Nauczyciele plastyki apelują do Ministerstwa Edukacji Narodowej o większą rolę edukacji artystycznej w szkołach. Proponują zmiany, które mogą całkowicie odmienić sposób nauczania sztuki.
Jak podaje Radio ZET, nauczyciele plastyki wystosowali petycję do Ministerstwa Edukacji Narodowej, podkreślając, że edukacja artystyczna w polskich szkołach wymaga gruntownej reformy.
Według nich obecna podstawa programowa nie rozwija kluczowych kompetencji i jest nieadekwatna do współczesnych realiów.
Jednym z głównych postulatów nauczycieli jest zastąpienie plastyki nowym blokiem przedmiotów artystycznych, który obejmowałby nie tylko sztuki plastyczne, ale także muzykę i teatr. Każdy z tych przedmiotów miałby być prowadzony przez specjalistę w danej dziedzinie.
– Jeszcze nigdy do tej pory żadne władze edukacyjne w Polsce nie zdefiniowały tego, czym jest sztuka, nie określiły jej roli w życiu człowieka oraz nie przyznały jej należytego miejsca w edukacji – podkreślają nauczyciele w petycji.
Nauczyciele zwracają uwagę na niewystarczającą liczbę godzin zajęć artystycznych i apelują o ich zwiększenie. Krytykują także obecny system oceniania, wskazując, że twórczość nie powinna być oceniana według sztywnych kryteriów, lecz powinna wspierać kreatywność i samodzielność uczniów.
Autorzy petycji chcą również stworzenia kanonu dzieł sztuki, który nie byłby obowiązkowym zestawem lektur, lecz inspiracją dla uczniów i nauczycieli. Podkreślają, że edukacja artystyczna jest kluczowa dla rozwoju kreatywności i umiejętności krytycznego myślenia.
Teraz pozostaje pytanie, czy Ministerstwo Edukacji Narodowej weźmie pod uwagę ich postulaty przy planowanej reformie podstaw programowych.
uczeń10:49, 18.03.2025
dajcie nam spokój, uczyc jak najmniej a reszta dla chetnych, czyli maksymalnie 4 godziny nauki a reszta kółka zainteresowań, bezsensu matematyka uczyc artystycznie i odwrotnie, natomiast jak ktos tym sie interesuje umozliwic rozwoj, amen
Henek14:23, 18.03.2025
Ciekawe co będzie w tych podręcznikach.
Pewno jakieś bochomazy, gdzie przeciętne dzieci będą się doszukiwać do czego to coś może być podobnie
0 1
Myślę że w szkole średniej i na studiach nie ogarniesz matematyki bez plastyki w podstawówce. Chyba nie trzeba tej myśli rozwijać.
0 0
Ależ nie minusuj 🤣. Chętnie posadziłbym cię przed Solidworksem w pracy i zobaczył jak sobie radzisz bez matematyki po plastyce i bez plastyki po matematyce. Program wiele ogarnie za ciebie, tangensów nie będziesz liczył, ale podstawy i myślenie przestrzenne trzeba mieć. Chcesz zarabiać w życiu dorosłym to teraz układaj klocki w głowie. Jednym klockiem w życiu dorosłym wiele nie osiągniesz.