Pierwszy dzień w pracy jest dla każdego pracownika dużym i dość stresującym wydarzeniem. W takiej chwili liczy się przede wszystkim dobra atmosfera, odpowiednie wprowadzenie i docenienie już od pierwszej chwili po dołączeniu do zespołu. Dlatego też dobrą decyzją ze strony firmy jest zadbanie o tzw. welcome pack, czyli powitalny pakiet upominków dla nowego pracownika. O czym konkretnie mowa? I co powinien zawierać taki zestaw?
Welcome pack to najczęściej zestaw gadżetów, które daje się nowemu pracownikowi tuż po podpisaniu umowy lub podczas onboardingu. Taki upominek (w przypadku pracy zdalnej) może być też wysłany pocztą. Czasami zostawia się go również na biurku nowej osoby. Wspomniany zestaw może składać się z gadżetów z logo firmy, a więc z akcesoriów przydatnych podczas codziennej pracy. Możliwości jest mnóstwo, a jedynym ograniczeniem jest wyłącznie kreatywność.
W welcome pack zazwyczaj znajduje się np.:
Paczki powitalne to przede wszystkim miły gest ze strony pracodawcy. Wprowadzają one dobry nastrój w nowym miejscu pracy i mogą wpływać poczucie przynależności do firmy. Ponadto nic nie stoi na przeszkodzie, aby w zestawie znalazły się informacje dotyczące firmy wraz z jej strukturą, opisem misji i wszelkimi innymi przydatnymi na początku nowej drogi zawodowej danymi.
Welcome pack sprawia również, że nowy pracownik czuje się doceniony i łatwiej mu zidentyfikować się z firmą i sposobem prowadzenia komunikacji. Jest to też nieodzowna część tzw. employer brandingu, czyli budowania pozytywnego wizerunku marki. Pierwsze dni w pracy wiążą się z niepewnością i stresem, a zestaw upominkowy ułatwia proces adaptacji w zupełnie nowym środowisku.
Oprócz klasycznych gadżetów i słodkości, w pakiecie powitalnym może też umieścić nieco droższe podarunki. Mowa tutaj np. o drobnej elektronice, czyli słuchawkach, pendrive’ach, torebkach, plecakach, termosach i butelkach z filtrem na wodę.
Warto też wiedzieć, że welcome pack nie zawsze musi dotyczyć wyłącznie nowych pracowników. Tego typu upominki rozdaje się również osobom, które wracają do pracy po dłuższym czasie — np. po chorobie, urlopie macierzyńskim itd. To także świetny pomysł na ogólne docenienie tych członków zespołu, którzy pracują w firmie od dawna. Niektórzy przedsiębiorcy decydują się również rozdawać pakiety powitalne po przeniesieniu się do nowego biura, co powszechnie nazywa się welcome back pack.
Zestaw powitalny to nie jedyny sposób na ułatwienie pracownikowi pierwszego dnia w pracy. Ważne są też szkolenia, benefity pozapłacowe, szybkie nadanie dostępu do wszelkich niezbędnych narzędzi, zapoznanie z innymi członkami zespołu czy wyjście integracyjne. Welcome pack może znacząco zmotywować pracownika do wydajniejszej i proaktywnej pracy.