Zamknij

Co z przejazdem kolejowym w Tuszowie? Są deklaracje! [FOTO]

13:32, 12.03.2021 M.B Aktualizacja: 15:42, 12.03.2021
Skomentuj

Kluczowym tematem piątkowej sesji Rady Gminy Tuszów Narodowy był przejazd kolejowy, którego likwidację pierwotnie planowano. Zarówno obecny na sesji wicemarszałek województwa podkarpackiego, jak i przedstawiciel PLK zadeklarowali jednak, że planów likwidacji przejazdu nie ma.

• Są za to pierwsze propozycje polegające na budowie dwóch prawoskrętów - tę inwestycję w ramach modernizacji samego przejazdu kolejowego miałaby wykonać PLK - oraz późniejszej przebudowie całego skrzyżowania - to miałaby być inwestycja realizowana przez trzy podmioty: PLK, samorząd powiatowy i gminę.

• Zdaniem wicemarszałka Piotra Pilcha to właśnie powiat mielecki powinien zostać liderem inwestycji polegającej na przebudowie skrzyżowania przy przejeździe kolejowym - mowa bowiem o skrzyżowaniu dwóch dróg powiatowych.  Niestety, na sesji zabrakło przedstawicieli mieleckiego starostwa, którzy mogliby się odnieść do zaproponowanych rozwiązań.

[FOTORELACJA]8507[/FOTORELACJA]

Na sesji obecni byli przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego w Rzeszowie, a także PKP Polskich Linii Kolejowych. Zaprosiły ich władze gminy, by wyjaśnić kwestię planów likwidacji ważnego przejazdu kolejowego w Tuszowie Narodowym. W tej sprawie swój sprzeciw wyrazili już radni gminni i powiatowi.

Wicemarszałek Pilch: Tak dla przejazdu

Wicemarszałek województwa podkarpackiego Piotr Pilch przybliżał inwestycje kolejowe realizowane w powiecie mieleckim. - Udział województwa w modernizacji linii kolejowej L25 jest ograniczony do tego, że przekazujemy pieniądze z Regionalnego Programu Operacyjnego. Tak duża inwestycja wchodzi w projekt Unii Europejskiej, która jest szczegółowo kontrolowana i wymaga dodatkowych uzgodnień czy prac - wyjaśniał. - To nie jest zwykły projekt, pierwszy raz się spotykamy z tak rozszerzoną formułą.

Pilch podkreślał, że województwo nie jest inwestorem, jest nim PKP PLK. - Nie mamy prawa i możliwości ingerencji w projekt i realizację inwestycji - dodaje.

Wicemarszałek zaznaczał, że zna omawiany przejazd. - Tam jest ogromny ruch , trudno przejść na drugą stronę. Nie wyobrażam sobie, by był on zlikwidowany i takich planów z tego co wiem nie ma - powiedział. - Są plany usprawnienia ruchu i poprawy bezpieczeństwa. Są pewne wymogi, które są regulowane ustawami i z tego nikt nas nie zwolni.

Konieczna przebudowa

Pilch przyznał, że całe skrzyżowanie musi zostać przebudowane. - Są pewne propozycje, by łatwiej było skręcić w prawo, ale konieczne są lewoskręty na drodze powiatowej, nad którymi musimy się zastanowić.

Podkreślał, że ważną rolę odgrywać będzie tutaj Starostwo Powiatowe, które jest właścicielem obydwu dróg. - Trzeba popatrzeć, rozrysować, zaprojektować w jaki sposób czwarty pas powinien się tam pojawić, który byłby niezależny - powiedział Pilch. - To możliwe, bo pas drogowy jest dość duży, to może się zmieścić, trzeba to jednak wymierzyć i finansowo próbować skalkulować, zrobić jakiś montaż finansowy.

Wicemarszałek dodawał, że nie da się włączyć modernizacji skrzyżowania w projekt kolejowy. - Przejazd tak, myślimy, jak to zrobić, pomysły się pojawiają. Musimy to zrobić wspólnie - zaznaczał.

PLK z konkretnymi rozwiązaniami

- Ten przejazd będzie miał zmienioną kategorię na kategorię „B”, bezpieczniejszą niż teraz, automatyczną, komputerową i zostanie w takim układzie terytorialnym jaki jest - zapewniał Mateusz Wanat z PLK Kraków.

- Nieszczęściem tego przejazdu jest to, że jest on bardzo blisko drogi powiatowej, drogi bardzo silnie obciążonej. Tu na naszych barkach spoczywa zapewnienia bezpieczeństwa dla użytkowników przejazdu i drogi. Najlepszym rozwiązaniem jest odsunięcie drogi na około 20 metrów. W tym wypadku nie jest to możliwe, bo są tu zabudowania - wyjaśniał.

- Szukamy rozwiązań, jak likwidować niebezpieczne przejazdy. Stosujemy rozwiązanie polegające na tym, że integrujemy dwa systemy bezpieczeństwa, systemy świateł, czyli te które są na przejeździe, jak drogowe. W tym miejscu świateł nie ma, na dzisiaj ten ruch odbywa się w sposób taki nie dokończa zgodny z przepisami. Jak przejazd jest zamknięty, to samochody ustawiają się na poboczu, by nie tamować tych jadących na wprost. Formalnie nie jest to akceptowalne.

Jakie są więc propozycje kolei? – W ramach tej inwestycji trzeba uruchomić przetarg, wyłonić wykonawcę, rozpocząć przebudowę również tego przejazdu. W tym momencie możemy włączyć do tego postępowania zarówno budowę sygnalizacji kolejowej, która będzie zawierała w sobie interfejs umożliwiający włączenie sygnalizacji drogowej, jak i wybudować dwa prawoskręty: zarówno dla pojazdów wyjeżdżających z Tuszowa w kierunku obwodnicy, jak i wjeżdżających do Tuszowa strony Mielca - informował Mateusz Wanat.

Konieczne porozumienie trzech stron

- Natomiast w ramach drugiego zdania, w którym chciałbym, żeby były trzy strony: powiat, gmina i my, przy wsparciu marszałka, należy uruchomić zadanie, które polegałoby na przebudowie skrzyżowania, by dodatkowo oprócz prawoskrętów i świateł, wybudować jeszcze jeden pas do lewoskrętu, by tych świateł nie montować na takim układzie drogowym, jak jest teraz. Montując je teraz, całkowicie zablokowalibyśmy ruch na obciążonej drodze powiatowej, ruch przelotowy na wprost - wyjaśniał.

- Nadrzędnym celem jest, by nie zablokować tej inwestycji kolejowej i wypracować porozumienie z Komisją Europejską, a tu wypracować rozwiązania na przebudowę skrzyżowania - dodawał. - Wiązać się to będzie z tym, że ta droga musi być poszerzona o te 4-5 metrów w kierunku domostw. Przewodniczyć w tej inwestycji powinien powiat ze względu na to, że to ich droga. Myślę, że takie rozwiązanie satysfakcjonowałoby wszystkie strony i mieszkańców - dodał.

Podziękowania i apel

Za te pomysły dziękował Jan Tarapata, radny sejmiku województwa. - Te zapewnienia dają pewną nadzieję na rozwiązanie tej sytuacji - powiedział. - Żyję tym problemem, bo tu się wychowałem. Całe życie korzystałem z komunikacji kolejowej. Ta świetność była naprawdę duża, częstotliwość poruszania się pociągów była natężona. Myślę, że te planowane inwestycje przywrócą znaczenie tej kolei.

- Gdyby ten przejazd zniknął, to w zasadzie jesteśmy bez połączenia komunikacyjnego. Rozumiecie, że jest to niezmiernie ważne dla nas, by on funkcjonował - podkreślał. - Prowadzona inwestycja nie może być kłopotliwa, ale pomocna dla mieszkańców. Dziękuję PLK, że padło to zobowiązanie. To dla nas budujące, że rysuje się tu krajobraz porozumienia.

Na spotkaniu podkreślano znacznie powiatu w prowadzeniu tej inwestycji, na sesji nie było jednak obecnych przedstawicieli starostwa. - Apeluję, by starosta zrobił spotkanie, na które przyjedziemy z PLK, by rozmawiać o szczegółach. Prośba do wójta, by działać, tu nie ma czasu na zwłokę. Rola starostwa jest bardzo istotna - mówił Piotr Pilch.

- Dziękuję tym, którzy dzisiaj przyjechali, że próbujemy wspólnie rozwiązać ten nurtujący nas od dawna problem. To nie tak, że to jest teraz, ale to już trwa bardzo długo, za nami wiele spotkań – mówił wójt Tuszowa Narodowego Andrzej Głaz. - Dziękujemy za wypracowane i przedstawione stanowisko, ale można to już było ująć w projekt, dzisiaj to powinno być realizowane razem, a dzisiaj szukamy rozwiązania zastępczego. Lepiej teraz niż późno. Pierwotnie miało to być tylko przejście dla pieszych i było to nie do przyjęcia.

Portal

hej.mielec.pl

Napisał o tym

pierwszy

(M.B)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(19)

tak sadzetak sadze

17 8

Ten przejazd powinien byc skasowany i wybudowany nowy w innym bezpiecznym miejscu 15:19, 12.03.2021

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

danny danny

5 8

Ty chyba powinieneś być skasowany, zastanów się co piszesz, tak ruchliwy przejazd likwidować, to już by był absurd, na *%#)!& sa pieniądze chodniki w polach latarnie w polach itd a tu w samym centrum gminy i nie ma pieniędzy na przebudowę 17:42, 12.03.2021


do dannydo danny

6 1

No i co zrobił w tej sprawie powiat? Droga jest powiatowa i biegnie za blisko torów. pociągi mają jechać 120 km/h więc nikt tu tych setek furmanek na krzywego ryja nie wpuści bo dojdzie do tragedii. 18:53, 12.03.2021


reo

Goździk271293Goździk271293

13 1

PKP PLK będzie się chciało dogadać, bo w tym miesiącu chcą ogłaszać przetarg na remont odcinka Mielec-Padew. 16:01, 12.03.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Burza mózgówBurza mózgów

5 10

Takich przejazdów są w Polsce setki i to na liniach, po których pociągi kursują częściej, niż kilka razy na dobę... PLK to stan umysłu. 16:08, 12.03.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Goździk271293Goździk271293

8 1

Z resztą i bez tych przejazdów kolejowych kolej będzie miała w Tuszowie najwięcej pracy, bo ten odcinek nie był remontowany w czasie ostatniego remontu odcinka Mielec-Padew z 1997 roku. A do zrobienia jest: prostowanie zakrętu na granicy Tuszowa Narodowego i Tuszowa Małego, gruntowana wymiana torów w Tuszowie, budowa przystanku kolejowego Tuszów Narodowy. 16:35, 12.03.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

JanJan

2 4

Dzisiaj do południa była komisyja w krawatach !!?
Takich przejazdów jest tysiące w Polsce ..nie sztuką zmieniać przepisy..ale trzeba tworzyć tak prawo by dostosować do realiów...Najlepiej za biurka w Krakowie powiedzieć niech jeżdżą do Mielca lub do ośrodka zdrowia obwodnica....
Czy przejazd przy ośrodku zdrowia też do likwidacji ?????
Zachciało się Porębie modernizacja ciuchci to teraz niech on wyjaśnia .....błędy urzędników.


17:13, 12.03.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

pkppkp

5 2

Jakie błędy?
Sprawa został dość jasno postawiona.
Ze strony PLK wszystko jest zrobione zgodnie z przepisami.
Resztę niech załatwia wójt z powiatem i Marszałkiem oraz radnym Tarapatą skoro taką aktywność na wizji przejawia.
Ale niech nie brużdżą i niech nie tamują tej inwestycji do j.... ch...y. 18:29, 12.03.2021


pkppkp

11 1

Rzeczywiście jakieś wyjątkowe nagromadzenie nieudaczników. Tyle modernizacji w Polsce tysiące przejazdów a ci o 7 miesięcy opóźnili modernizację linii.
Z wypowiedzi przedstawiciela PLK wynika, że sprawa jest dość prosta ale w Tuszowie bicie piany trwa. Nawet radny który produkował części do przemysłu samochodowego też się trochę naprodukował i to chyba on nawoływał do organizowania kolejnych spotkań bo nikomu z powiatu nie chciało się ruszyć tylka...
A przetargu na remont wciąż nie ma....
17:25, 12.03.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

JózioJózio

4 0

A ciekawe co z przejazdem koło lotniska. Cisza. Nic się nie dzieje . A korki jak w Warszawie. *%#)!& który udostępnił most a nie zrobił nic z przejazdem tylko kopnąć w d*** 18:28, 12.03.2021

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

JanJan

2 0

Koło lotniska do likwidacji po wybudowaniu wiaduktu...dlatego kolej dokłada do wiaduktu 10 mlzl. 18:49, 12.03.2021


AndrekAndrek

1 0

Tylko Że o wiadukcie ani slychu ani widu. 23:22, 13.03.2021


mieszkaniecmieszkaniec

9 1

Mądre powiedzenie mówi, że punkt widzenia zależy od punktu siedzenia, czyli poglądy zmieniają się w zależności od tego, jaką pozycję się zajmuje . Kilkanaście lat temu ta droga W 985 ( wtedy wojewódzka) była remontowana i można było rozwiązać problem. Wielu tych samych radnych , sołtysów - nie widać efektów. 18:29, 12.03.2021

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

pkppkp

8 0

Trafna uwaga...
Te same twarze, sołtys, radny Tarapata.... refleksji brak, tam kilka osób zginęło w okolicach tego przejazdu, pan radny co zrobił w tej sprawie choć tyle lat już radnym powiatowym teraz wojewódzkim?
jedynie chyba jakiś lans radnego który uporczywie chce być posłem 18:41, 12.03.2021


ERWERW

1 0

Taka krótkowzroczność dotyka wszystkich decydentów i ma zasięg zazwyczaj do końca kadencji, w myśl zasady " jakoś to będzie " nie promuje się rozwiązan na kilkanaście lat do przodu tylko na chwilę obecną. Z drugiej strony Mielca w piątkowskim lesie ruzyła budowa ronda i obwodnicy , nie dość że rondo budowane jest w dołku i każdy tir będzie się rozpędzał przez las to jeszcze w zimie będą tam wielkie cyrki z wyjechaniem dużych obciążonych pojazdów, można było drogę wyprowadzić przez las aż do skrzyżowania w Wadowicach Górnych, ominąć Piątkowiec , ale po co " na razie' będzie a potem niech się martwią następni. 07:47, 13.03.2021


HmHm

5 4

Jak same stare twarze, jest nowy radny, ale zamiast działać to pędzi 20:16, 12.03.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MiMiMiMi

6 4

powiat ma nas w d...e;; ważniejsze jest obsadzenie stołka w szpitalu kolejnym kolesiem pana Ch.... 20:37, 12.03.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ZojaZoja

1 2

Brawo brawo sesja w szkole, rodzicom do szkoly wejsc nie wolno, dzieciom nic nie wolno, ale spęd ludzi w szkole zrobic wolno. Tak to jest w pisogrodzie, co wolno wojewodzie nie tobie smrodzie. 11:24, 15.03.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

pajacpajac

1 0

smrodzie nie martw się. smród zawsze wychodzi na wierzch a po wojewodzie nie będzie nawet smrodu czuć. 23:46, 16.03.2021


0%