PZL Mielec, firma należąca do koncernu Lockheed Martin, zaprezentowały podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego (MSPO) śmigłowiec S-70i Black Hawk w wersji uzbrojonej, wyposażonej w skrzydełko z jednostanowiskową stacją do powieszenia dodatkowego wyposażenia. Zaprojektowane w PZL Mielec jako lżejszą, konkurencyjną cenowo alternatywę dla obecnie oferowanych dwustanowiskowych skrzydełek zewnętrznych.
Jednostanowiskowe skrzydełko umieszczane po jednej lub obu stronach śmigłowca będzie kompatybilne z zaawansowanym systemem uzbrojenia, który pozwala strzelcom pokładowym wspierać działania na polu walki za pomocą działek, rakiet i pocisków powietrze-ziemia.
- Opracowujemy skrzydełko jednostanowiskowe w odpowiedzi na zapytania sił zbrojnych w Europie, Ameryce Łacińskiej i Azji o śmigłowiec wsparcia bojowego, który może być uzbrojony do różnych rodzajów misji, które nie zawsze wymagają czterech stanowisk ogniowych - powiedział Janusz Zakręcki, prezes zarządu dyrektor naczelny PZL Mielec. - Operatorzy mogą uzbroić śmigłowiec w celu prowadzenia ognia zaporowego, zbrojnego rozpoznania, zbrojnej eskorty i ofensywnych misji powietrznych, a także pełnić inne funkcje użytkowe, ilekroć skrzydełka i zasobniki muszą pozostać na śmigłowcu.
Koszt skrzydełka jednostanowiskowego to jedna czwarta kosztu i wagi skrzydełka dwustanowiskowego. Może ono być zainstalowane lub zdemontowane przez dwie osoby w ciągu 15 minut, daje mniejszy opór podczas lotu, oferuje szersze pole rażenia strzelcom pokładowym i więcej miejsca na podniesienie noszy do helikoptera podczas zawisu w powietrzu.
Aby zapewnić najwyższą skuteczność, skrzydełko jednostanowiskowe będzie mogło przenosić wyrzutnie rakiet typu powietrze-ziemia HELLFIRE lub Spike. Może ono również zwiększyć zasięg śmigłowca o 300-litrowy zewnętrzny zbiornik paliwa.
Jako uzupełnienie opcji uzbrojonego śmigłowca Black Hawk S-70i / S-70M z dwustanowiskowymi skrzydłami, skrzydełko jednostanowiskowe będzie zintegrowane z systemem zarządzania uzbrojeniem śmigłowca, który oblicza zasięg i złożoną balistykę, umożliwiającą trafienie w odległe cele z wysoką dokładnością i niezawodnością, zarówno podczas operacji dziennych jak i nocnych.
PZL Mielec liczy, że rozpocznie loty testowe prototypowego skrzydełka w 2020 roku.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz