Plan na dworzec kolejowy w Mielcu zakłada wyburzenie dotychczasowego, zniszczonego i zamkniętego w praktyce od 2011 roku obiektu, a w jego miejsce budowę zupełnie nowego - spełniającego wszelkie współczesne wymogi - zarówno architektoniczne, jak i użytkowe, z uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych.
Obecnie szacunkowa wartość nowego dworca opiewa na ponad 17 milionów złotych.
- Po zaprojektowaniu nowego obiektu, najpóźniej w pierwszym kwartale 2025 roku chcemy przejść do podpisania umowy z wykonawcą usług budowlanych i wszcząć te prace, które planujemy zakończyć w II kwartale 2026 roku, żeby w III kwartale móc oddać obiekt do użytku społeczności - powiedział Rafał Zgorzelski, członek zarządu PKP S.A.
- Ogromnie się cieszę z tej informacji, bo to bardzo ważna i dobra wiadomość dla mieszkańców miasta i powiatu. Kiedy w 2018 roku spotkałem się wiceministrem Bittelem, rozmawialiśmy już wtedy o potrzebie budowania nowego dworca PKP w Mielcu. Już wtedy mówiliśmy jednak, że wszystko należy zrobić po kolei: najpierw żeby wróciły pociągi, żeby wrócił ruch pasażerski, a potem należy realizować budowę nowego dworca PKP - powiedział.
- Spotykałem się z ministrem Adamczykiem i ministrem Weberem i prezesem Zgorzelskim i prezesem Maślanym, by rozmawiać na temat tego dworca. Propozycje były różne, ale wybrana została ta najlepsza - za 17 mln zł, żeby ten dworzec był piękny i przystosowany dla wszystkich, w tym dla osób z niepełnosprawnościami - podkreślił poseł Kapinos.
Nowy dworzec kolejowy w Mielcu ma mieć nowoczesną formę - zbliżoną do formuły Innowacyjnych Dworców Systemowych. Będzie to parterowy obiekt o geometrycznej bryle z przeszkloną fasadą od strony miasta, a także charakterystyczną dla współcześnie projektowanych dworców wieżą zegarową.
Wewnątrz podróżni znajdą hol połączony z poczekalnią, a także toalety. W budynku będzie się znajdował niewielki lokal komercyjny, a także pomieszczenia przeznaczone dla spółek kolejowych oraz zaplecze techniczne.
Nowy dworzec ma być funkcjonalny i zaprojektowany zgodnie ze współczesnymi standardami obsługi podróżnych i klimatyzowany. Poza tym planuje się wyposażyć go w nowoczesne systemy informacji pasażerów, czyli elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz informację megafonową. Budynek ma być też pozbawiony barier architektonicznych - dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.