- Budowa nowego ronda w Szydłowcu to nie tylko inwestycja w infrastrukturę, ale przede wszystkim krok ku poprawie bezpieczeństwa i komfortu podróżowania na terenie naszego województwa. Nie byłoby to możliwe bez wniosku mieszkańców okolicznych miejscowości i starań ówczesnego wójta Gminy Mielec Józefa Piątka - mówi dzisiaj Władysław Ortyl, marszałek województwa podkarpackiego.
Jak dodaje, „ruch na tej obwodnicy uniemożliwiał bezpieczne dojazdy i powroty do pracy”. - Zwiększona płynność ruchu oraz nowoczesne rozwiązania, takie jak drogi dla rowerów, wpisują się w naszą strategię rozwoju zrównoważonego transportu. Z dumą wspieramy te działania, które przyczynią się do dalszego rozwoju Specjalnej Strefy Ekonomicznej w Mielcu oraz całego regionu” - podkreśla marszałek Ortyl.
Nowe rondo będzie znajdować się na skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej nr 985 (obwodnicy) z drogą powiatową nr 1713R (chodzi o mniej uczęszczaną obecnie drogę bezpośrednio w kierunku Trześni i Grochowego II - jadąc od Strefy, przy kapliczce w lewo - red.).
Droga wojewódzka 985 obsługuje ruch tranzytowy na kierunku Tarnobrzeg - Mielec - Dębica, na którym natężenie ruchu drogowego wynosi 10322 pojazdów na dobę (zgodnie z Generalnym Pomiarem Ruchu z 2020 roku) i z każdym rokiem będzie wzrastać. Droga powiatowa obsługuje ruch w kierunkach miasta Mielec i miejscowości Trześń.
W ramach zadania zaprojektowano rozbudowę skrzyżowania na typu rondo o średnicy zewnętrznej 46 m, z wyspą środkową o średnicy 32 m.
Przewidziano pas umożliwiający przejazd pojazdów nienormatywnych o szerokości 4 m, co jest szczególnie ważne z uwagi na pobliską Specjalną Strefę Ekonomiczną. Każdy wylot skrzyżowania wyposażono w wyspy trójkątne wydłużone, natomiast wloty drogi wojewódzkiej ukształtowano w formie kontrałuków z wyspą środkową rozdzielającą przeciwne kierunku ruchu. Wzdłuż drogi powiatowej zaprojektowano drogę dla rowerów o szerokości 3 m umożliwiającą ruch dwukierunkowy.
Rondo jest wydajne pod kątem realizowania wielu funkcji jednocześnie, np. regulacji oraz uspokojenia ruchu drogowego. Istotnie redukuje liczbę punktów kolizji w stosunku do innych typów skrzyżowań, stwarza wizualną przeszkodę na drodze, co sprzyja wczesnemu rozpoznaniu zasady podporządkowania wjazdu, ułatwia wykonywanie manewrów skrętnych oraz dopuszcza wykonanie manewru zawracania. Rondo zwiększa płynność ruchu z jednoczesną poprawą bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu.
Celem zapewnienia finansowania przedsięwzięcia, złożony zostanie wniosek o wprowadzenie zadania do wieloletniej prognozy finansowej województwa podkarpackiego. Uzyskanie zapewnienia finansowania pozwoli na ogłoszenie w przyszłym roku przez PZDW przetargu na roboty budowlane i nadzór. Zakończenie realizacji inwestycji nastąpi w 2026 roku.