Starzenie się społeczeństwa to zjawisko, którego nie da się zatrzymać. W Polsce ma to swoje konsekwencje również na drogach. Coraz więcej seniorów siada za kierownicą, co budzi pytania o bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Jak wynika z danych, obecnie około 8 milionów Polaków to kierowcy powyżej 50. roku życia. Wraz z wiekiem ich sprawność psychofizyczna maleje, co może stanowić potencjalne zagrożenie na drodze.
Z każdym rokiem przybywa kierowców seniorów. Z jednej strony to pozytywne, że starsze osoby zachowują swoją niezależność i samodzielność. Z drugiej strony, pojawiają się obawy, że mogą stwarzać zagrożenie na drodze.
- Nasze społeczeństwo się starzeje. Nic na to nie poradzimy. W związku z tym kierowców seniorów także statystycznie przybywa – mówi Mikołaj Krupiński, rzecznik Instytutu Transportu Samochodowego (ITS).
Ekspert zwraca uwagę, że proces ten będzie postępował, co rodzi pytanie, czy starsi kierowcy generują problemy dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Starsze osoby za kierownicą, zwłaszcza po 75. roku życia, reagują znacznie wolniej niż młodsi kierowcy.
- Wielu z nich posiada bezterminowe prawo jazdy, uzyskane kilkadziesiąt lat wcześniej, bez konieczności aktualizowania wiedzy i umiejętności – podkreśla Krupiński.
Wraz z wiekiem, reakcje na to, co dzieje się na drodze, stają się wolniejsze, a sprawność psychofizyczna maleje, co może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze.
Czy należy ograniczyć seniorom prawo do prowadzenia samochodu?
Pomysł wprowadzenia ograniczeń dla starszych kierowców budzi kontrowersje. Dr Ewa Odachowska-Rogalska, psycholog transportu i traumatolog z ITS, zwraca uwagę, że "nie ma precyzyjnego wieku, w którym należy przestać prowadzić pojazd, ale wraz z wiekiem u większości ludzi obniża się sprawność psychofizyczna".
Największe zmiany w czasie reakcji występują u osób po 65. roku życia, a seniorzy powyżej 75. roku życia reagują nawet dwukrotnie wolniej niż młodsi kierowcy.
W Polsce kierowcy niezawodowi podlegają badaniom lekarskim jedynie przy uzyskiwaniu prawa jazdy lub po naruszeniu przepisów, na przykład po przekroczeniu limitu punktów karnych.
Jednakże, wielu starszych kierowców nigdy nie sprawdza swojej sprawności psychofizycznej, co może prowadzić do tragicznych w skutkach sytuacji na drodze. Dr Odachowska-Rogalska sugeruje, że "badania psychologiczne, oprócz celu selekcyjnego, dostarczają informacji o sprawności psychicznej i indywidualnych mechanizmach zachowania kierowcy". Świadomy kierowca, znając swoje ograniczenia, może dostosować sposób jazdy, co mogłoby znacznie poprawić bezpieczeństwo na drogach.
- Rozsądnym rozwiązaniem byłoby kierowanie na badania psychologiczne, niezależnie od wieku, osób chorych, zagrożonych np. demencją – dodaje dr Ewa Odachowska-Rogalska.
W sytuacji, gdy starszy kierowca nie czuje się pewnie za kółkiem, ale nie chce rezygnować z prowadzenia samochodu, warto rozważyć wprowadzenie pewnych ograniczeń, podobnych do tych stosowanych wobec młodych kierowców. Mogłyby to być na przykład zakazy jazdy w nocy, limity prędkości, a także wymóg podróżowania w towarzystwie innego kierowcy, który w razie potrzeby przejąłby prowadzenie pojazdu.
A410:30, 25.08.2024
Jakoś nikt się nie zastanwia nad młodymi szleńcami , jakieś psychotesty? Dziadki swoją drogą ale ile tragedii powodują młodzi buntownicy? 10:30, 25.08.2024
Stary dziad12:09, 25.08.2024
Z rozwagą i opanowaniem i doświadczeniem za kierownicą starszych kierowców jestem o wiele bardziej ich zachowania pewniejszy niż młodych wychowanych na internetowych szaleńczych samochodowych wyścigach. Jeśli chce się poddawać badaniom starsych kierowców, to obowiązkowo młodzi powinni również być objęci badaniom psychologicznym. 12:09, 25.08.2024
as12:22, 25.08.2024
Chodzi o to żeby zapłacić za badania z 500zł rocznie. A wtedy lekarze orzecznicy karzą zrobić przysiad i powstać,albo młotkiem w kolano stuknie i pozwoli albo nie kierować. 12:22, 25.08.2024
Gigant 14:37, 25.08.2024
Przecież chodzi tylko o kasę ile wypadków powodują starsi a ile młodzi bez porównania starsi powodują mniej 14:37, 25.08.2024
Ghui18:50, 25.08.2024
Myśliwi latający z bronią nie muszą mieć badań to tym bardziej kierowcy nie powinni ich mieć 18:50, 25.08.2024
Oczywiście20:33, 25.08.2024
Bo wiadomo stary człowiek to już ledwo myśli, a co z młodymi, którzy na oglądają się głupot w internetach i myślą że wszystko im wolno nawet na drodze prowadząc autem? O tym nie pomyślicie tylko się do starych dowalacie ćwoki, a takie limity to powinny obejmować również młodych świeżo upieczonych kierowców. 20:33, 25.08.2024
Nc11:50, 26.08.2024
Jakoś włączam sie do ruchu jak dawniej, jedynie co mi sie zmieniło to nie wykonuje manewrów "z automatu" tylko bardziej sie upewniam czy moge manewr wykonac
11:50, 26.08.2024
Andrzejmat 13:27, 26.08.2024
Pomyśl na miarę i pozliwosci umysłowe prezia pisiego 13:27, 26.08.2024
kokos23:18, 26.08.2024
Groźniejsze są ślepaki w kołach łowieckich. 23:18, 26.08.2024
Hhf15:24, 25.08.2024
0 0
Jakie 500? 15:24, 25.08.2024