Zamknij

Ten apel radni PiS chcieli wysłać do ministry edukacji. Mamy treść

06:30, 28.10.2024 ks

W obszernej publikacji na łamach hej.mielec.pl opisujemy okoliczności próby przeforsowania przez radnych powiatowych PiS apelu do ministry edukacji Barbary Nowackiej, w którym „wyrażają swoje zaniepokojenie i sprzeciw spowodowany rewolucyjnymi zmianami w polskim systemie oświaty dotyczącymi edukacji szkolnej dzieci i młodzieży”.

W treści apelu znalazło się 20 „kluczowych postulatów niezbędnych do realizacji”, a wśród nich m.in. niewprowadzanie w jakiejkolwiek formie edukacji seksualnej do szkół, zapewnienie realizacji prawa do nauczania religii w szkołach czy zaniechanie promocji transformacji cyfrowej.

Powstanie apelu zostało sprowokowane przez wizytę ministry Barbary Nowackiej w Mielcu - podczas krajowego rozpoczęcia roku szkolnego, które odbyło się w tutejszym ZST. Przypomnimy, że temu wydarzeniu towarzyszyła demonstracja środowisk prawicowych, które mobilizowały się „by stawić opór wprowadzanym zmianom uderzającym w polskość, historyczne korzenie, religię i tych, którzy jej uczą”.

W hej.mielec.pl publikujmy pełną treść apelu przygotowanego przez radnych powiatowych Prawa i Sprawiedliwości, który - ich zdaniem - powinien zostać przyjęty jako głos całej Rady Powiatu Mieleckiego i wysłany do Ministerstwa Edukacji Narodowej. Tak się jednak nie stanie, bo na ostatniej sesji projekt w tej sprawie nie znalazł większości.

[ZT]90333[/ZT]

Apel radnych PiS powiatu mieleckiego do Minister Edukacji Narodowej

Rada Powiatu Mieleckiego wyraża swoje zaniepokojenie i sprzeciw spowodowany rewolucyjnymi zmianami w polskim systemie oświaty dotyczącymi edukacji szkolnej dzieci i młodzieży. Chcemy zapobiec szkodliwym tendencjom w oświacie i w związku z tym kierujemy do Minister Edukacji Narodowej, odpowiedzialnej za kształt polskiej oświaty Apel zawierający listę kluczowych postulatów niezbędnych do realizacji.

Oczekujemy od Pani Minister:

1. Ukierunkowania edukacji na zdobywanie wiedzy oraz rozwój intelektu (w tym myślenia przyczynowo-skutkowego i logicznego) i wartości wymienionych w preambule ustawy - Prawo Oświatowe, poprzez skupienie uwagi kuratorów, dyrektorów szkół i kadry pedagogicznej na nauczaniu przedmiotowym, a nie na propagowaniu tzw. dobrostanu uczniów, co sprowadza się do obniżenia wymagań edukacyjnych.

2. Promocji realizacji treści z zakresu języka polskiego oraz historii, które zostały usunięte z obowiązkowej podstawy programowej w ramach „uszczuplenia", a są szczególnie warte propagowania, dla chętnych uczniów, w ramach kółek zainteresowań, konkursów czytelniczych, recytatorskich, wiedzy przedmiotowej, szkolnych wydarzeń artystycznych, itp.

3. Niewprowadzania w jakiejkolwiek formie edukacji seksualnej do szkół (poza realizacją treści przedmiotu Wychowanie do życia w rodzinie), gdyż grozi to naruszeniem praw rodziców do wychowania zgodnie z własnymi przekonaniami, zagwarantowanych między innymi w art. 48 ust. 1 oraz art. 53 ust. 3 Konstytucji RP, szczególnie w sytuacji, w której przedmiot ten miałby stać się przedmiotem obowiązkowym.

4. Zapewnienia realizacji prawa do nauczania religii w szkołach w sposób niedyskryminujący uczniów uczęszczających na te lekcje, czyli nie w grupach międzyklasowych, gromadzących uczniów różnych roczników oraz nieobowiązkowo na pierwszej lub ostatniej godzinie w danym dniu zajęć, jako że formy te naruszają podstawowe zasady dydaktyczne przyjęte w szkolnictwie (grupy międzyklasowe) i naruszają prawa ucznia i mają znamiona nietolerancji religijnej.

5. Promocji konsekwentnego stosowania narzędzi dyscyplinujących uczniów, aby prawa nie dominowały nad obowiązkami ucznia, w tym nad kluczowym - obowiązkiem nauki, zaś autorytet nauczyciela pozostawał niezagrożony.

6. Doprecyzowania obowiązujących przepisów dotyczących zasad korzystania ze smartfonów i urządzeń elektronicznych w szkotach, tak aby dyrektorzy nie mieli wątpliwości. Statut szkolny może przewidywać zakaz korzystania z ww. urządzeń przez uczniów na terenie szkół oraz podczas wydarzeń organizowanych przez szkoły, jak szkolne wycieczki, wyjścia do teatru, itp. Względnie - rozważenia wprowadzenia ustawowego zakazu w tej materii.

7. Wprowadzenia dodatkowych programów z zakresu profilaktyki uzależnień (narkotyki, alkohol, smartfon) podczas lekcji wychowawczych oraz specjalnych szkoleń dla rodziców organizowanych podczas wywiadówek, szczególnie na początku roku szkolnego.

8. Odstąpieniu od ograniczeń w zakresie zadawania i oceniania prac domowych, jako istotnego elementu samokształcenia uczniów oraz realizacji uprawnień nauczyciela, zagwarantowanych w art. 12 ust. 2 Karty Nauczyciela, do swobody stosowania metod nauczania i wychowania uznanych przez współczesne nauki pedagogiczne.

9. Zachęcania do stosowania ocen wyrażonych w stopniach (a nie ocen opisowych), które mobilizują ucznia do wysiłku oraz są czytelną informacją dla ucznia i rodzica o postępach w nauce oraz o zachowaniu.

10. Podkreślenia potrzeby przestrzegania przepisów prawa oświatowego, w szczególności art. 86 ust. 2 ustawy Prawo oświatowe, w zakresie konieczności uzyskania pozytywnej opinii rady szkoty lub rady rodziców przed dopuszczeniem do działalności w danej szkole podmiotów zewnętrznych.

11. Podkreślenia bezwzględnej konieczności uzyskania przez szkoły każdorazowej zgody w jakichkolwiek zajęciach poza obowiązkowych, zgodnie z zasadą pierwszeństwa wychowawczego rodziców.

12. Poddania kontroli treści i stosowanych metod nauczania w programach powstałych poza Polską, jak platforma ponadnarodowa e-twinning, Erasmus+Młodzież, modułowe e-podręczniki i inne tzw. metody innowacyjne.

13. Ochrony i rozwoju istniejących szkół specjalnych na terenie kraju, z ich kadrą i dorobkiem oraz zaniechania wdrażania metody włączającej w szkołach masowych i promocji edukacji włączającej wśród rodziców. Troszcząc się o prawa dziecka niepełnosprawnego i jego rodziców, nie można pomijać praw innych rodziców i dzieci do spokojnej i efektywnej nauki w szkołach ogólnodostępnych.

14. Zaniechania kierowania do szkół ogólnodostępnych osób, które nie są w stanie uczyć się tak, jak uczniowie w normie rozwojowej i w razie potrzeby możliwości przeniesienia ich do placówek specjalnych (zasadnicze problemy w tej kategorii to: niepełnosprawność intelektualna, choroby i zaburzenia psychiczne, spektrum autyzmu, niedostosowanie społeczne, zaburzenia zachowania).

15. Podkreślania zasadności tworzenia w szkołach masowych - zgodnie z prawem oświatowym - kilkuosobowych oddziałów specjalnych dla uczniów z określonymi dysfunkcjami (np. uczniowie z Aspergerem), wówczas, gdy ich włączenie do klas masowych uniemożliwia pozostałym uczniom skuteczna realizacja podstawy programowej oraz nie przynosi oczekiwanych efektów edukacyjnych u uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi lub/i zagraża bezpieczeństwu uczniów.

16. Zaniechania oceniania funkcjonalnego, które przejawiałoby znamiona inwigilacji życia rodzinnego ucznia oraz kontroli nad wszelkimi stosowanymi w szkotach ankietami, szczególnie związanymi z badaniami przesiewowymi w zakresie zdrowia psychicznego, by nie zawierały jawnych bądź ukrytych treści i sugestii, mogących niekorzystnie oddziaływanie na emocje, zdrowie psychiczne i seksualność ucznia.

17. Zaniechania promocji transformacji cyfrowej (poprzez wprowadzanie zdalnych lekcji oraz eliminowanie podręczników papierowych i stosowanie e-podręczników) i upowszechniania narzędzi cyfrowych w szkołach, ze względu na ich niska, skuteczność dla pozyskiwania wiedzy i umiejętności oraz na pogłębiające się uzależnienia cyfrowe - szczególnie w najmłodszych klasach.

18. Stosowania bacznej kontroli nad praca psychologów szkolnych, tak aby mając stanowić wsparcie uczniów w ich rozwoju, nie ingerowali w żaden sposób w ich rozwój emocjonalny i seksualny bez wiedzy i pozwolenia rodziców.

19. Zaniechania promocji ideologicznego przekazu w szkołach, np. w postaci “tęczowych piątków", mogącego spowodować rozterki co do własnej seksualności i tożsamości u uczniów.

20. Realizacji suwerennej polityki oświatowej, wspierającej narodową jedność Polaków, poczucie dumy narodowej oraz polski interes.

Jako Rada Powiatu domagamy się przestrzegania w szkołach praw konstytucyjnych do wychowania dzieci w zgodzie z przekonaniami rodziców. Zasada ochrony władzy rodzicielskiej ma swoje istotne miejsce w Konstytucji RP (art. 48 ust. 1 Konstytucji RP).

Ta podstawa prawna znajduje uszczegółowienie w konstytucyjnej normie potwierdzającej prawo rodziców do wychowania i nauczania moralnego oraz religijnego zgodnie ze swoimi przekonaniami (art. 53 ust. 3 Konstytucji RP).

Podkreślamy, iż w ramach systemu oświaty nie można nakładać na nauczycieli obowiązku realizacji zajęć według jednego określonego sposobu i że każdemu nauczycielowi przysługuje swoboda doboru takich środków dydaktycznych i wychowawczych, spośród uznanych przez współczesne nauki pedagogiczne, jakie uznaje za stosowne do realizacji podstawy programowej.

Ponadto przysługuje nauczycielom konstytucyjne prawo do sprzeciwu sumienia i na tej podstawie odmowy poprowadzenia zajęć, np. promujących treści, które uważa za moralnie niedopuszczalne, zwlaszcza jesli wykraczają poza podstawe programowa.

Oczekujemy odpowiedzi i reakcji na Apel Rady Powiatu Mieleckiego od Minister Edukacji Narodowej oraz podjęcia działań uwzględniających przedstawione przez nas postulaty dla dobra naszych dzieci i młodzieży.

Klub Prawo i Sprawiedliwość

 

(ks)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
0%