Zamknij

DZISIAJ otwarcie tunelu w ciągu zakopianki; budowa trwała 5 lat i 7 miesięcy

11:55, 12.11.2022 Aktualizacja: 11:56, 12.11.2022
Skomentuj PAP PAP

Pięć lat i siedem miesięcy trwała budowa dwukilometrowego tunelu w ciągi popularnej zakopianki, czyli drogi ekspresowej S7. Wartość inwestycji to niemal jeden miliard zł. Tunel zostanie uroczyście oddany dla kierowców w sobotę i połączy się z istniejącymi już odcinkami nowej, dwupasmowej drogi pod Tatry.

Dwukomorowy tunel wydrążony w masywie góry Luboń Mały ma długość 2,06 km. Każda z naw posiada dwa pasy ruchu o szerokości po 3,5 m każdy oraz dodatkowo pas awaryjny o szerokości 3 m. Wysokość tunelu wynosi 4,7 m.

Drążenie tunelu rozpoczęło się 6 marca 2017 r. w Naprawie, od prawego północnego portalu. Prace odbywały się w systemie ciągłym - 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu. Roboty prowadzono bez przerw i postojów, co wiązało się z występowaniem w górze naprężeń i odkształceń, które były na bieżąco monitorowane przez ekspertów. Na bieżąco wykonywana była też obudowa wstępna, w tym spryskiwanie betonem ścian i przodków, by nie osypywał się materiał skalny.

Podczas prac wystąpiły nieprzewidziane problemy. Największym wyzwaniem było wielkie osuwisko, które uaktywniło się przy lewym portalu od strony południowej. Wówczas czasowo wstrzymano rozpoczęcie drążenia lewego tunelu od tej strony. Konieczne było zabezpieczenie osuwiska i przeprojektowanie obiektów inżynieryjnych. W czerwcu 2019 r. zakończyło się zabezpieczanie osuwiska betonowymi palami i przystąpiono do dalszego drążenia tunelu metodą podstropową, pod budynkiem wentylatorni. Jest on zlokalizowany bezpośrednio na wylocie tunelu lewego.

Połączenie lewej nitki tunelu drążonego od północy i południa nastąpiło 27 kwietnia 2020 r. Równoległa prawa nitka tunelu przebita została w październiku 2019 r.

Podczas drążenia tunelu stosowano metodę kontrolowanej deformacji ADECO-RS (analiza deformacji kontrolowanych w skałach i gruntach). Jest to metoda opracowana w latach 80. we Włoszech. Zdaniem wykonawcy, taka metoda najlepiej sprawdza się, zwłaszcza kiedy tunele drążone są w trudnych warunkach gruntowych.

Drążenie tunelu obejmowało wiercenie wyprzedzające do 20 metrów w głąb górotworu, po obrysie sklepienia kaloty - stropu. Prace obejmowały też wzmacnianie górotworu polegające m.in. na palowaniu. Każdy etap prac podlegał monitoringowi i ocenie geologicznej. Oceny wyników badań dokonywali poszczególni specjaliści oraz projektanci, którzy decydowali o dalszym zakresie prac np. zastosowaniu wzmocnień.

Do wydrążenia dwóch nitek tunelu używano ciężkiego sprzętu, ale także materiałów wybuchowych, których zużyto w sumie ok. 180 ton. Wykopano materiał skalny o objętości 600 tys. m sześciennych. Dla porównania basen olimpijski ma ok. 3 tys. 750 m sześciennych, więc można by zasypać tym materiałem 160 takich basenów. Do budowy użyto 190 tys. m sześcienny betonu i 48 tys. ton stali.

Tunel posiada najwyższe zabezpieczenia przeciwpożarowe i systemy bezpieczeństwa. Dwie nitki tunelu są połączone dziesięcioma przejściami ewakuacyjnymi o szerokości 1,2 m każda i rozmieszczonymi co 172,5 m. Pomiędzy komorami istnieje także jeden przejazd awaryjny o szerokości 3,5 m i jest on przeznaczony dla służb ratunkowych. Przejścia ewakuacyjne z wentylacją różnicową oddzielone są od tunelu drzwiami o klasie EI120, co oznacza, że zapewniają one 120 minut odporności ogniowej.

Na trasie tunelu naprzemiennie, co 86,25 m zostały rozmieszczone punkty alarmowe wyposażone w gaśnice, koce gaśnicze, ręczny ostrzegacz pożarowy oraz telefon alarmowy. Na wewnętrznych ścianach tunelu co ok. 172,5 m zostały umiejscowione wnęki zaopatrzone w hydranty zlokalizowane naprzeciwko nisz sygnalizacyjno-alarmowych.

Konstrukcja budowli posiada wysoką klasę odporności ogniowej. Podobnie jest w przypadku pomieszczeń technicznych, w których znajdują się urządzenia zasilające oraz te, które są niezbędne podczas ewentualnego pożaru. Z uwagi na hałas panujący w tunelu podczas jazdy samochodów, nisze alarmowo-sygnalizacyjne zostały wydzielone od jezdni przeszklonymi, niepalnymi elementami.

W tunelu zainstalowane są cztery komplety centrali pożarowych, które umożliwiają kontrolę pracy urządzeń w systemie sygnalizacji pożarowej. Zapewniona jest również łączność alarmowa i system ostrzegania pożarowego poprzez 119 ręcznych ostrzegaczy pożarowych, 239 sztuk czujników dymu oraz cztery komplety czujek liniowych ciepła, czyli przewodów zamocowanych na całej długość obydwu naw tunelu. W przejściach poprzecznych, w budynkach technicznych znajdują się głośniki tunelowe oraz głośniki tubowe emitujące ostrzeżenia i polecenia w przypadku wystąpienia sytuacji alarmowych. Tunel wyposażony jest również w interkomy: SOS, serwisowe oraz dozoru. Dodatkowo, przed wjazdem do tunelu - zarówno od strony północnej jak i południowej - znajdują się kioski SOS. W sytuacji zagrożenia, podróżujący zostaną ewakuowani do nawy nieobjętej pożarem i wyprowadzeni na zewnątrz przez portal.

Bardzo ważnym elementem wyposażenia tunelu jest oświetlenie, które wykonano w technologii LED. Oprawy oświetlenia wjazdowego dostosowują się automatycznie do natężenia oświetlenia słonecznego na zewnątrz tunelu. Dzięki temu, kierowca nie doznaje szoku spowodowanego nagłą zmianą natężenia światła, a jego wzrok stopniowo przyzwyczaja się do oświetlenia panującego w tunelu. Dodatkowo każda z naw dysponuje oświetleniem przejazdowym tzw. antypanicznym, orientacyjno-krawężnikowym, awaryjnym i ewakuacyjnym - wskazującym kierunek do najbliższego wyjścia ewakuacyjnego. W sumie obiekt posiada 3 tys. 56 źródeł światła.

W celu zapewnienia odpowiedniej wentylacji, w tunelu zamontowano 76 wentylatorów strumieniowych rewersyjnych oraz 20 wentylatorów kurtyn powietrznych. Oba rodzaje wentylatorów zostały wykonane ze stali nierdzewnej o wytrzymałości ogniowej 400 stopni/120 min. Dodatkowo tunel posiada cztery wentylatory napowietrzające o wydajności 75 m3/s każdy oraz układy różnicujące ciśnienie w przejściach awaryjnych pomiędzy tunelami. System różnicowania ciśnień, czyli inaczej system zapobiegania zadymieniu, zmienia ciśnienie obszaru, w którym pojawił się pożar, od przestrzeni wolnej od dymu.

Dla zwiększenia bezpieczeństwa zainstalowany w tunelu system monitoringu wizyjnego pozwoli na szybsze wykrywanie zdarzeń, nawet kiedy któraś z naw zostanie wypełniona dymem. Na system monitoringu składa się 26 kamer obrotowych, 30 kamer stałopozycyjnych i 114 kamer do wideodetekcji. Te ostatnie, rejestrują detekcję dwutorowo - poprzez dwa obiektywy: obrazu widzialnego i obrazu termowizyjnego.

Nad bezpieczeństwem podróżujących przez tunel będzie całodobowo czuwało Centrum Zarządzania Tunelem. Jest ono zlokalizowane na węźle Skomielna. Znajduje się w nim m.in. ściana wizyjna, która pozwala na stały monitoring, centrala PPOŻ, stacja operatorska łączności alarmowej oraz stacje mikrofonowe DCS (Digital Communication System), w tym też stacje dla straży pożarnej. Dyspozytorzy Centrum będą mieć również dostęp do paneli sterowania wentylacją w trybie pożarowym, rozdzielni zasilania dyspozytorni czy też zasilacza napięcia bezprzewodowego.

Wszystkie systemy i oświetlenie wewnątrz tunelu będą działały nawet na wypadek braku zasilania z zewnątrz. Dostawę energii w takim wypadku zapewnią automatycznie załączające się agregaty prądotwórcze.

8 listopada w tunelu zostały przeprowadzone ćwiczenia służb ratunkowych, oparte o tzw. czarne scenariusze. W ćwiczeniach uczestniczyli: Komenda Wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie wraz z jednostkami terenowymi, Komenda Wojewódzka Policji w Krakowie wraz z jednostkami terenowymi, Pogotowie Ratunkowe, Lotnicze Pogotowie Ratunkowe, Małopolski Urząd Wojewódzki w Krakowie, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz pracownicy Centrum Zarządzania Tunelem.

Testy miały na celu przede wszystkim sprawdzenie systemów powiadamiania właściwych organów o zdarzeniach, w tym proces powiadamiania przez pracowników obsługi tunelu odpowiednich służb ratowniczych. W sposób praktyczny zweryfikowane zostały procedury koordynacji i współdziałania służb uczestniczących w działaniach ratowniczych. Doskonalono taktykę oraz proces podejmowania decyzji, prowadzenie ewakuacji z tunelu, wstrzymanie lub ograniczenie ruchu w tunelu, a także organizowanie przejazdów alternatywnych.

Aby odzwierciedlić realizm sytuacji, do ćwiczeń zostali zaangażowani pozoranci symulujący ofiary wypadku masowego. Dodatkowo, uczestnicy ćwiczeń dysponowali pojazdami takimi jak autobus, samochód dostawczy z pojemnikami przewożącymi substancje płynne oraz kilkoma wrakami samochodów osobowych.

GDDKiA wydało broszurę informacyjną z instrukcjami, jak bezpiecznie przejechać przez tunel. Dowiadujemy się z niej, że należy zwracać uwagę na znaki i sygnalizację świetlną, nie wolno zawracać ani cofać, należy zachować odpowiednią odległość od innych uczestników ruchu, nie wolno zatrzymywać się w tunelu - możliwy jest tylko postój awaryjny w wyznaczonych miejscach. Należy słuchać komunikatów nadawanych w tunelu przez głośniki i stosować się do wydawanych poleceń. Trzeba także pamiętać o dostosowaniu prędkości do obowiązujących nakazów, bowiem w tunelu funkcjonuje odcinkowy pomiar prędkości.

Przed udostępnieniem tunelu kierowcom, wszystkie zamontowane systemy, które mają zapewnić kierowcom bezpieczeństwo zostały odpowiednio sprawdzone. Podczas testów, które prowadzone były w ostatnich dniach, wszystkie urządzenia zadziałały jak należy.

Budowa drogi ekspresowej S7 Lubień - Rabka-Zdrój była współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączny koszt całej inwestycji wynosi 2 mld. 547 mln 602 tys. zł, a dofinansowanie ze środków UE wyniosło 1 mld 299 mln 635,5 tys. zł. Sama budowa odcinka tunelowego kosztowała ponad 968,8 mln zł. Wykonawcą tunelu była firma Webuild, która przejęła Astaldi.

Oddanie tunelu do użytku i połącznie go z istniejącą trasą S7 znacząco przyspieszy podroż pod Tatry. Obecnie wykonywany jest 16-kilometrowy ostatni odcinek dwujezdniowej drogi S7 Rdzawka - Nowy Targ. Ma być gotowy w połowie 2024 r. Ta inwestycja będzie kosztowała ponad 880 mln zł. Po otwarciu tego odcinka dwujezdniową zakopianką będzie można przejechać w całości od Nowego Targu do Krakowa.(PAP)

autor: Szymon Bafia

szb/ jann/

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(15)

UżytkownikUżytkownik

Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.


KijKij

2 2

Ty POj..e..b..k..u chciałbyś żeby tunel był imieniem TFUKONDONA 🤣 .

18:33, 12.11.2022

taka prawdataka prawda

6 2

Bez pieniędzy z Unii GDDKiA by nic nie budowała. Pieniędzy z opłat drogowych ledwo wystarcza na bieżące utrzymanie.

20:01, 12.11.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

UżytkownikUżytkownik

Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.


hehehehe

1 0

Dla ciebie ateisto będzie Krematorium Spa i Wellness

21:02, 12.11.2022

UżytkownikUżytkownik

Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.


KijKij

1 0

A ty będziesz odprawiał modły do szatana TFUSKONDONA .

21:04, 12.11.2022

JarekJarek

5 2

Nad wyjazdem do tunelu powinno być wielkie hasło: "Zmieścisz się śmiało".

20:09, 12.11.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

mmmm

5 1

Pula środków europejskich przyznana na jego dofinansowanie to ponad 1,3 mld zł o czym pisia władza nie wspomniała

20:48, 12.11.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

J.K.J.K.

2 5

Do: Komuch, Jan, nico, Jarek.
Proszę wymienić jakie tunele zbudowali komuchy, PO i PSL - nie wymieniać bolszych tuneli długości 5 m. Nie wymieniać co planowali zrobić bo obiecywać każdy potrafi - na temat obiecanek jest bardzo brzydkie powiedzenie ale to nie czas i miejsce aby go przytoczyć.
Do: taka prawda
Piszesz o okresie panowania komuchów, PO i PSL gdzie bez MYTA nie otworzono kawałka autostrady - opłaty drogowe jak ładnie piszesz musiały być i niekoniecznie pobierali Ci co budowali a częściej jedni budowali drudzy pobierali opłaty, czego tak było odpowiedz sobie sam.

20:53, 12.11.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

J.K.J.K.

2 3

Do: mm
Zastanów się co piszesz - kopiuję : - Pula środków europejskich przyznana na jego dofinansowanie to ponad 1,3 mld zł o czym pisia władza nie wspomniała - z tego marnego zdania wynika, że tylko na tunel.
Czytając artykuł można przeczytać dwa zdania - kopiuję - Sama budowa odcinka tunelowego kosztowała ponad 968,8 mln zł. Wykonawcą tunelu była firma Webuild, która przejęła Astaldi.
Krótko mówiąc to albo ktoś nie potrafi przeczytać ze zrozumieniem niezbyt długiego artykułu albo UNIA EUROPEJSKA tak kocha Polskę, że daje pieniądze bez opamiętania, Tak czy siak coś tu nie gra. Tak to jest jak się jest płatnym lub partyjnym pisorzem, byle szybko, byle co a gawiedź to kupi bo przecież nie wszystkim się chce czytać cały artykuł.
Pisiej gawiedzie każdej głupoty nie wciśniesz a peowskiej czy komuszej nie musisz wciskać Oni i tak idą za swoimi wodzami choćby w przepaść.
To co lekką ręką dajesz jest dane też na S7 - tak pisze w artykule - kopiuję -- Budowa drogi ekspresowej S7 Lubień - Rabka-Zdrój była współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączny koszt całej inwestycji wynosi 2 mld. 547 mln 602 tys. zł, a dofinansowanie ze środków UE wyniosło 1 mld 299 mln 635,5 tys. zł.
Gdzieś było słychać dzwony lecz nie wiadomo gdzie. A dzwon to jest jeden.
Ameryki nie odkryłeś, że puki co Unia daje Polsce więcej pieniążków niż Polska wpłaca do Uni, ale nie bój się państwa STAREJ UNI krzywdy nie dadzą sobie zrobić, nie wiem czy potrafisz to pojąć ale to już Twoja sprawa. ŚWIĘTY MIKOŁAJ jest tylko w bajkach dla dzieci albo jak się TATO przebierze lub na MIKOŁAJKACH zorganizowanych w przedszkolu.

00:22, 13.11.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

mmmm

3 1

pisowski cenzor w akcji jak za komuny

09:32, 13.11.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

niconico

2 1

Za mało jeszcze staremu dziadowi comiesięcznych imprez na ulicach, ustawiania pomników tej pary, przypominających potworki, nazywania uliczek w każdej pipówce tym nazwiskiem? CHORY KRAJ WŁATCÓF-NIEUKÓW....

09:38, 13.11.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

xzyzzyxzyzzy

1 1

koleś z czerwonym pomponem na różowej fikuśnej czapce dopuszcza do użytku dzieło setek inżynierów.

09:40, 13.11.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

DamianDamian

3 1

A za jakie zasługi Lech Kaczyński z malżonką dostali kolejną tablicę? Przecież tunel wybudowano z pieniędzy PRACUJĄCYCH polskich podatników, a nie ciemnoty pisowskiej, żyjącej z socjalu. PiS to największa hańba narodu od czasów Targowicy

09:45, 13.11.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

nic minic mi

2 1

a po co mi ten tunel??? Dla mnie to S73 od Slowacji przez okolice miast Pilzno Tarnow Szczucin do Kielc. Ta droga da nam szanse na normalne polaczenia z centralna czescia kraju

09:51, 13.11.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

klikbajtklikbajt

1 1

komentarz spod wpisu o tym samym temacie ze strony: dziennikwschodni.pl
"Gdzieś na przejściu granicznym do celnika podjeżdża auto na fińskich numerach. "Good morning sir. How to go to Warsaw?" Celnik myśli i grzecznie odpowiada: "Pojedzie pan ul. Kaczyńskiego do ronda Lecha Kaczyńskiego. Potem na węźle Kaczyńskiego Lecha wjedzie pan na drogę ekspresową Prezydenta Kaczyńskiego. Po 100 km na zjeździe Marii i Lecha Kaczyńskiego odbija pan na drogę krajową Kaczyńskiego Lech. Dalej to już łatwizna. Przy pomniku Lecha Kaczyńskiego w prawo, mija pan muzeum Lecha Kaczyńskiego i kieruje się pan w kierunku tunelu Kaczyńskiego. A potem to już tylko plac Kaczyńskiego i 6 zjazd........ im. braci Kaczyńskich i już pan zobaczy tablicę WARSZAWA. Szerokiej drogi."
I tyle w temacie,
Aha, do niedawna zamiast słów "Lech Kaczyński" było "JP2". Teraz zrobiła się konurencja, niedługo dojdzie trzeci "bohater""Jarosław Wielki Kaczyński"

10:54, 13.11.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

J.K.J.K.

1 1

Przeczytałem wszystkie komentarze i dochodzę do prostego wniosku, że ten tunel trzeba zburzyć (zasypać).
Powody są dwa:
- niewłaściwa nazwa
- tunel wykonały te wstrętne pisiory.
Jest może i trzeci powód, że nikt ze starego układu przy tej inwestycji nie zyskał żadnych ochłapków.
Korzyści dla przeciętnego POLAKA się nie liczą.

15:33, 13.11.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%