Historia KIRCHHOFF sięga roku 1785, czyli 100 lat wcześniej zanim wynaleziono samochód osobowy. Była to wówczas firma, która pod koniec XIX wieku produkowała dziennie 2 000 000 igieł, dostarczanych na cały świat. Tłocznictwem zajęto się pod koniec XIX wieku, kiedy to Friedrich Kirchhoff założył tłocznię w Iserlohn w Niemczech, produkując wyroby dla kolejnictwa, górnictwa i wreszcie w ramach rozwoju branży motoryzacyjnej – również do przemysłu motoryzacyjnego. Pod koniec XX wieku po przejęciu zakładu Kutsch w Attendorn (1984), Gametal w Portugalii (1993) oraz Sigro w Irlandii (1993), w roku 1998 ówczesny właściciel Jochen F. Kirchhoff podjął decyzję o inwestycji w projekt budowy nowego zakładu produkcyjnego w Europie.
Wybór Mielca z punktu widzenia komunikacyjno-logistycznego nie wydawał się na ówczesne realia wyborem oczywistym: znaczna odległość od dostawców materiałów, hut, serwisów stalowych, położenie zakładów pierwszych klientów na Śląsku i w Kolonii a później w Poznaniu i w Esztergom, na domiar tego – słabo rozwinięta infrastruktura drogowa oraz kilkuletnia perspektywa wejścia Polski do Unii Europejskiej i strefy Schengen. Argumentami za budową zakładu w Mielcu z pewnością były tradycje miasta w przemyśle metalowym i związane z tym doświadczenie inżynierów i techników w zakresie obróbki metalu w regionie, wysokie – na ten czas blisko dwudziestoprocentowe bezrobocie po masowych zwolnieniach w przemyśle lotniczym oraz pierwsza w Polsce specjalna strefa ekonomiczna. Budowę zakładu rozpoczęto w 1998 r. a jej zakończenie i zarazem rozpoczęcie produkcji zakładu KIRCHHOFF Automotive w Mielcu przypadły na rok 1999.
Pierwszym dużym kontraktem dla zakładu był pakiet elementów nadwozia do samochodu klienta, prowadzącego swoją działalność na Śląsku a także dla producenta samochodów na Węgrzech. Zakład mielecki początkowo posiadał małą tłocznię wyposażoną w kilka pras mechanicznych, zgrzewalnię z kilkoma zrobotyzowanymi stanowiskami do zgrzewania a także wydzielony obszar przygotowania wysyłek. Już w następnym roku podjęto decyzję o rozbudowie zakładu w miarę nowo pozyskiwanych kontraktów i klientów. W końcu w 2006 r. rozpoczęto budowę drugiej hali produkcyjnej przy ulicy Wojska Polskiego, w której ulokowano kolejną – obok tłocznictwa i technik spajania kompetencję – budowę narzędzi. W nowej hali (KP2) ulokowano tłocznię z prasami postępowymi, do których dwa lata później dołączyły prasy transferowe. Należy podkreślić, że dzięki zdobytym doświadczeniom i umiejętnościom, inżynierowie oraz specjaliści zakładu mieleckiego byli wielokrotnie angażowani w rozwój i budowę kolejnych zakładów KIRCHHOFF w Europie, spośród których warto wymienić Esztergom (2004 r.), Gliwice (2007 r.), Craiovą (2013 r.), Gniezno (2016 r.).
W ciągu 25 lat działalności zakład w Mielcu zmienił się nie do poznania: procesy manualne zostały zastąpione zautomatyzowanymi, zaawansowanymi technologicznie rozwiązaniami zarówno na produkcji, jak i w obszarach logistyki oraz jakości wyrobów. Warto zaznaczyć, że na przestrzeni ostatnich 10 lat liczba robotów w Zakładzie zwiększyła się trzykrotnie a autorski Quality Information Management System (QIMS – System Zarządzania Informacją Jakościową) jest rozwiązaniem na miarę przemysłu 4.0.
Osiągnięcia i pozycja zakładu mieleckiego, to w głównej mierze efekt działań pracowników. Dzięki wysokiej kulturze pracy, zaangażowaniu i oddaniu, niezależnie od sytuacji - zarówno w okresie dynamicznego rozwoju, jak i w czasie zawirowań - pracownicy KIRCHHOFF odznaczają się silnym poczuciem integracji z firmą. Wartości takie, jak zaufanie, szacunek, uczciwość i rzetelność oraz odpowiedzialność społeczna, środowiskowa i kulturowa, mocno wpisują się w codzienność zakładu, będąc podstawą tego, jak i dlaczego pracuje się w KIRCHHOFF.
Dziś zakład KIRCHHOFF Automotive w Mielcu dostarcza wyroby do wielu klientów w Europie, posiada zróżnicowane portfolio wyrobów zarówno ze względu na klientów (klienci wolumenowi i premium), klasę samochodów (osobowe, użytkowe), jak i źródła napędu pojazdów (spalinowe, hybrydy, pojazdy z napędem elektrycznym). Niezależnie od tempa, w jakim postępuje elektryfikacja branży, zakład mielecki posiada stabilną i ugruntowaną pozycję. Nowe zlecenia, perspektywa budowy kolejnej hali produkcyjnej oraz zakup dużej nowoczesnej prasy transferowej pozwalają z optymizmem patrzeć w przyszłość.
Na przestrzeni 25 lat firma KIRCHHOFF rozwinęła się z niewielkiego producenta części do samochodów, posiadającego cztery zakłady w zachodniej Europie, do światowej klasy dostawcy z zakładami produkcyjnymi zlokalizowanymi m.in. w Ameryce Północnej, w Europie i w Azj. Zakład produkcyjny w Mielcu i jego wyniki znacząco przyczyniły się do sukcesu całej grupy KIRCHHOFF AUTOMOTIVE.