Prowadzenie działalności gospodarczej wymaga podejmowania decyzji, które niosą za sobą określone konsekwencje. Jakie są fazy procesu decyzyjnego? Dlaczego kluczowe są informacje w oparciu, o które podejmowana zostaje decyzja? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.
Decyzje podejmuje się po to, by osiągnąć określone cele. W związku z tym rezultat każdego działania uzależniony jest od skuteczności procesu decyzyjnego oraz jego właściwego przeprowadzenia. Istotne jest więc, by opierał się on na wiarygodnych danych, które stanowią jego podstawę.
Proces decyzyjny to zgodnie z definicją proces o charakterze myślowym lub sztucznym, który realizuje funkcję podejmowania decyzji. Podjęcie decyzji jest wymagane zawsze wtedy, gdy do wyboru mamy różne opcje, a wybór każdej z nich może wywołać odmienne konsekwencje. Liczba alternatyw do wyboru w teorii jest nieograniczona, a w praktyce wybór jednej z nich często sprawia, że napotykamy kolejne. Na tej podstawie można mówić o skomplikowaniu procesu decyzyjnego.
Proces decyzyjny składa się z kilku etapów, które należy przeprowadzić w określonej kolejności. Jest to:
Część specjalistów uważa, że w skład procesu decyzyjnego wchodzi jeszcze jeden etap, a mianowicie zastosowanie wybranego rozwiązania w praktyce. Dzięki temu można zaobserwować rzeczywiste skutki podjętej decyzji.
Podejmowanie decyzji w przedsiębiorstwie ułatwia wykorzystanie systemów teleinformatycznych. To właśnie one odpowiadają za gromadzenie oraz przetwarzanie danych, które wykorzystuje się jako podstawę procesu decyzyjnego. Wykorzystanie dedykowanego oprogramowania (np. ERP, CRM) pozwala odpowiednio zarządzać procesami biznesowymi oraz optymalizować podejmowanie decyzji. Więcej informacji na ten temat można znaleźć w artykule: https://businessintelligence.pl/proces-decyzyjny-czym-jest-i-dlaczego-jest-tak-wazny/.
Warto podkreślić, że podjęcie optymalnej decyzji jest uzależnione od zasobu informacji jakimi dysponuje osoba odpowiedzialna za tę czynność. Wynika to z faktu, że informacja jest podstawą każdego etapu procesu decyzyjnego. Trudno bowiem o skuteczne działanie managera, w sytuacji gdy mamy do czynienia z błędnie określonym problemem, czy niedokładnie zidentyfikowanymi możliwościami działania. Informacja jest również bardzo istotna na etapie analizy problemu, ponieważ jej niedostatek uniemożliwia podejmowanie optymalnych wyborów. Co więcej, skutkuje z reguły podjęciem błędnej decyzji, ponieważ dokonywana jest ona w oparciu o niekompletne informacje. Należy zdawać sobie również sprawę, że niekompletne dane mogą skutecznie zafałszować rzeczywistość, a co za tym sprawić, że decyzja zostanie podjęta na podstawie błędnego odczytu informacji.
Podsumowując należy stwierdzić, że na skuteczność procesu decyzyjnego bezpośrednio wpływa jakość oraz ilość posiadanych informacji. Z punktu widzenia przedsiębiorcy korzystne może być zatem wdrożenie rozwiązań Business Intelligence (BI), których zdaniem jest integrowanie danych z wielu źródeł oraz odpowiednie ich systematyzowanie. W poszukiwaniu tego typu narzędzi warto odwiedzić stronę https://businessintelligence.pl.