Połączenie Intercity wróciło do Mielca po 15 latach przerwy, za sprawą pociągu Hetman, który od 15 grudnia jeździ z Hrubieszowa przez Zamość, Mielec do Krakowa. Pierwszy skład liczył trzy wagony, na czas świąteczno-noworoczny liczba wagonów została ostatecznie zwiększona do ośmiu, a pociąg i tak jeździł wypełniony. Zainteresowanie obecnie jest ogromne.
PKP Intercity podkreślało w swoich informacjach, że Hetman jest dobrze skomunikowany z pociągami w niemal wszystkie regiony kraju. Sprawdziliśmy, jak to wygląda w praktyce. Połączeniami Intercity pojechaliśmy do Wrocławia, przyglądaliśmy się także przyjazdom do Mielca w poszczególnie dni.
Niestety, większość przejazdów Hetmana z Krakowa do Mielca było opóźnionych. Zazwyczaj nieznacznie, ale już w pierwszy dzień pociąg miał kilkadziesiąt minut opóźnienia, bo czekał w Tarnowie na opóźniony skład IC Galicja jadący z Berlina do Przemyśla. Ktoś z Galicji chciał się przesiąść do Hetmana.
Zdarzyło się także, że Hetman z Krakowa wyjechał opóźniony o blisko 20 minut, ale też potrafił przyjechać podobnie opóźniony rankiem do Mielca. Powody? PKP wskazywało awarie taboru, kłopoty na sieci linii kolejowej czy zakłócenia w rozkładzie jazdy spowodowane przez inne pociągi.
Mimo opóźnień, zazwyczaj jednak nieznacznych, podróż Hetmanem wydaje się nadal bardzo atrakcyjnym sposobem jazdy z Mielca do Krakowa. Bilet studencki jest dzisiaj tańszy niż w przypadku busów czy autokarów.
Dotychczas na trasę przez Mielec kierowane były nowoczesne, czyste wagony. Między Dębicą i Tarnowem natomiast pojawiał się mobilny wózek WARS z przekąskami i napojami.
[BANER]0[/BANER]
Co ważne? Bilety można kupić przez kilka aplikacji internetowych, na stacji w Dębicy czy Krakowie, w ostateczności u konduktora, ale wówczas cena będzie wyższa. Podróż warto planować z wyprzedzeniem, bo zdarzało się, że w Hetmanie nie było wolnych miejsc siedzących.
Dlaczego Hetman nie jeździ do Wrocławia? Kolejarze wskazują, że powodem jest trwająca duża przebudowa węzła w Katowicach i ograniczona przepustowość linii kolejowej w tym miejscu. Natomiast zaproponowali w obecnym rozkładzie jazdy wprowadzenie tak zwanego taktowania, by pociąg między dużymi miastami, w tym Krakowem jeździły w równych odstępach, co ma ułatwiać przesiadki.
Zgodnie z rozkładem Hetman wjeżdża od Mielca do Krakowa o 11:37. Dzisiaj (27 grudnia) przyjazd był opóźniony o 20 minut – powodem złe warunki atmosferyczne i awaria taboru.
I o tych opóźnieniach trzeba pamiętać planując przesiadki. Trzeba zostawiać sobie spory margines czasowy, ale i tak z Krakowa można faktycznie pojechać sprawnie w kilka regionów Polski:
Zgodnie z rozkładem Hetman z Krakowa odjeżdża o 16:27. Skomunikowany jest realnie z następującymi przyjazdami do Krakowa:
Teoretycznie Hetman skomunikowany jest z pociągiem IC Galicja do Berlina i z Berlina. To połączenie jednak kursowało w grudniu z potężnymi opóźnieniami, szczególnie z Berlina do Polski. Co ciekawe pociąg już do Polski wjeżdżał mocno opóźniony. Planowanie przesiadki z Hetmana do Galicji może okazał się błędem.
Teoretycznie można szukać też przesiadki w Stalowej Woli Rozwadowie, gdzie Hetman zgodnie z rozkładem przyjeżdża o 18:44.
O 19:06 z Rozwadowa wyjeżdża pociąg do Warszawy, ale planowanie tej przesiadki jest bardzo ryzykowne.
Co ciekawe, stacja Mielec pomijana jest w elektronicznym systemie informacji pasażerskiej wyświetlanej na dworcach i w pociągu. Szukając w Krakowie czy Dębicy peronu, skąd odjeżdża Hetman warto pamiętać o relacji pociągu, czyli Hrubieszów Miasto – Kraków Główny i numerze tego połączenia w rozkładzie jazdy. Hetman to IC 32112.
Hetman pokonuje linię kolejową na terenie powiatu mieleckiego z prędkością około 100 kilometrów na godzinę. Mija sporo przejazdów kolejowych na lokalnych drogach, w takiej sytuacji łatwo o wypadek czy kolizję.
Każdy z przejazdów wyposażony powinien być w żółtą naklejkę z numerem tego przejazdu oraz numerami telefonu: ratunkowym i awaryjnym. Te naklejki znajdują się na napędach szlabanów lub na odwrocie znaków Krzyży Świętego Andrzeja.
Ważne, by pamiętać o tych naklejkach, gdy jesteśmy świadkami lub uczestnikami sytuacji awaryjnej czy wypadku. Odczytanie numeru z naklejki może służbom wskazać szybko lokalizację przejazdu kolejowego.
[ANKIETA]481[/ANKIETA]
[ZT]91906[/ZT]
[ZT]92129[/ZT]