Uzgodnione przez Ministra Infrastruktury Programy Inwestycyjne dotyczą budowy: nowego przebiegu DK9 od drogi ekspresowej S74 w okolicy Tarnobrzegu do początku obwodnicy Nowej Dęby. Droga o długości ok. 19 km będzie przebiegała po wschodniej stronie Wisły, drogi łączącej obwodnicę Nowej Dęby z obwodnicą Kolbuszowej w ciągu DK9 (odc. Komorów - Cmolas, dł. ok. 11 km), nowego przebiegu DK9 od końca obwodnicy Kolbuszowej do węzła Rzeszów Zachód na autostradzie A4 (odc. Widełka - A4 Rzeszów Zachód, dł. ok. 14 km).
Zakres tych trzech inwestycji przewiduje budowę drogi klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o przekroju 2x2 wraz z budową obiektów inżynierskich, skrzyżowań jednopoziomowych lub węzłów (zostanie to doprecyzowane podczas prowadzenia prac projektowych związanych z inwestycją).
Planowana jest także budowa nowych dróg, przebudowa kolidującej infrastruktury technicznej oraz budowa dróg dojazdowych dla zapewnienia połączeń lokalnych. Zakres prac to również budowa urządzeń ochrony środowiska, chodników, ścieżek rowerowych lub ciągów pieszo-rowerowych.
Trwa przygotowanie dokumentacji niezbędnej do ogłoszenia przetargu na prace przygotowawcze. Jego ogłoszenie planowane jest na III kwartał tego roku. Po wyłonieniu wykonawców, rozpoczną się prace projektowe zmierzające do wyznaczenia korytarza nowego przebiegu drogi od połączenia z S74 do węzła Rzeszów Zachód na A4 oraz przygotowania dokumentów do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU).
Elementem uzupełniającym ten projekt i zapewniającym ciągłość przebiegu, są obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej, które są realizowane w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Łącznie z obwodnicami, cały odcinek nowej DK9 będzie liczył ok. 60 km.
DK9 ma istotny charakter, gdyż stanowi jedną z dróg krajowych pozwalających na prowadzenie transportu na kierunku północ - południe. Obecny jej przebieg, ze względu na duże natężenie ruchu, na które składa się w głównej mierze ruch tranzytowy, jest niezwykle uciążliwy dla obszarów zabudowanych.
Według Generalnego Pomiaru Ruchu z 2020 roku, na odcinku od Nagnajowa do Nowej Dęby średni dobowy ruch pojazdów wynosił pomiędzy 6 465 a 10 438 pojazdów na dobę, na odcinku od Nowej Dęby do Kolbuszowej między 7 585 a 12 074 pojazdów na dobę, natomiast pomiędzy Kolbuszową a węzłem Rzeszów Północ autostrady A4 wynosił od 8 463 do 33 822 pojazdów na dobę.
Tak wysoki poziom średniego dobowego ruchu pojazdów powoduje znaczne utrudnienie w płynności przejazdu. Dodatkowo DK9 krzyżuje się z wieloma drogami niższych klas. Występują też liczne zjazdy, zarówno publiczne jak i indywidualne. Istniejące zagospodarowanie wzdłuż istniejącej drogi krajowej nie pozwala na jej rozbudowę. Stąd decyzja o budowie nowego przebiegu DK9. Pozwoli to na odsunięcie ruchu pojazdów od ścisłej zabudowy, a tym samym usprawni ruch tranzytowy, którego część, z drogi ekspresowej S7, przejmuje DK9. Prowadzi ona ruch w kierunku Rzeszowa i dalej do przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku. Dodatkowo, budowa nowego przebiegu DK9 poprawi płynność transportu osobowego na kierunku Rzeszów - Radom i dalej do Warszawy. Skróci się też czas przejazdu oraz bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. Realizacja inwestycji pozwoli także na likwidację tzw. wąskich gardeł warunkujących spowolnienie ruchu pojazdów.
Maxim 11:03, 23.05.2023
Jak zwykle Mielec całkowicie pominięty w rozwoju…. Kiedy droga krajowa dotrze do Mielca ? W kierunku na Kielce i Warszawę do Kielc jest tragedia!!!! Mielec jest totalnie odcięty od sieci DK.
,11:42, 23.05.2023
Oni maja drogi krajowe , ale my za to mamy poidełka.
Ktore21:00, 23.05.2023
Nie są nadal czynne gdyż zarządca lub też inwestor czeka na wiosnę 🤣
a na olere 13:12, 23.05.2023
a na ch.lerę ci jeszcze większy ruch w mielcu ? nie lepiej w spokoju i bez halasu mieszkać ?
TAKISE15:30, 23.05.2023
Ale chodzi o to, że ruch był by wyciągnięty z miasta. Bo wszystko leciało by na około. Miasto miało by szansę na rozwój bo od jakiś 10 lat miasto stoimy w miejscu.
Gcuiici17:36, 23.05.2023
a gdzie te korki z ciężarówek robią się na miescie, oświeć mnie, pod szpitalem na skrzyzowaniu nie widziałem tira od kilku lat, na wiadukcie jakiś zaginiony czasem sie trafi, na rondzie koło basenu tez nie potykam, oświeć mnie do c h o l e r y gdzie ten rucvh tarnzytowy w Mielcu, koło BP raz na godzinę cięzarówka skręca od Dębicy na stary most, tyle
1234507:16, 24.05.2023
Nikt nie będzie wpuszczał ruchu w środek miasta. Chodzi o sensowne skomunikowane miasta z resztą kraju. Jak DK9 będzie w standardzie 2x2, to o S9 można zapomnieć. Brak dobrego skomunikowania będzie pogłębiać marginalizację miasta. Żeby za kilkanaście lat nie okazało się, że Mielec, to małe miasteczko obok Kolbuszowej.
No i Mielec16:00, 23.05.2023
Jak zwykle w głębokiej d.u.p.i.e!Bo i po co, bo się nie opłaci,bo za drogo,po paszport to do Tarnobrzegu trzeba zap.bo w naszym urzędzie to tylko stołki nic dla mieszkańców i się dziwić ze to miasto się wyludnia.
nedza18:37, 23.05.2023
Wszyscy widzimy jakie sa efekty braku porzadnego posla w partii rzadzacej .... znowu kasa w tzw trojmiasto czyli Stalowa Wola Tarnobrzeg i Sandomierz. Mielec dostal kawalek kretej drozki z podwojna ciagla. Teraz powinni jeszcze wybudowac nowa DK73 z Jasla do Chmielnika z wschodnia obwodnica Tarnowa i nowym mostem w Szczucinie. Nie mozemy liczyc na nic lepszego to te 25 km jakos bysmy sie dotoczyli do normalnosci.
marysia20:10, 23.05.2023
Tu nie chodzi o posła, bo robi dla Mielca dobrą robotę. To przez to czerwone ś.... które jak nie ukradną to nic dla Mielca nie zrobią. Dla nich najważniejsza jest ich własna kieszeń, a nie Mielec.
nico20:32, 23.05.2023
marysia czerwona świnia to cię zrobiła a kasę zabiera pisowski marszałek na rozwój Rzeszowa
mm20:19, 23.05.2023
I pomyśleć że marszałek niby z Mielca jesteśmy w czarnej ..... komunikacyjnie
dd20:29, 23.05.2023
tak wszystko dla Rzeszowa wszystkie drogi wyjazdowe nowe tory już są na Jasinkę łącznie z wiaduktem .
12300:44, 24.05.2023
Jakby ta obwodnica kolbuszowej nie mogła być po jej zachodniej stronie, ale nie po co myśleć o komunikacji drugiego największego miasta na podkarpaciu.
skansen09:17, 24.05.2023
Mielec to skansen pod względem drogowym a to tez może miec swoje zalety, skoro mniejsze miasteczka będą miały dużo lepszy dojazd to staną sie wieksze od mielca a do nas przeniesiemy skansen z kolbuszowej bo tu będzie bardziej uzdrowiskowo i kameralnie
niki16:17, 01.06.2023
Pamiętajcie przy wyborach. Byle kto byle nie pisior...
5 16
bo Mielec leży dokładnie pośrodku niczego. Ale nie dramatyzuj dojazd 25 km do ekspresówek to jeszcze nie dramat.