Zamknij

Budżet przyjęty. Jak oceniają go radni? „Niewykonalny, katastrofa”

mb 08:05, 30.12.2022 Aktualizacja: 11:09, 30.12.2022
Skomentuj

Rada miejska uchwaliła budżet na 2023 rok. Sporo dyskutowano na temat finansów, powtarzano też wątpliwości z branżowych komisji. Podkreślano też, że sytuacja miasta jest trudna.

Uchwała budżetowa na przyszły rok zyskała poparcie 13 radnych, 9 było przeciwnych. 

[ZT]72992[/ZT]

Jak budżet oceniali radni?

- Wyrażam zaniepokojenie, że mimo daleko idących oczczędności w wydatkach bieżących, jest niedoszacowanie budżetu. Według skarbnik jest ono na poziomie 40 mln zł. Musi być taki zabieg, bo musi być równowaga pomiędzy dochodami a wydatkami bieżącymi. W 2023 roku będziemy zmuszeni, by znaleźć dodatkowe źródła finansowania lub poczynić dalsze oczczędności w wydatkach bieżących - skomentował Zdzisław Nowakowski, przewodniczący komisji finansów. - Przyszłość finansowa miasta jest bardzo trudna. Obsługa długu publicznego to 8 mln zł, co musi być pokryte z dochodów bieżących. W najbliższych latach będzie nas stać na finansowanie zadań obowiązkowych, z ograniczeniem fakultatywnych i inwestycyjnych tylko do tych, które rozpoczęte lub tych, które będą miały dofinansowanie zewnętrzne.

Robert Wójcik mówił z kolei o budżecie niewykonalnym. - Katastrofa naszych finansów postępuje geometrycznie. Wyliczamy, że to 110 mln zł deficytu. To nie są cięcia jak nam się próbuje wmówić, to są niedoszacowania i to takie bardzo w dziwny sposób robione. To niewykonalny budżet, to fikcja. Pieniędzy starczy do września, października. To pokłosie sprawowanej przez prezydentów władzy. Nie jest dobrze, zobaczymy jak ten 2023 rok będzie wyglądał - powiedział.

[FOTORELACJA]9771[/FOTORELACJA]

Podobnie budżet ocenił Jakub Blicharczyk. - Z projektu budżetu wynika, że cięte są wydatki są na wynagrodzeniach, oświetleniu - czyli na mieszkańcach. Należy podkreślić, że ten projekt zmierza do katastrofy. Brak tu jasnego kierunku w zarządzaniu miastem - jest duża ilość inwestycji bez środków zewnętrznych i współfinansowania. Po drugie brakuje wizji spłaty deficytu. Obligacji, kredytu - nie można tego kontynuować w nieskończoność. Mamy niedoszacowanie wpływów i wydatków - zaznaczał.

- Wydaje mi się, że to jedno z trudniejszych głosowań w tej kadencji. Nasze miasto stanęło nad przepaścią. Pan prezydent zaproponował 70 mln deficytu, ale niedoszacowanie to 40 mln zł. Realny dług to więc 110 mln. To jest niebezpieczne - podsumował Radosław Swół.

Bogdan Bieniek, przewodniczący rady miejskiej, zaznaczał wysoki poziom zadłużenia. - Uważam, że sytuacja miasta jest trudna jeśli chodzi o finanse. Szczególnie budzi mój niepokój zadłużenie. Na koniec 2022 roku to 108 mln zł obligacji W 2023 roku jest zaplanowane 172 mln zł kredytu. Dobieramy 70 mln zł - podkreślał. - Przy tym dużym poziomie odsetek, jakie dzisiaj się płaci, to nikt rozsądny nie idzie w takie zadłużenie. Od 2018 do 2022 roku straciliśmy blisko 57 mln zł z PIT, ale jednocześnie w tym samym czasie nie były prowadzone działania oszczędnościowe na poziomie jaki był niezbędny. Trzeba analizować koszty bieżące, trzeba je trzymać za gardło, zmniejszać. NIe mamy dochodów, ale nie podjęliśmy działań obronnych jako samorząd. Te pieniądze nagle nie przyjdą.

[ZT]72993[/ZT]

(mb)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(22)

nicknick

19 15

Dokapitalizować zarządy mieleckich spółek! Zarządy tak słabo opłacane nie mają żadnej motywacji do wypracowywania zysków i stąd same straty! Mieszkańcom należy koniecznie drastycznie podwyższyć podatki, bo inaczej nie zaczną oszczędzać! Opłata za śmiecie w przyszłym roku musi wynosić przynajmniej 30zł od osoby, ale tygodniowo, nie miesięcznie!

15:17, 29.12.2022
Odpowiedzi:4
Odpowiedz

Wiśnia Wiśnia

8 2

Po świętach umów się do psychiatry.

17:31, 29.12.2022

zobacz i nie płaczzobacz i nie płacz

1 0

https://www.youtube.com/watch?v=l_13O6rPWY4

00:04, 30.12.2022

ETATYZM !!!!ETATYZM !!!!

6 1

Tańce, hulanka, swawola;. Ledwie karczmy nie rozwalą,. Cha cha, chi chi, hejza, hola!
Samorządy mają na wszystko "imprezki i polityczne fotki za miliony w każdej wsi i mieście a za moment chcą światła w mieście gasić" to co ludziom jest nie potrzebne a to co ludziom jest potrzebne to jest płatne i muszą sami sobie zapłacić jak leczenie!!! !!!

00:24, 30.12.2022

SammySammy

1 0

Sam się dokapitalizuj z własnych oszczędności. Uważam, że powinieneś płacić 300zł miesięcznie i załatasz dziurę budżetową.

12:26, 30.12.2022

Rozrzutność Rozrzutność

31 4

Więcej "projektów"- dopłat do trawników, psów, kotów i występów "gwiazd". Brakuje na podstawowe potrzeby, a nam grają marsz z Titanica.

15:29, 29.12.2022
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Nie płacz !!!Nie płacz !!!

1 0

https://www.youtube.com/watch?v=l_13O6rPWY4

???

00:05, 30.12.2022

UżytkownikUżytkownik

Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.


żont?żont?

29 32

Miasto stoi nad przepascia?? A kto doprowadzil do takiej sytuacji? Na paliwach producent ma rekordowe zyski to samo z pradem dodatkowo zmiany przepisow podatkowych uziemily samorzady za niskie dofinasowania szkol. Kto za to wszystko odpowiada panowie z PISu??? No kto? Dodatkowo ustawa o zarobkach wydoila z kasy miasto. Jesli klamie to prosze o odpowiedz taka konkretna rzetelna a nie ogolniki. Wspolrzadzil PIS miastem w latach 2006-2010 i co zrobiliscie takiego ze mozecie sie pochwalic? Jak tam niemal rok rzadow p Kapinosa? Z hala juz jest sporo problemow a jeszcze nie odebrana...

15:54, 29.12.2022
Odpowiedzi:3
Odpowiedz

nicknick

10 6

dlaczego twoja teoria niema zastosowania w Stalowej woli?

16:40, 29.12.2022

upomnieli sie o Mielupomnieli sie o Miel

1 1

dlatego: https://www.stalowka.net/wiadomosci.php?dx=26974

17:47, 29.12.2022

PROPAGANDAPROPAGANDA

1 1

MIELEC NIE JEST ZADŁUŻONY - WYBORY IDĄ?

00:06, 30.12.2022

O-LO-L

27 11

Wiem ,ze to nie załatwi sprawy , ale jakąś dziurę załata. Opodatkować wlascicieli psów. To co się z psami wyrabia to woła o pomstę... W co drugim mieszkaniu po dwa psy- bo za darmo ,a kup nie ma kto sprzatać po pupilach (Straż miejska co robi - można zarobić dla budżetu). Na zachodzie Europy podatki za psy są bardzo wysokie - u nas żadne. Wniosek nasuwa się sam p. Prezydencie.

16:26, 29.12.2022
Odpowiedzi:3
Odpowiedz

DO PSYCHIATRY !DO PSYCHIATRY !

2 4

Jedż i zarób 5 tysi na początek i nie płacz

https://www.youtube.com/watch?v=l_13O6rPWY4

00:07, 30.12.2022

ABCABC

1 0

Dokładnie, oddać wszystkie psy do schroniska. Po co ludzie prywatni mają utrzymywać psy skoro możemy to robić wszyscy w ramach podatków.
I popieram zwiększenie karności - dawać mandaty za psie kupy, za brak oświetlenia rowerzystów, pieszym za przechodzenie poza pasami, za niewłaściwe parkowanie na chodnikach i trawnikach (pół miasta nie potrafi parkować prawidłowo), postawić w całym mieście fotoradary - przecież tu nikt nie jeździ przepisowe 50, wyobraźcie sobie ile można zarobić!:)

13:53, 31.12.2022

EdkaEdka

0 1

Opodatkować plucie na ulicy, wulgarne wysławianie się, Krzyki i wrzaski wieczorem, spać nie można, picie piwka na ulicach, palenie papierosów w niedozwolonych miejscach w tym w oknach i na balkonach, smród idzie do mieszkań innych. Wlepiac jary, kary, niech spoleczenstwo nauczy się kultury.

08:53, 02.01.2023

do żontdo żont

27 4

Nie histeryzuj. Nasz wspaniały prezydent Jacek z swoją świtą na 120% ogarnie. Jakoś to będzie nie martw na zapas.

16:29, 29.12.2022
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

mielec toniemielec tonie

1 0

jacek w.tak ogarnia ze przyszly prezydent bedzie mial 300 melonow dlugu do splacenia

03:28, 31.12.2022

ukladuklad

57 7

Dopłata do MKS to 17 mln zł a na stołku prezeska zasiada od 15 lat a przewodniczącym rady nadzorczej jest 76 letni sekretarz PZPR. Czy w prywatnej firmie byłoby tak samo...

16:35, 29.12.2022
Odpowiedzi:3
Odpowiedz

wujekwujek

23 2

ale jak to przecie byla optymalizacja a potem specjalna komisja do ponownej optymalizacji i kto jest odpowiedzialny

16:48, 29.12.2022

PO CO TO G...PO CO TO G...

2 3

ZLIKWIDOWAĆ TO !!!!

00:09, 30.12.2022

gdziehonor gdziehonor

8 4

wstydu ani godnosci nie maja, tyle lat za nasze pieniadze

06:30, 30.12.2022

okooko

29 23

Zadłużenie miasta zaczęło się gdy większość w radzie miało PiS. Obecna władza to kontynuacja porażki. Kolejną porażką jest władza gminy Mielec wokół miasta. Wójt Piątek z radnymi też zmierza do katastrofy finansowej gminy.

16:54, 29.12.2022
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

PROPAGANDAPROPAGANDA

1 1

MIELEC NIE JEST ZADŁUŻONY -WYBORY CZY CO?

00:10, 30.12.2022

MarkcocoMarkcoco

47 1

Wydano 150tyś z budżetu MOSiR na remont strefy saun na basenie smoczka. Ponoć teraz mogą się tam zmieścić tylko krasnale. Dwa balony położone przez śnieg. Stadion do dziś nie został rozliczony. Ciekawe jak będzie z nową halą sportową. MKS od lat z stratą. Całkowity brak kontroli nad tym co się dzieje w Mielcu.

17:11, 29.12.2022
Odpowiedzi:2
Odpowiedz

dokład....nie.dokład....nie.

15 2

teraz proszę o analizę - kto to taki zasiada we władzach Mielca już latami... trzymają stołków kurczowo... ciągle cisami ludzie... kiedy KONIEC?????????

20:07, 29.12.2022

JAK DZIAŁA SYSTEMJAK DZIAŁA SYSTEM

3 1

MIASTO MILIONY WYDAJE NA ORGANIZACJE PO ZA RZĄDOWE A TO FEMINISTKI I ONE MAJĄ SWOICH W MOPSIE !!! POTEM NISZCZĄ RODZINY, WALCZĄ Z RODZICAMI A W SZCZEGÓLNOŚCI Z OJCAMI PRODUKUJĄC NA NICH BEZPODSTAWNE OSZCZERSTWA!!! MOPS MA WPŁYW NA WŁADZE MIELCA A WŁADZE NA SĄD I MAMY .......................UKŁADY MIĘDZY RESORTOWE I KWITNIE BEZPRAWIE !!!

00:13, 30.12.2022

ale jajaale jaja

7 2

https://www.stalowka.net/wiadomosci.php?dx=26974
Wiadomości lokalne / Polityka i Samorządy

Piątek, 23 grudnia 2022 r. godz. 21:08 /Magdalena Rodecka/
Za dużo pieniędzy dla Stalowej Woli?
Ciekawa dyskusja wywiązała się na ostatniej, miejskiej sesji, podczas której obradowano nad budżetem na rok 2023. Nie umknęło to uwadze ogólnopolskich mediów. Okazuje się, że Stalowa Wola zdaniem niektórych radnych pozyskuje za dużo dofinansowań, co może się dziać kosztem okolicznych gmin: Tarnobrzega czy Mielca.

Prezydent Stalowej Woli Lucjusz Nadbereżny, w miniony poniedziałek, przedstawił budżet na rok 2023. Zanim doszło do głosowania, wywiązała się dyskusja, między innymi dotycząca tego, że nasze miasto pozyskuje znacznie więcej środków ze źródeł zewnętrznych niż inne miasta, co ma związek z przynależnością partyjną.

Prezydent Stalowej Woli Lucjusz Nadbereżny mówił o rekordowym budżecie, gdzie dochody są na poziomie 636 mln zł a wydatki wynoszą 613 mln zł. 287 mln zł to wydatki o charakterze inwestycyjnym, z czego 165 mln zł pozyskano z dofinansowań zewnętrznych z funduszy rządowych, norweskich i unijnych. Przyszłoroczny budżet ma się charakteryzować nie zaciąganiem nowych kredytów a poziom zadłużenia na koniec przyszłego roku ma wynosić 162 mln zł. W przyszłym roku miasto nie będzie emitowało nowych obligacji ani zaciągało kredytów. Nie przewiduje się wzrostu opłat za usługi komunalne, podatku od nieruchomości dla osób prywatnych, cen biletów za przejazdy komunikacją miejską, nie będzie też stref płatnego parkowania.

Radny Damian Marczak (klub Stalowowolskie Porozumienie Samorządowe), zwrócił uwagę, że prezydent omawiając budżet używa przymiotników: olbrzymi, wyjątkowy, historyczny. To poniekąd prawda bo z roku na rok jest on coraz większy. Jednak po autopoprawkach różnica między dochodami a wydatkami bieżącymi wynosi niespełna 3 miliony złotych. To pokazuje, jak nieduże, wolne środki pojawiają się w budżecie. Miasto bez dotacji, środków z zewnątrz, nie byłoby się w stanie rozwijać.

Dodał, że porównywał budżety miast ościennych, bo "zawsze dobrze wiedzieć jak się wygląda w otoczeniu" i cały czas się zastanawia jak prezydenci, burmistrzowie patrzą na Stalową Wolę i czy jest to takie "prawe i sprawiedliwe", że jedni mają się dobrze a inni nie najlepiej. - Państwo jako członkowie PiS powinni sobie odpowiedzieć na takie pytanie - stwierdził radny.

Prezydent przytoczył dane, z których wynika, że od 2015 do 2022 roku miasto zrealizowało programy inwestycyjne o wartości 888 milionów złotych, z czego dotacje to 580 milionów złotych. Dodał, że pomimo niezadowolenia radnego Damiana Marczaka, trzy miliony złotych w dochodach bieżących to duży sukces i wyzwanie. - Nikomu na bieżącą działalność nie zabraknie - zapewnił włodarz.

"Bez złośliwości", Lucjusz Nadbereżny zaapelował do Damiana Marczaka, aby ten cieszył się i nie marudził, że Stalowa Wola ma największy budżet, największe środki z zewnątrz. Przypomniał, że gdy sam był radnym, w życiu nie czynił zarzutu ówczesnemu prezydentowi Andrzejowi Szlęzakowi, że ten dostaje środki na rozwój większe niż inne miasta. - Ja bym bił brawo - stwierdził włodarz.

Podziękował przy okazji zespołowi ludzi z Urzędu Miasta, którzy wnioski o dofinansowanie przygotowują, realizują a następnie rozliczają. To jest ich sukces a miasto Stalowa Wola na takie wyróżnienie zasługuje, bo do tej pory byliśmy pomijani we wszelkich programach strategicznych. - Samorząd miejski działa w otoczeniu politycznym. Nie jesteśmy w przedszkolu ale żadna polityka, żadne znajomości dzisiaj nie pozwolą na to, aby przeszedł wniosek źle napisany, niemerytoryczny - stwierdził prezydent.

W odpowiedzi Damian Marczak powiedział, że patrząc przez pryzmat Stalowej Woli, "fundusze zrównoważonego rozwoju" trzeba było nazwać "funduszem poważania PiS". - Byłoby to bardziej prawdziwe i adekwatne do stanu faktycznego - powiedział radny.

Prezydent w odpowiedzi powiedział między innymi, że do tej pory w Stalowej Woli byliśmy bardziej przyzwyczajeni, że mieszkańcy patrzą w kierunku Pysznicy, Tarnobrzega bo mogą się tam "dobrze czuć" Każdy ma wybór i może tam zamieszkać. - To jest Stalowa Wola panie radny. Zachęcam, aby popatrzeć na nasz budżet, nasze miasto, na nasze możliwości - zachęcał włodarz, dodając, że słowa i rozumowanie dyskwalifikują radnego Marczaka do pełnienia tej funkcji.

Po trwającej dobrych chwil wymianie zdań obu panów, głos zabrał radny Mariusz Bajek (klub PiS), który powiedział, że argumenty partyjne, nie powinny mieć miejsca, przy dyskusji nad budżetem dla miasta, nazywając taki dialog i tok myślenia "niepoważnym".

A Państwo uważacie, że Stalowa Wola powinna pozyskiwać dotacje na projekty, czy zastopować na rzecz innych miast w regionie, na przykład Mielca, Tarnobrzega, Dębicy czy Rzeszowa? I czy inne miasta rzeczywiście mają problem, aby po zewnętrzne środki tej wysokości sięgać?

17:50, 29.12.2022
Odpowiedzi:2
Odpowiedz

KokosKokos

10 6

Bo w Mielcu głosowali mądrzy inaczej.

18:13, 29.12.2022

G... PRAWDAG... PRAWDA

2 3

WIŚNIA POWINIEN WYLECIEĆ ZA SAMOWOLKĘ URZĘDNIKÓW ALE NIE ZA BUDŻET

SPECJALNIE RADA MIASTA NIE POZWALA POWIĘKSZYĆ DEFICYTU NIE ZADŁUŻONEGO MIASTA BY SIĘ TO WSZYSTKO NIE SPIĘŁO PONIEWAŻ RADA TO PIS A PREZYDENT Z SLD I TYLE !!!!

GDYBY ŻĄDZIŁ PREZYDENT Z PIS DEFICYT BYŁ BY 10x WIĘKSZY I NIE BYŁO BY PROBLEMU !!!

TU CHODZI TYLKO O ETATY DLA ..... "POCIOTKÓW".....

00:17, 30.12.2022

LL

28 2

jak każde lewaki....kasa się kończy, ktoś inny będzie musiał ten syf posprzątać. Głosujcie tak dalej!

18:29, 29.12.2022
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

FEMINIZM ZNISZCZYŁ EFEMINIZM ZNISZCZYŁ E

1 4

FEMINISTKI zaorały już całą EUROPĘ

50 MILIONÓW rdzennych EU już jest mniej i gdyby nie ci z Afryki i Ukrainy to...... UUU

00:19, 30.12.2022

ZkdZkd

19 1

I tak od ponad 30 lat

18:39, 29.12.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

tritri

6 1

Ile straciliśmy na podatkach od nieruchomości,w roku wyborczym takie prezenty od opozycji rządu?

19:39, 29.12.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Ola30Ola30

28 3

AP.radny Swół jest jest w 2 lub 3 zarządach spółek skarbu państwa .Pan Jakub Cena jest w radzie nadzorczej PZU Pomoc a p.radny Wójcikw radzie nadzorczej w Rzeszowie A najlepiej to wszystko można sprawdzić czytając ich oświadczenia majątkowe chłopców z pis-u

20:03, 29.12.2022
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

dokładnie.......adokładnie.......a

15 0

im się wiedzie a o wyborcach to już zapomnieli.... ale już niedługo wybory

20:08, 29.12.2022

ahahahahahhaahahahahahha

16 3

i znowu twarz bieńka 😃😃 oczywiście przypadkowo 😃😃😃😃😃👎👎👎👎🤣🤣

21:23, 29.12.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

podatnikpodatnik

14 3

Moja mądra babcia mówiła że " jak nima miedzi to **** siedzi", a u nas ciągle miasto wydaje kasę na głupoty ,poco była ta nowa hala założę się że ta stara poniemiecka stała by jeszcze 100 lat a tą nową trzeba będzie remontować za 2 lata zaraz po gwarancji skąd weżniecie pieniądze znowu kredyt "jak nima siana to dzwoń do bociana"

21:56, 29.12.2022
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

ETATYZM ETATYZM

2 2

Tańce, hulanka, swawola;. Ledwie karczmy nie rozwalą,. Cha cha, chi chi, hejza, hola!
Samorządy mają na wszystko "imprezki i polityczne fotki za miliony w każdej wsi i mieście a za moment chcą światła w mieście gasić" to co ludziom jest nie potrzebne a to co ludziom jest potrzebne to jest płatne i muszą sami sobie zapłacić jak leczenie!!!

00:23, 30.12.2022

ZAINSPIRUJ SIĘ ZAINSPIRUJ SIĘ

2 0

https://www.youtube.com/watch?v=l_13O6rPWY4

!!!!!

00:03, 30.12.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

A co A co

16 3

A co mają radni z PIS powiedzieć o budżecie SLD ???
Gdyby to był budżet PIS to nie było by problemu gdyby było 300mln i tyle w temacie
Inną sprawą iż w Mielcu urzędnicy robią co chcą i międzyresortowe układy niszczą mieszkańców

01:37, 30.12.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

OptymalizatorOptymalizator

6 2

Niezaradni ci radni. Trzeba wziąć przykład od władz centralnych i wszystkie wydatki przenieść do pozabudżetowych funduszy specjalnych. Wtedy się okaże, że żadnego deficytu nie ma. Może nawet będzie nadwyżka.

10:59, 30.12.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

za Chodorowskiego byza Chodorowskiego by

1 1

Ale za to mamy pomniki żołnierzy, matki popiełuszki, gryfa z wypolerowanymi jajami, bezsensowne fontanny, światełka bożonarodzeniowe za 2 miliony, nieczynne wodopoje, przepłacony deptak na tańskiego, a to nie jest jeszcze ostatnie słowo dobrodziei.

19:46, 31.12.2022
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

II

1 3

I feministyczne organizacje pozarządowe, lewackie na co idą miliony?

13:26, 01.01.2023

SLD rzadziSLD rzadzi

4 2

Mielec bogate miasto a tu tylko ludziom podatki podwyższają

PiS nie pozwala na deficyt to SLD podnosi podatki i tyle

13:24, 01.01.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Kazimierz66Kazimierz66

3 1

Towarzysze, to koniec megalomanii, poidełek, fotowiatraków, uśmiechów szwagrów, konfitur w spółkach miejskich, czyli koniec balu panno lalu bo w 2024 roku zarząd komisaryczny miasta Mielca

12:31, 02.01.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%