MC-145B jest znacząco ulepszoną i zmodyfikowaną wersją produkowanego przez PZL Mielec samolotu M28 - dwusilnikowego turbośmigłowego samolotu krótkiego startu i lądowania, który w wersji wielozadaniowej aktualnie jest eksploatowany w najbardziej wymagających warunkach w różnych miejscach globu, w tym na pustyniach Jordanii, w chłodnych rejonach Estonii i podzwrotnikowych lasach Kenii.
Układ konstrukcyjny górnopłata, z silnikami o dużej mocy oraz stałym trójkołowym podwoziem stanowią idealną bazę do wykonywania bezpiecznych i niezawodnych operacji w surowych warunkach, jakie przewidywane są w założeniach programu Dowództwa Operacji Specjalnych USA.
Zabudowany na MC-148B system uzbrojenia wymagał znacznych modyfikacji płatowca w zakresie zabudowy podskrzydłowych pylonów, systemu wciągania głowicy obserwacyjnej, dodatkowych zbiorników paliwa oraz wewnętrznych wyrzutników uzbrojenia w celu uzyskania wymaganego zakresu zabudowy systemów rozpoznania i uzbrojenia.
Nowa cyfrowa awionika zapewnia pilotom dostęp do danych lotu i wykonywanego zadania. MC-145B posiada zarówno kabinę, jak i tylną rampę załadunkową charakterystyczną dla samolotu C-130. Samolot można szybko przekonfigurować do wersji desantowej i do ewakuacji rannych, zapewniając jednocześnie zrzut ładunku i uzupełnienie zaopatrzenia w rejonach operacji bez konieczności korzystania ze strategicznego transportu drogą powietrzną.
- Podeszliśmy do założeń programu Dowództwa Operacji Specjalnych z innej strony, uwzględniając wymagania dotyczące wytrzymałości, możliwości operowania w surowych warunkach i przenoszenia uzbrojenia z myślą o przyszłych wyzwaniach stawianych przez Dowództwo Operacji Specjalnych - powiedział Robert Horky, wiceprezes ds. inicjatyw strategicznych w dziale systemów wywiadowczych i rozpoznania (ISR), w obszarze lotnictwa i bezpieczeństwa (IAS) firmy Sierra Nevada Corporation. - Niepowtarzalna konfiguracja MC-145B Coyote zapewnia wszechstronne wykorzystanie systemów sensorowych i uzbrojenia oraz gwarantuje elastyczność w stosunku do stale zmieniających się potrzeb Dowództwa Operacji Specjalnych - dodał.
Wstępne analizy aerodynamiczne przeprowadzone przez firmę SNC wykazały łatwość zrzutu z kabiny MC-145B dużej gabarytowo spaletyzowanej amunicji, w tym pocisków manewrujących JASSM.
[FOTORELACJA]8905[/FOTORELACJA]
- W PZL Mielec zostało wyprodukowanych ponad 100 samolotów M28, które są wykorzystywane zarówno przez klientów komercyjnych jak i wojskowych. Samoloty te podejmują szeroki zakres misji w obszarach bez odpowiedniej infrastruktury i utwardzonych pasów startowych, w tym również w terenach wysokogórskich i nadmorskich. Wierzymy, że samolot M28 w wersji MC-145B, zmodyfikowany we współpracy z firmą Sierra Nevada Corporation, dzięki swojej wszechstronności i możliwości wykonywania wielu zadań jest najlepszą opcją skierowaną pod potrzeby misji wojsk specjalnych na całym świecie – powiedział Janusz Zakręcki, Prezes Zarządu, Dyrektor Naczelny PZL Mielec.
Kilka dni temu na lotnisku w Mielcu wylądował zmodernizowany w Stanach Zjednoczonych Skytruck. Maszyna pokazowa stacjonuje obecnie w Mielcu.
Zamówienie samolotów przez USA oraz montaż ich w Mielcu byłby korzystny dla regionu doliny lotniczej. Zamówienie na ponad 70 sztuk samolotów byłoby "głębokim oddechem" dla Zakładów Lotniczych w Mielcu, które produkują samoloty PZL M-28 Skytruck i śmigłowców S-70i Black Hawk.
xvbj14:01, 16.10.2021
zacofanie w PRLu powodowalo ze bylismy w tyle a teraz poprawione/ulepszone wersje sa na topie i kosztuja krocie.....
Janusz monter16:54, 16.10.2021
Zeby to byl "gleboki oddech" dla firmy, to trzeba wycenic produkt tak zeby byl oplacalny bo ostatnio cos z tym ciezko.inaczej bedzie to gwóźdź do trumny.
Janusz monter17:19, 16.10.2021
Zeby to byl "gleboki oddech" dla firmy, to trzeba wycenic produkt tak zeby byl oplacalny bo ostatnio cos z tym ciezko.inaczej bedzie to gwóźdź do trumny.
Obiektywny10:20, 17.10.2021
Był początek, musi być koniec
Użytkownik18:31, 16.10.2021
Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.
Xjfjejc23:47, 16.10.2021
Andzia to ściema. Tak naprawdę to emerytowany górnik z rudy śląskiej i ma na imię alojz
też mi senacja05:33, 17.10.2021
Już kilka lat temu w 2012 roku Afganistanie testowano ten samolot a dzisiaj Hej-ter dopiero informacje dostał.
Janusz monter09:06, 17.10.2021
W Afganistanie latal zwykły m28 bez uzbrojenia
Postep10:18, 17.10.2021
To teraz tylko patrzeć jak uzbroją Dromadera i zaoferują go swoim pobratyncom z Ameryki środkowej 😂
WWW10:36, 18.10.2021
Dromader w wersji bojowej jest od dawna robiony w stanach, widać że pojęcia o lotnictwie zielonego nie masz.
dfe20:37, 18.10.2021
Dromader w wersji bojowej - czekamy na foto tych bojowych maszyn których do dzisiaj nikt nie widział może to wersja niewidzialna ?
Janusz monter06:11, 19.10.2021
Byla taka"wersja" w Jugoslawii,ale to raczej samoprzerobka Serbów ktorzy uzywali Dromadera jak bombowca.
Janusz monter10:26, 19.10.2021
Nie Serbow a Chorwatów
https://images.app.goo.gl/SdxugDbQC8ovymoY8
3 4
i oczywiscie nie naleza juz do nas, wiec dudki zgarnia jankes.
podobnie zrobiono z dromaderem, ktorego licencje im sprzedano lata wstecz, a potem pokazywali w Discovery jaki super samolocik ma USA.
szkoda gadac....