Zamknij

Oleje przekładniowe – wszystko, co warto wiedzieć

artykuł sponsorowany + 12:31, 08.12.2022 Aktualizacja: 12:31, 08.12.2022

Regularna wymiana oleju w skrzyni biegów wydłuża trwałość i zapewnia prawidłową pracę przekładni. Nie dotyczy to jedynie pojazdów z automatycznymi skrzyniami biegów, choć w wypadku samochodów z manualnymi przekładniami producenci twierdzą, że fabryczny olej będzie spełniał swoje funkcje przez cały okres użytkowania pojazdu. To jak – w manualach nie trzeba wymieniać oleju w skrzyni? Czytaj do końca, a dowiesz się, czy należysz do grupy, która nie musi wymieniać oleju w swojej manualnej przekładni.

Jakie funkcje pełni olej do przekładni? 

Olej do przekładni spełnia zadania podobne do oleju silnikowego. Tak więc: 

  • odprowadza ciepło, 
  • redukuje hałas obracających się zębatek, 
  • smaruje poszczególnie podzespoły, 
  • zapobiega korozji wewnątrz skrzyni,
  • redukuje drgania. 

Jakie są objawy zużycia oleju w skrzyni biegów? 

Rozróżnimy objawy ze względu na dwie różne kategorie „pacjentów". Zużyty olej w skrzyni manualnej rozpoznamy po: 

  • zwiększonym oporze przy zmianie przełożeń, którego następstwem są zgrzyty, 
  • głośnej pracy przekładni,
  • wyskakiwaniu biegów, 
  • wyciekach. 

Zużyty olej w przekładni automatycznej będzie powodował: 

  • opóźnianie zmiany biegu, w wyniku czego silnik wchodzi na zbyt wysokie obroty,
  • hałasy generowane przez brak płynności w pracy skrzyni, 
  • szarpanie przy każdej zmianie przełożenia, 
  • wycieki. 

Wystąpienie wymienionych objawów powinno zmotywować Cię do zmiany oleju w skrzyni biegów. Przed dostrzeżeniem objawów zużytego oleju – zmotywuj się do jego wymiany poprzez lekturę kolejnego akapitu. 

Dlaczego warto regularnie wymieniać olej do przekładni? 

Ponieważ to prosty sposób na oszczędzenie pieniędzy. Wymiana oleju w skrzyni biegów to koszt w okolicach 150-200 złotych. Wymiana łożyska spowodowana właśnie brakiem oleju w przekładni będzie kosztować minimum 1000 zł. W wypadku skrzyni biegów jest to jedna z tańszych napraw. Poważne naprawy czy też wymiana całej przekładni to koszt od kilku tysięcy złotych dla manualnej skrzyni, do kilkudziesięciu tysięcy złotych dla skomplikowanych, nowoczesnych automatów. Jak często trzeba poświęcić dwie stówki, żeby przyoszczędzić kilka(dziesiąt) tysięcy? O tym właśnie teraz. 

Jak często wymieniać oleje przekładniowe? 

Jeśli masz samochód z manualną skrzynią biegów to zgodnie z zaleceniami producenta, które znajdziesz na stronie – nie musisz wymieniać oleju w skrzyni biegów, ponieważ fabryczny wystarczy na okres eksploatacji samochodu. Jeśli uwzględnimy założenia producenta – to prawda, fabryczny olej wystarczy na okres użytkowania pojazdu. Jakie są założenia producenta? Założenia są takie, że pojazd zostanie zutylizowany po przejechaniu ~200 tysięcy kilometrów. Jeśli masz bądź kupujesz samochód z manualną przekładnią i masz zamiar zutylizować go po wybiciu 200 tysięcy na liczniku, to nie musisz się martwić o wymianę oleju w skrzyni. W przeciwnym wypadku – wymieniaj olej w następujących interwałach: 

  • skrzynia manualna – co 80 000 – 100 000 km 
  • skrzynia automatyczna – zgodnie z zaleceniami producenta, co 50 000 – 60 000 km 

Zastosowanie wskazanych interwałów pozwoli Ci cieszyć się bezawaryjną pracą przekładni. 

Podsumowanie 

Wiesz już jakie funkcje spełnia olej w skrzyni biegów i znasz objawy jego zużycia. Wymiana oleju w skrzyni biegów według wskazanych interwałów to świetny sposób na zaoszczędzenie nerwów i pieniędzy u mechanika – stosuj go w praktyce.

(artykuł sponsorowany)
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
0%