Zamknij

Jak w Mielcu bezpiecznie i odpowiedzialnie latać dronem? Mamy porady

16:55, 14.11.2020 P.C Aktualizacja: 16:55, 14.11.2020
Skomentuj

Spółka Lotnisko Mielec przygotowała porady dla operatorów bezzałogowych statków powietrznych, którzy chcą latać w Mielcu i okolicy.

[ZT]59136[/ZT]

Czy każdy może latać dronem?

Tak każdy może latać dronem, lecz temat nie dotyczy tak naprawdę tylko dronów a wszystkich Bezzałogowych Statków Powietrznych, w skrócie BSP czyli wszelkiego rodzaju modele zdalnie sterowane lub latające automatycznie. Według zaplanowanej nowelizacji przepisów aby wykonywać bezpiecznie i odpowiedzialnie takie loty każdy operator będzie musiał przejść proste szkolenie.  Przepisy miały wejść od 1 lipca 2019 lecz pandemia opóźnia ich wdrożenie. 

W kategorii otwartej, każda osoba chcąca latać dronem o masie powyżej 250g. będzie musiała przejść szkolenie on-line oraz zaliczyć test on-line potwierdzający zdobycie wymaganej wiedzy teoretycznej. Dla wszystkich użytkowników dronów o masie powyżej 250g., stworzony zostanie również internetowy system obowiązkowej rejestracji. 

Póki co zupełnie inaczej traktowani się operatorzy dronów wykonujący loty sportowe od operatorów BSP wykonujących lot komercyjnie. Ci drudzy zobowiązani są do posiadania świadectwa kwalifikacji i wykupionego ubezpieczenia OC. Natomiast przepisy zobowiązują wszystkich operatorów BSP do zgłoszenia chęci lotu  do specjalnej aplikacji DRON RADAR. 

Zainstalowałem aplikację czy wystarczy dodać lot by polecieć BSP?

Ogromne znaczenie ma to, gdzie będziemy chcieli wykonywać taki lot. Spróbujemy to bardzo krótko i zrozumiale powiedzieć pomimo, że jest to zawiłe i skomplikowane zagadnienie.  Przestrzeń powietrzna podzielona jest szeregiem obszarów, które są w różny sposób kontrolowane lub nadzorowane. W zależności od miejsca, wysokości lotu, godziny itd. W przestrzeni powietrznej wydzielone są również specjalne strefy i korytarze powietrzne np. dla startujących z lotnisk samolotów lub samolotów lecących na trasie po wyznaczonych punktach. 

Czy w Mielcu można latać w mieście albo np. na łące poza miastem?  

No właśnie. Państwowa Agencja Żeglugi Powietrznej zarządzająca przestrzeniami w Polsce dostawała dziennie setki podobnych pytań. Właśnie dlatego, jako pionier w Europie, przygotowała specjalną darmową aplikację DRON RADAR dla operatorów BSP. 

Po zainstalowaniu tej aplikacji np. w smartfonie użytkownik dostanie obrazkową, prostą instrukcję co powinien robić przed lotem. Później aplikacja za pomocą wbudowanego w smartfon GPS-a zlokalizuje go na mapie i automatycznie poinformuje za pomocą kontrolek, czy mu wolno wykonać w tym konkretnym miejscu lot, czy aby wystartować musi spełnić dodatkowe warunki. 

Jak widzimy na załączonej mapce Mielec znajduje się w kilku zachodzących na siebie strefach. TRA (strefa czasowo rezerwowana) w rejonie TMA (rejon kontrolowany lotniska Rzeszów-Jasionka) i najważniejszej dla użytkowników BSP to zielony okrąg o średnicy 10km jest to ATZ EPML  (strefa ruchu lotniskowego)  gdzie wykonywanie lotów BSP możliwe jest dopiero po uprzednim zgłoszeniu  i uzyskaniu zgody oraz warunków lotu od AFIS Lotniska Mielec. 

Więc nie tylko w Mielcu ale i w wielu sąsiednich miejscowościach każdy lot musi zostać zgłoszony (najlepiej mailowo) do Lotniskowej Służby Informacji Powietrznej AFIS na Lotnisku w Mielcu.  W aplikacji Dron Radar pokaże nam się, że znajdujemy się w strefie ATZ. Informator po otrzymaniu takiego zgłoszenia nie tylko wyda zgodę, ale będzie również informował latające w pobliżu samoloty o wykonywaniu lotów BSP w danym obszarze. To jest bardzo ważne. Ponieważ pilot lecący samolotem lub śmigłowcem nie ma wielkich szans zareagować gdy już zobaczy w powietrzu na kursie kolizyjnym BSP.   

We wszystkich miejscach oznaczonych kolorami na tym fragmencie mapy, loty BSP wymagają pozyskania zgody i warunków lotu od służb podlegających PAŻP.  

Jak zrobić takie zgłoszenie? 

Należy wejść na stronę internetową lotniska w Mielcu www.lotniskomielec.pl w zakładce „Dla pilota” wybrać „BSP (bezzałogowe Statki Powietrzne)” i tam należy pobrać formularz zgłoszenia. W formularzu mamy do wypełnienia kilka podstawowych pozycji takich jak data, godzina planowanego lotu, miejsce, czas lotów i oczywiście dane i kontakt do zgłaszającego. 

Preferowane jest zgłaszanie lotów mailowo ponieważ  zgłoszeń sukcesywnie przybywa a na lotnisku w Mielcu samych operacji startów i lądowań miesięcznie robi się ponad 3 tysiące. Jeśli do tego doliczymy przekazywanie informacji do uruchomienia, na trasie,  warunki do lądowania okazuje się, że z dodzwonieniem na „wieżę” może być problem. 

Natomiast przesłanie mailem pozwala na odpowiedz w każdej wolnej chwili co niejednokrotnie znacznie przyspieszy przyjęcie i rozpatrzenie takiego wniosku. Dodatkowo jak już wspomniałem we wniosku są odpowiednie rubryki, które wymagają uzupełnienia i podczas zgłaszania telefonicznego nie jednokrotnie okazywało się, że operator nie pamięta potrzebnych danych i musiał kontaktować się ponownie aby uzupełniać wniosek. To niepotrzebne i komplikujące prace informatorów Służby AFIS na wieży. Do tej pory odpowiedzi na przesłane mailowo wnioski realizowane były w zasadzie na bieżąco.   

Warto zaznaczyć, że informator AFIS po wydaniu zgody uprzedza samoloty o możliwych lotach BSP we wnioskowanej lokalizacji w danym czasie. Jest to bardzo ważne ze względów bezpieczeństwa. Również każdy operator BSP ma obowiązek natychmiast wylądować lub obniżyć lot BSP jeśli tylko zauważy zbliżający się do strefy jego lotu-misji Statek Powietrzny.  

Należy również pamiętać, że pomimo uzyskanej zgody w PAŻP i otrzymanych warunków lotu i tak zawsze pierwszeństwo lotu będzie miał załogowy statek powietrzny bez względu na wysokość i miejsce lotu. BSP w każdej sytuacji powinny ustąpić pierwszeństwa lotu.

[ZT]59136[/ZT]

Artykuł opracowała spółka Lotnisko Mielec.
 

(P.C)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(8)

dron dron

3 0

Jakiś obcy dron zagłada mi do łazienki która posiada okna dachowe. 18:31, 14.11.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

GPSGPS

0 1

Czemu głupki z pizzerii i jadłodajni z tego jeszcze nie korzystają? 18:41, 14.11.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

rafałrafał

2 0

sobie zobacz jaki duży i drogi jest dron który może zabrać np. kilogram ładunku.
dodatkowo ciężkim dronem nie można latać nad ludźmi (w razie awarii spada na głowę kilka kilogramów + Twoje żarcie) 08:07, 15.11.2020


kordonikkordonik

0 0

Jakby taki z ukraińskim kałachem nad młynem przeleciał to by zaskoczył lekko nasze FBI. 22:14, 14.11.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

GPS do rafałGPS do rafał

0 2

http://www.pizzerie.rzeszow.pl/dron-jako-dostawca-pizzy/ 13:35, 15.11.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KrzykaczkaKrzykaczka

0 0

On też jest niebezpieczny, Trzeba coś z nim zrobić... 19:40, 16.11.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

dronominatordronominator

1 0

Heh, a nie lepiej zrobić fabrykę takich dronów i one by nam jedzenie (szczególnie w czasie pandemii) przynosiły? Przecież rząd ma napewno kilka miliardów :). 21:55, 16.11.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

思想家思想家

0 0

更好 22:16, 16.11.2020


0%