Jak poinformował we wtorek Bartosz Wysocki z rzeszowskiego oddziału GDDKiA, przetarg na przygotowanie niezbędnej dokumentacji wygrała firma Promost Consulting, z którą podpisana została umowa. Wartość kontraktu to niemal 3,7 mln zł, wykonawca ma 21 miesięcy na realizację umowy.
- Firma wykona Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej oraz przygotuje materiały do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. W celu ustalenia optymalnego przebiegu nowego odcinka DK9, wykonawca będzie zobowiązany do przeprowadzenia szczegółowych analiz, w tym m.in. środowiskowych i ekonomicznych - podał.
W ramach umowy zostaną również wstępnie ustalone rozwiązania projektowe planowanej drogi, w tym sposób połączenia z sąsiednimi odcinkami drogi krajowej nr 9, obsługa terenów przyległych, a także rodzaj i zakres urządzeń ochrony środowiska.
Jak podkreślił Wysocki, przygotowanie dokumentacji projektowej jest warunkiem niezbędnym do przejścia do kolejnego etapu, czyli prac przygotowawczych w zakresie Koncepcji programowej.
Odcinek między Komorowem i obwodnicą Kolbuszowej jest jednym z trzech fragmentów nowego przebiegu DK9 w województwie podkarpackim.
Jak powiedział Wysocki, dla ok. 19-kilometrowego odcinka od drogi ekspresowej S74 w woj. podkarpackim do obwodnicy Nowej Dęby trwa procedura wyboru najkorzystniejszej oferty. Natomiast dla nowego przebiegu DK9 od miejscowości Widełka do węzła Rzeszów Zachód na autostradzie A4 o długości ok. 14 km trwa sprawdzanie ofert.
Docelowo DK9 będzie miała nowy przebieg na długości ok. 60 km, od drogi ekspresowej S74 w woj. podkarpackim do węzła Rzeszów Zachód na autostradzie A4. Elementem uzupełniającym nowego przebiegu tej trasy będą obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej, których budowa powinna niebawem się rozpocząć.
Wybudowanie nowego przebiegu DK9 jest konieczne, gdyż nie ma możliwości rozbudowy drogi w istniejącym pasie.
DK9 jest jedną z kluczowych dróg krajowych dla transportu na kierunku północ-południe. Budowa nowego przebiegu tej trasy poprawi również płynność przejazdu na odcinku Rzeszów-Radom i dalej do Warszawy. (PAP)
huk/ pad/