Zamknij

Pojechaliśmy pospiesznym pociągiem osobowym Tarnobrzeg – Mielec! [WIDEO, FOTO]

11:49, 01.10.2023 Aktualizacja: 22:49, 03.10.2023

To nie jest żart. W miniony piątek, po wielu latach przerwy, na szlak kolejowy z Tarnobrzega do Mielca wyjechał pociąg z pasażerami. Niestety, nie była to zapowiedź regularnych połączeń, a pociąg pospieszny retro wypełniony turystami i miłośnikami kolei.

hej.mielec.pl

Tylko u nas!

Spółka Turystyka Kolejowa TurKol.pl specjalizuje się w zwiedzaniu kraju za pomocą niemal już zabytkowych składów kolejowych. Na przełom września i października zaplanowała całą serię kursów pod hasłem Bieszczady 2023 w południowo – wschodniej Polsce. Od Częstochowy przez Mielec po Roztocze, Bieszczady i Kraków. 

[FOTORELACJA]10328[/FOTORELACJA]

W piątek 29 września krótki skład złożony z wagonów pasażerskich z przedziałami retro oraz wagonem barowym Wars obrał sobie za cel Mielec. Popołudniowy kurs okazjonalny rozpoczął się o 13:42 z Tarnobrzega, o 14:22 pociąg był już w Mielcu, by po dwudziestu minutach postoju i przepięciu lokomotywy wyruszyć znów do Tarnobrzega. 

WIDEO: 

Tym turystycznym składem pojechało kilkadziesiąt osób, chociaż bilety tanie nie były. Można było się przekonać jak przed laty wyglądała podróż do Mielca pociągiem pospiesznym „Hetman”, który przez Tarnobrzeg i Mielec kursował z Zamościa aż do Wrocławia. 

Kurs Tarnobrzeg - Mielec – Tarnobrzeg z 29 września otrzymał nazwę „Mikrus”. Pociąg wyposażony był oczywiście w tabliczki ze swoją nazwą i opisem relacji. Jedną z nich na pamiątkę otrzymał młody miłośnik kolejnictwa, który na wycieczkę do Mielca wybrał się z mamą. Wszyscy natomiast zyskali pamiątkowe bilety retro, na kartonikach, jak z epoki.

Zaskakiwał pozytywnie czas przejazdu z Tarnobrzega do Mielca. Pociąg rozpędzał się nawet do 90-95 kilometrów na godzinę – także na terenie powiatu mieleckiego. Skład prowadziła lokomotywa SU46-029, która swoją pracę w Polskich Kolejach Państwowych rozpoczęła w 1977 roku. To już bardzo unikalna maszyna.

SU oznacza, że to lokomotywa spalinowa uniwersalna, która może ciągnąć składy pasażerskie i towarowe. To produkcja polska. Popularnie nazywana jest „fiatem”.

Rozczarowywał, wręcz szokował stan infrastruktury wzdłuż linii kolejowej od Padwi Narodowej do Tarnobrzega. To jedna wielka ruina. Wiaty dawnych przystanków osobowych nadają się jedynie do rozbiórki, dworzec w Tarnobrzegu wygląda jak… nieczynny i porzucony. Swoim stanem znacznie odbiega od przebudowanej stacji kolejowej w Mielcu. A jest ciągle użytkowany. Obsługuje 19 pociągów na dobę, w tym dalekobieżne połączenie do Szczecina i popularne kursy Rzeszów – Lublin.

Okazyjny pociąg „Mikrus” w piątek z Mielca do Tarnobrzega wrócił o 15:22. Kilka chwil później wyruszył do Lublina – niczym kursujący od 1918 do 1992 roku pociąg Kraków – Lublin przez Mielec.

WIDEO: 

Kiedy na stałe wrócą pociągi pasażerskie z Mielca do Tarnobrzega? Kiedy pojedziemy z Mielca na północ pociągiem pospiesznym?

PKP Polskie Linii Kolejowe S.A. latem informowały, że planują inwestycje w zakresie dalszej rozbudowy linii kolejowych w regionie mieleckim. Opracowana została dokumentacja projektowa w ramach zadania: ”Prace na liniach kolejowych nr 25, 74, 78 na odcinku Stalowa Wola – Tarnobrzeg/Sandomierz – Ocice/Padew – prace projektowe”.

Wówczas procedowane były decyzje administracyjne. - W zależności od uzyskania środków finansowych, planujemy ogłoszenie przetargów na realizację robót budowlanych w pierwszej połowie 2024 roku – informowało PKP PLK.

Odbudowa linii kolejowej 25 z Padwi Narodowej w kierunku północnym, bo do Padwi została już zmodernizowana, została też zapisana w zaktualizowanym w sierpniu Krajowym Planie Kolejowym do 2030 roku. Koszt odbudowy trasy od Padwi do Stalowej Woli może przekroczyć 900 milionów złotych. 

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
0%