Zamknij
REKLAMA

Podkarpackie: oddany kolejny odcinek Via Carpatia

22:17, 11.10.2021 | PAP
Skomentuj Fot. UMWP
REKLAMA

W poniedziałek udostępniono kierowcom odcinek trasy Via Carpatia - od Lasów Janowskich (woj. lubelskie) do Zdziar na Podkarpaciu. Ok. 9,5-km odcinek drogi ekspresowej S19, która jest częścią trasy Via Carpatia w naszym kraju, kosztował ponad 236,3 mln zł.

W uroczystym otwarciu drogi w okolicach Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) Bukowa udział wzięli m.in.: minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, jego zastępca Rafał Weber, wiceminister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak oraz przedstawiciele władz samorządowych i rządowych z Lubelszczyzny i Podkarpacia.

Adamczyk podkreślił, że oba województwa, które połączył odcinek S19, są jednymi z najbardziej wykluczonymi komunikacyjnie w kraju. "Każdy z Polaków ma prawo do tego, aby korzystać z bezpiecznych, przewidywalnych, komfortowych dróg autostradowych i ekspresowych" - mówił.

Adamczyk podał, że cała Via Carpatia powinna być gotowa na przełomie 2025 r. i 2026 r. Zdaniem ministra, trasa ta będzie "generatorem rozwoju regionów, przez które będzie przebiegać". Jak mówił, poprzedni rząd PO-PSL nie chciał budować Via Carpati.

Jak zaznaczył Adamczyk, rząd PiS dofinansowuje również drogi gminne i powiatowe. Jak przekazał minister, co roku na tego typu inwestycje rząd przeznacza ponad 3 mld zł. "To pozwala nam budować nowoczesną sieć dróg" - dodał.

Minister powtórzył, że Via Carpatia to "droga-kręgosłup Europy Trójmorza i droga życia Polski wschodniej".

Minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek zwrócił uwagę, że odcinek, który powstał, został sfinansowany w większości dzięki pieniądzom z UE. "Unii, do której należymy, należeliśmy i należeć będziemy. I tak jak nie będzie Polexitu urojonego przez niektórych ludzi, tak nie będzie zwijania tych dróg krajowych i dróg ekspresowych, które są budowane ze środków unijnych" - mówił Czarnek.

Jego zdaniem, Polska dobrze wykorzystuje środki europejskie. Zadeklarował też, że nie będą zmniejszane środki na inwestycje w infrastrukturę drogową.

Wiceminister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak mówiła, że oddany w poniedziałek odcinek został dofinansowany z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko. Budżet całej inwestycji to 916 mln zł, z tego 460 mln zł to środki z UE. Zdaniem minister, takie inwestycje dają mieszkańcom poczucie bezpieczeństwa. "Bo wyprowadzamy ruch z miasta, dbamy o środowisko, o czyste powietrze, ale też rozwijamy region, bo wszędzie tam, gdzie można dojechać rozwija się biznes" - mówiła Jarosińska-Jedynak.

Natomiast wiceminister infrastruktury Rafał Weber przekonywał, że Via Carpatia ma usprawnić komunikację w tej części Polski. "Dzięki niej rozwinie się gospodarka tych terenów. Bez tej drogi nie możemy mówić o podniesieniu potencjału tych regionów" - dodał.

Wojewoda podkarpacki Ewa Leniart podkreśliła, że oddanie odcinka to historyczny moment. "Moment, który można porównać do połączenia naszego województwa z województwem małopolskim poprzez autostradę A4. Dziś otwieramy się na Lubelszczyznę, to jest nowe otwarcie" - podkreśliła.

Z kolei wojewoda lubelski Lech Sprawka zwrócił uwagę, że Via Carpatia oznacza dla Lubelszczyzny otwarcie na autostradę A4.

Odcinek, który został udostępniony kierowcom w poniedziałek, ma ok. 9,5 km długości. Oprócz samej trasy wykonawca wybudował m.in. dwa mosty, dziesięć wiaduktów, kładkę dla pieszych, piętnaście przepustów, jedną parę MOP oraz węzeł Zdziary, który łączy S19 z DK19. Wykonawcą inwestycji wartej ponad 236,3 mln zł było konsorcjum firm Strabag (lider) i Strabag Infrastruktura Południe (partner).

Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego północną i południową część Europy. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa podlaskie, warmińsko-mazurskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Na Podkarpaciu będzie miała docelowo długość ok. 169 km.

Jak podała w poniedziałek GDDKiA, razem z odcinkiem od Lasów Janowskich do Zdziar, w Polsce kierowcy mają do dyspozycji ok. 93 km tej trasy, zaś w realizacji jest ponad 310 km. (PAP)

autor: Wojciech Huk

(PAP)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze
REKLAMA
REKLAMA

komentarz (8)

dddd

12 1

Wiec Rzeszów ma kolejne szybką trasę na Lublin i do Warszawy a Mielec ? 12:45, 12.10.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

hmm hmm

6 1

wcale się nie dziwić , że nic w mielcu nie ma i nie będzie , jak wszyscy mielczanie naskakiwali na ortyla co to teraz chcecie ? hahahaha 13:28, 12.10.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

dfdgjnmuukdfdgjnmuuk

6 0

Pan marszalek ma wiele innych wazniejsyych zadan niz jakas droga do Mielca... inna sprawa ze oddawanie po kilka km tej trasy jest smiwszne gdyz ma dludosc kilkaset km wiec beda otwierac kila lat te kawaleczki 14:59, 12.10.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Nowe MiastoNowe Miasto

8 0

Policzcie sobie, ile setek milionów "pan marszałek" władował w Rzeszów na szerokie, normalne drogi i mosty, a ile milionów trafiło do Mielca na wąskie, niedorobione dróżki. 15:24, 12.10.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

krótko krótko

8 1

Niech Pan Wiśniewski dalej współpracuje z trzaskowskim i Dulkiewicz. 19:29, 12.10.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

RMIRMI

3 0

Wychodzi prawie 25 milionów za 1 kilometr 14:18, 13.10.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

DUDUŚDUDUŚ

2 0

A my żyjemy dalej gdzieś na uboczu cywilizacji . Jakoś nam nie po drodze z Rzeszowem dosłownie i w przenośni . Jak tak ma wyglądać zrównoważony rozwój to ja z góry dziękuję . Nawet taka mała Kolbuszowa dużo zyskała na byciu w województwie podkarpackim . 15:59, 17.10.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

hahahahahaha

0 0

Jesli beda oddawac po kilka kilometrow to same imprezy beda kosztowac miliony... za kase z imprez mozna wybuwac kilka kilometrow innych drog 20:17, 21.10.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

REKLAMA
REKLAMA
0%