia rodzinnego ucznia oraz kontroli nad wszelkimi stosowanymi w szkotach ankietami, szczególnie związanymi z badaniami przesiewowymi w zakresie zdrowia psychicznego, by nie zawierały jawnych bądź ukrytych treści i sugestii, mogących niekorzystnie oddziaływanie na emocje, zdrowie psychiczne i seksualność ucznia.
17. Zaniechania promocji transformacji cyfrowej (poprzez wprowadzanie zdalnych lekcji oraz eliminowanie podręczników papierowych i stosowanie e-podręczników) i upowszechniania narzędzi cyfrowych w szkołach, ze względu na ich niska, skuteczność dla pozyskiwania wiedzy i umiejętności oraz na pogłębiające się uzależnienia cyfrowe - szczególnie w najmłodszych klasach.
18. Stosowania bacznej kontroli nad praca psychologów szkolnych, tak aby mając stanowić wsparcie uczniów w ich rozwoju, nie ingerowali w żaden sposób w ich rozwój emocjonalny i seksualny bez wiedzy i pozwolenia rodziców.
19. Zaniechania promocji ideologicznego przekazu w szkołach, np. w postaci “tęczowych piątków", mogącego spowodować rozterki co do własnej seksualności i tożsamości u uczniów.
20. Realizacji suwerennej polityki oświatowej, wspierającej narodową jedność Polaków, poczucie dumy narodowej oraz polski interes.
Jako Rada Powiatu domagamy się przestrzegania w szkołach praw konstytucyjnych do wychowania dzieci w zgodzie z przekonaniami rodziców. Zasada ochrony władzy rodzicielskiej ma swoje istotne miejsce w Konstytucji RP (art. 48 ust. 1 Konstytucji RP).
Ta podstawa prawna znajduje uszczegółowienie w konstytucyjnej normie potwierdzającej prawo rodziców do wychowania i nauczania moralnego oraz religijnego zgodnie ze swoimi przekonaniami (art. 53 ust. 3 Konstytucji RP).
Podkreślamy, iż w ramach systemu oświaty nie można nakładać na nauczycieli obowiązku realizacji zajęć według jednego określonego sposobu i że każdemu nauczycielowi przysługuje swoboda doboru takich środków dydaktycznych i wychowawczych, spośród uznanych przez współczesne nauki pedagogiczne, jakie uznaje za stosowne do realizacji podstawy programowej.
Ponadto przysługuje nauczycielom konstytucyjne prawo do sprzeciwu sumienia i na tej podstawie odmowy poprowadzenia zajęć, np. promujących treści, które uważa za moralnie niedopuszczalne, zwlaszcza jesli wykraczają poza podstawe programowa.
Oczekujemy odpowiedzi i reakcji na Apel Rady Powiatu Mieleckiego od Minister Edukacji Narodowej oraz podjęcia działań uwzględniających przedstawione przez nas postulaty dla dobra naszych dzieci i młodzieży.
Klub Prawo i Sprawiedliwość