Zamknij

Jak zwrócić towar do sklepu online?

13:03, 03.03.2022 artykuł sponsorowany Aktualizacja: 13:04, 03.03.2022

Podobnie jak klienci w handlu stacjonarnym, również użytkownicy e-sklepów mają prawo do zwrotu zakupionego towaru. Procedura nie jest skomplikowana i kończy się powodzeniem, pod warunkiem dotrzymania obowiązujących terminów. W jaki sposób zwrócić towar do sklepu internetowego?

14 dni na odstąpienie od umowy bez podania przyczyny

Polskie prawo dokładnie określa zasady zwrotu. Każdy klient może bez przeszkód odstąpić od umowy w ciągu 14 dni od otrzymania towaru. Sklep internetowy jest natomiast zobowiązany do poinformowania o tym swoich klientów, a także określenia szczegółowych zasad dotyczących zwrotu. Większe sklepy często przygotowują w tym celu specjalne formularze online, jednak konsumenci nie muszą z nich korzystać. Informacje o odstąpieniu od umowy można przekazać także w sposób telefoniczny lub mailowy.

Warto pamiętać, że nie każdy towar podlega zwrotowi. Wyjątek stanowi między innymi prasa, podobnie jak usługi dotyczące gier hazardowych, sprzedaż nagrań wizualnych i audiowizualnych na nośnikach informatycznych czy produktów personalizowanych. Ze względów praktycznych zwrotowi nie podlegają też przedmioty, które z natury ulegają szybkiemu zużyciu, na przykład żywność o krótkiej dacie przydatności do spożycia.

Kolejne 14 dni na zwrot towaru

Od tego momentu klient ma 14 dni na zwrot towaru, którego również może dokonać w dowolny sposób. Jednak wcześniej warto zapoznać się z regulaminem sklepu. Część sprzedawców, zwłaszcza duże platformy sprzedażowe udostępniają swoim klientom możliwość darmowego zwrotu towaru. Postępując zgodnie z instrukcjami można wówczas skorzystać z paczkomatu lub usługi kurierskiej opłaconej przez właściciela sklepu.

Jednak darmowe zwroty nie są standardem. W wielu przypadkach koszt zwrotu w całości spoczywa na kupującym. Wówczas warto poszukać jak najtańszego rozwiązania (jeśli zwrot osobisty nie wchodzi w grę). Z pomocą przychodzi platforma logistyczna Apaczka.pl, która w jednym miejscu gromadzi oferty wiodących przewoźników działających na polskim rynku. Po wypełnieniu formularza nadawczego użytkownik zapoznaje się z propozycjami poszczególnych firm kurierskich, spośród których może wybrać po prostu tę najtańszą, korzystając przy okazji z atrakcyjnych rabatów.

14 dni na zwrot środków

Zwracając towar do sklepu internetowego warto pamiętać, że sprzedawca jest zobowiązany do zwrotu zapłaconych w środków. Sklepy internetowe mają na to 14 dni, w ciągu których pieniądze powinny trafić na rachunek bankowy klienta, z którego dokonał on transakcji. W praktyce kupującym należy się także zwrot kosztów dostawy, ale nie jest on zależny od sposobu, w jaki towar został dostarczony. Zwrot obejmuje jedynie koszt najtańszej wysyłki dostępnej w danym sklepie. Właśnie dlatego bardzo opłaca się korzystać w tym przypadku z pomocy brokera kurierskiego.

Kluczowa rola regulaminu e-sklepu

Przed dokonaniem zwrotu warto zapoznać się z regulaminem danego sklepu internetowego. W nim znajdują się bowiem szczegółowe zasady zwrotów, które mogą uwzględniać pewne udogodnienia dla klienta, takie jak wygodny formularz czy pełen zwrot kosztów wysyłki. Ponadto, jeśli sklep internetowy nie informuje swoich klientów o możliwości zwrotu i nie udostępnia im stosownego formularza, czas na odstąpienie od umowy wydłuża się aż do 12 miesięcy – to idealny ratunek dla zapominalskich.

Więcej ciekawych informacji dotyczących przesyłek kurierskich oraz branży e-commerce można znaleźć na stronie wiodącego brokera kurierskiego: https://www.apaczka.pl/.

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
0%