Zamknij

Iskierka wróciła do Mielca! Finał wyjątkowej podróży [ZDJĘCIA i WIDEO]

17:01, 23.06.2021 K.S Aktualizacja: 11:20, 24.06.2021
Skomentuj Fot. Kacper Strykowski / hej.mielec.pl Fot. Kacper Strykowski / hej.mielec.pl

Zakończyła się mierząca 9 tysięcy kilometrów podróż powrotna samolotu PZL M26 Iskierka z USA do Mielca.

To jeden z ostatnich latających egzemplarzy tej wyjątkowej konstrukcji, która powstała w Mielcu. 

Wydarzenie ściągnęło na lotnisko wielu pasjonatów lotnictwa, a także osób zaangażowanych w powstanie samolotu i jego produkcję.

[FOTORELACJA]8680[/FOTORELACJA]

Na zlecenie osoby prywatnej, mielecka firma Plane4You podjęła się trudnej misji zakupu i przebazowania Iskierki ze Stanów Zjednoczonych do Mielca. Nowy właściciel ma nadzieję, że w ten sposób chociaż jedna Iskierka zostanie uratowana. - Z tą myślą ten samolot został zakupiony - powiedział dla TVN Andrzej Sarata, nowy współwłaściciel Iskierki.

Wyjątkowa podróż rozpoczęła się przed kilkoma dniami w Stanach Zjednoczonych. To właśnie tam zakupiony został samolot. Organizatorzy transakcji nie kryją, że jego zakup nie był prosty. Po unikatową maszynę jeszcze za oceanem szybko ustawiła się kolejka chętnych. Na szczęście udało się szybko i sprawnie pokonać wszystkie formalności. Efekt? Mielec odzyskał jedną z ikon tutejszego przemysłu lotniczego.

Za sterami samolotu usiadł doświadczony pilot Dominik Punda. Przelot nad oceanem dzielącym Amerykę Północną od Europy realizowany był etapami, z międzylądowaniami na Grenlandii i Islandii. Ta trudna część, liczącego w sumie 9 tysięcy kilometrów, lotu już za Iskierką!

W środę 23 czerwca Iskierka wylądowała w Mielcu! Z tej okazji odbyło się małe lotnicze wydarzenie. Iskierce towarzyszyły inne samoloty, w tym zespół akrobacyjny Firebirds. Na płycie lotniska w Mielcu odbył się salut wodny na cześć wracającej Iskierki i pilota Dominika Pundy. Wśród gości, którzy przyjechali witać Iskierkę, był jej konstruktor Krzysztof Piwek.

ZOBACZ RELACJĘ WIDEO Z POWITANIA ISKIERKI W MIELCU 

PZL M26 Iskierka to niewielki samolot szkolno-treningowy opracowany w WSK-Mielec w 1981 roku. W jego konstrukcji użyto wiele elementów z samolotu PZL M-20 Mewa. Konstrukcja jest metalowa z elementami kompozytowymi. Projekt opracowany został pod kierownictwem Krzysztofa Piwka. 

Pierwszy prototyp został oblatany w lipcu 1986 roku. W 1994 roku dostarczono 20 egzemplarzy do USA. Jeden z polskich samolotów został uszkodzony 16 czerwca 2010 roku na lotnisku w Mielcu podczas podchodzenia do lądowania. W efekcie nawet w Mielcu nie było dotychczas sprawnej Iskierki. Teraz to się zmieniło.


 

(K.S)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(16)

👏👏

27 2

Wielkie 👏 dla Państwa z firm , którzy brali udział w tym przedsięwzięciu 17:07, 23.06.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

TAKISETAKISE

12 2

👋 17:15, 23.06.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

WolnyWolny

17 2

Brawo Dominik! Brawo Piotrek! Wykonaliście bezbłędnie niesamowicie trudną robotę! Czapki z głów Panowie! 17:49, 23.06.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

waldwald

17 2

Piekny widok na niebie dzisiaj i ten dzwiek silnika ...to jest to.. 17:49, 23.06.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

OkoOko

14 3

Pięknie leciała w towarzystwie trzech Iskier, gratulacje. 19:36, 23.06.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

MrMr

3 0

Leciała w towarzystwie samolotów Extra 330 z zespołu akrobacyjnego z Łososiny Dolnej 02:33, 24.06.2021


kubakuba

4 1

szacun dla was 09:50, 24.06.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

123123

4 0

Na temat oblotu pierwszego prototypu M-26 w dniu 18 lipca 1986r proponuję poczytać sobie w "Głosie Załogi " Nr 32(1204) z 11 sierpnia 1986r . Na oblot "Iskierki" do Mielca przybyli zamawiający dowódca Wojsk Lotniczych gen. Tytus Krawczyc i szef APRL gen. Władysław Hermaszewski , obecni byli minister K-k Urzędu Rozwoju Postępu Naukowo - Technicznego i Wdrożeń doc.dr hab.inż. Konrad Tott , Kierownik Programu 9.1dyr. Biura Technicznego Nowych Uruchomień Przemysłu Lotniczego PZL inż. Kazimierz Piątkowski .
który pismem DN/1021/86 z dnia 1986.08.05 na ręce dyrektora OBR SK w Mielcu składa gratulacje o treści " W związku z zakończeniem budowy prototypu i pierwszym lotem samolotu szkolno-treningowego PZL M-26 Iskierka składam obywatelowi Dyrektorowi oraz całemu zespołowi pracowników OBR SK gorące podziękowania za wkład pracy , którym przyczynili się do tego sukcesu .Wyrażam również przekonanie , że załoga Ośrodka bedzie nadal ofiarnie działać w dalszych pracach rozwojowych". Podpisał Kierownik Programu 9.1
inż . K. Piątkowski .
Trzeba też wspomnieć że właścicielem prototypów oraz 2-ch sztuk partii próbnej o których teraz mowa -o których wspominamy był Skarb Państwa. 12:11, 24.06.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

APAP

6 3

Skandalem jest, że pomimo widocznej w tle obecności pilota doświadczalnego inż. Zygmunta Osaka nie zrobiono z nim wywiadu. Pilot, który dokonał oblotu prototypu a następnie prowadził próby w locie mógłby dużo ciekawych rzeczy powiedzieć na temat tego samolotu. Niestety, kryptoreklama aż razi w tym materiale i nie mówcie, że chodzi Wam o jakieś wzniosłe, szczytne cele ! 16:00, 24.06.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

345345

4 1

" A P " tak to prawda , przeczytajcie "Głos Załogi " i uszanujcie prawdę jak i ludzi.
A tak po prawdzie ,samolot własność Skarbu Państwa zostaje sprzedany do USA nie wiadomo przez kogo i na jakiej podstawie, teraz należy rozumieć że wraca do właściciela Skarbu Państwa. 18:41, 24.06.2021

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

AgAg

0 1

Nie zasiadaj za klawiaturą i nie pisz o tym o czym nie masz pojęcia - właścicielem Skarb Państwa był pierwszych 2 szt Iskierki pozostałe to produkcyjne egzemplarze które były po prostu sprzedawane klientom do USA zostało sprzedane 20 szt PZL M26 Iskierka - DOTARŁO ? 08:51, 25.06.2021


Do "Ag" : Do "Ag" :

1 0

Czy Ty wiesz o czym się wypowiadasz ? zadaj to pytanie sobie !. W Mielcu nigdy nie wyprodukowano 20szt.i nigdy nie wyleciały w takiej ilości z Mielca, dobrze o tym wiedzieć , a na montaż gdziekolwiek poza Mielcem potrzebna była licencja w całości praw właścicielskich od konstrukcji , poprzez certyfikat do produkcji i obrót [sprzedaż] a właściciel Skarb Państwa nikomu takich praw nie udzielił. 09:58, 25.06.2021


UżytkownikUżytkownik

Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.


DocentDocent

9 0

Tak przy okazji, pomyślmy kto nami rządzi przez ostatnie 30 lat - lat, w których zarżnięto wszystkie polskie firmy, które posiadały choć ciut zaawansowaną technologię i powinny być motorem rozwoju polskiej gospodarki. Jak nazwać tych ludzi? Czy to celowe działanie czy tylko głupota? Dodatkowo nasz nowy Wielki Brat bardzo nie lubi konkurencji, szczególnie w technologiach lotniczych i zbrojeniowych. 23:16, 24.06.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Czas na żal za grzecCzas na żal za grzec

3 0

" Docent " masz 1000 % racji . Było to celowe działanie korzystając z głupoty co i teraz widać . 11:04, 26.06.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Bądz życzliwy :Bądz życzliwy :

1 0

Do " Ag " jako tak dobrze zorientowanej osoby , proszę udziel informacji : " kto i kiedy sprzedał ten egz. M-26 do U S A " ? 09:31, 27.06.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%