Zamknij

Konieczna dopłata do śmieci. Możliwe zerwanie umowy?

10:47, 04.12.2019 M.B Aktualizacja: 14:15, 04.12.2019
Skomentuj

Do końca marca 2020 roku obowiązuje umowa pomiędzy Gminą Miejską Mielec a konsorcjum czterech firm, które odbiera i zagospodarowuje odpady z miasta. Jak już pisaliśmy instalacja w Kozodrzy zawnioskowała o wyrównanie kosztów obsługi. To około 2 mln zł.

O trudnej sytuacji na rynku odpadów w Polsce mówi się od dawna. Miasto do końca marca 2020 roku posiada umowę konsorcjum Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej w Mielcu, Gminy Ostrów - Zakład Usług Komunalnych, Zakładu Utylizacji Odpadów Komunalnych w Mielcu oraz Gminnego Zakładu Usług Komunalnych w Ostrowie. Odpady z Mielca trafiają do instalacji w Kozodrzy w gminie Ostrów. Jej władze wystąpiły do mieleckiego magistratu z wnioskiem o pokrycie różnicy pomiędzy ceną w umowie a faktycznymi kosztami, które zmieniły się na przestrzeni ostatnich miesięcy.

Dopłata 2 mln zł

Wniosek ten trafił pod obrady komisji gospodarki i finansów miejskich radnych. Tu mówiło się o kwocie 964 557 zł za okres od stycznia do października oraz 1 347 582 zł od listopada do marca. Łącznie Kozodrza, a właściwie gmina Ostrów, zabiega o wypłatę 2 312 139 zł. Na sesji 28 listopada kwota rekompensaty za ostatnie dziesięć miesięcy zmniejszyła się do 707 495 zł.

Gmina Ostrów swój wniosek argumentuje wzrostem opłaty marszałkowskie oraz wzrostem kosztów składowania odpadów. Opłata marszałkowska w miesiącach styczeń - październik to około 140 tys. zł z łącznej kwoty wnioskowanej przez Kozodrzę.

Na komisji bardzo mocno rozważano zerwanie umowy z gminą Ostrów. MPGK prowadziło już nawet rozmowy z firmą, która do marca miałaby odbierać odpady. - Po rozmowach z prawnikami okazało się, że gdyby „wypadł” nam jeden konsorcjant, to w jego miejsce wchodzi już podwykonawca. To złamanie ustawy o zamówieniach publicznych. Musielibyśmy ogłaszać przetarg, który długo by trwał - tłumaczył prezes MPGK Marek Bąbała.

Kary i sąd

Problemem jest też kara umowna od odstąpienia od umowy. - Wypadnięcie jednego z konsorcjantów powoduje, że umowa przestaje obowiązywać, bo nie mamy podmiotu, który należycie możne nam wykonać zamówienie. Konsorcjum bez Kozodrzy nie ma instalacji, do której wywożone są odpady - wyjaśniała Małgorzata Basiak kierownik biura zamówień publicznych Urzędu Miejskiego w Mielcu. - Konsekwencje będą obciążały dwie miejskie spółki. Kara umowna to 10 proc. wartości umowy, czyli około 2,5 mln zł.

Jak informowała Małgorzata Basiak, pierwszą narażoną spółką byłoby MPGK. - W świetle przepisów miasto wierzytelności potrącać ma ze spółki, którą ma najbliżej. Z MPGK mamy chociażby umowy na utrzymanie zieleni i to na przykład z tych świadczeń potrącana byłaby kara - mówiła. - To MPGK dochodziłoby zwrotu od pozostałych członków konsorcjum.

Istnieje też duże ryzyko, że ewentualna sprawa sądowa nie ułoży się na korzyść miasta. - W umowie jest zawarta informacja, że w przypadku zwiększenia opłaty marszałkowskiej jest możliwość wyrównania kosztów - mówiła Agnieszka Garncarz, naczelnik wydziału ochrony środowiska i gospodarki odpadami. - Ponadto instalacja w Kozodrzy powołała się na zapisy ustawy o zamówieniach publicznych, na okoliczność zmiany sytuacji, której nie byliśmy w stanie przewidzieć przy należytej staranności.

- Kozodrza może wystąpić z powództwem sądowym. Jest dużo okoliczności, które przemawiają na ich rzecz, a zwłaszcza to, że konsekwentnie od pewnego czasu wykazują nam dodatkowe koszty, które ponoszą i które u nich stanową stratę - podkreślała Małgorzata Basiak. - To, że naliczymy karę, nie oznacza, że ją dostaniemy. Z doświadczenia widzimy, że podmiot publiczny, a więc miasto, jest w sądzie po tej gorszej stronie.

Obciążenie mieszkańców

Odstąpienie od umowy zagraża też ciągłości odbioru odpadów z miasta. Magistrat byłby prawnie zobligowany do wykazania terminu odstąpienia od umowy, przygotowaniem powiadomień, negocjacjami z nowym wykonawcą oraz zawarciem umowy. Mowa tu nawet o kilku tygodniach.

Rekompensata dla Kozodrzy wiąże się oczywiście z podwyżkami dla mieszkańców miasta. Według wyliczeń radnych byłoby to około 4 zł od osoby na miesiąc więcej niż dotychczas. - Jeśli podejmiemy decyzję o uregulowaniu tej kwoty, to będzie ona skutkowała tym, że opłaty dla mieszkańców już z tylko tego tytułu wzrosną. A czeka nas jeszcze przetarg, gdzie jak wiemy ceny nie będą niższe - podkreślał Grzegorz Ziomek.

- Podpisanie tego aneksu z dużym prawdopodobieństwem pozwoli nam zakładać, że w sposób płynny usługa będzie realizowana do końca marca. Druga transza będzie wypłacono po zrealizowaniu kontraktu, czyli w kwietniu. Ma to na celu zdyscyplinowanie konsorcjum. To zabezpieczenie miasta - powiedział wiceprezydent Mielca Paweł Pazdan.

Wójt z Ostrowa wyjaśnia

Radni na komisji apelowali o dokładne sprawdzenie faktur i wyliczeń przedłożonych przez Kozodrzę, proponowano też spotkanie z przedstawicielami instalacji. Do tego doszło już na samej sesji. Uczestniczył w niej Grzegorz Ożóg, wójt gminy Ostrów. - To wynagrodzenie wynika z różnicy jaka powstała pomiędzy naszymi umowami i kosztami zawartymi w umowie w stosunku do kosztów i cen, które występują w tej chwili na rynku odpadów komunalnych. Nie jesteście jedynym miastem, do którego z takim wnioskiem wystąpiliśmy - mówił.

Jak wyjaśniał wójt Ożóg ta różnica wynika ze wzrostu cen związanych z zagospodarowaniem frakcji nadsitowej. Ta z Mielca trafia do firmy Euro-Eko, które przetwarza je na paliwa alternatywne. - Jest nadprodukcja tych odpadów, konsumpcja w kraju rośnie i automatycznie tego materiału jest więcej - informował.

Podkreślał też, że pomiędzy Ostrowem i Mielcem jest ciągły przepływ dokumentów, są też kalkulacje. - Na ich podstawie oczekujemy i prosimy o uwzględnienie naszych wniosków - mówił. - Nie mamy nic do ukrycia i nie chcemy nic ponad to, co wynika z poniesionych przez nas strat w okresie realizacji kontraktu. Jako instalacja komunalna działamy w sposób uczciwy, transparentny, co też ponosi pewne koszty. Nie wyciągamy ręki po coś, co nie wynika z tych nieprzewidzianych uwarunkowań. Nie chcemy tej rekompensaty po to, by budować drogi czy realizować zadania własne gminy - zapewniał.

- Sytuacja jest bardzo trudna. Nie jesteśmy w stanie podać dzisiaj cen, by umawiać się na jakąkolwiek współpracę. Mam nadzieję, że ministerstwo w sposób odpowiedzialny podejdzie do tematu - dodawał Grzegorz Ożóg.

Będą negocjacje

Wójt gminy Ostrów mówił też, że umowy długoterminowe jako konsorcjum są dla nich najbardziej ryzykowne. Jak układały się ceny w kontrakcie z Mielcem? - W 2019 była to cena 282 zł, gdzie my w tym samym czasie zawieraliśmy umowy na kwotę 365 zł - informował.

Grzegorz Ożóg podkreślał też, że zależy mu na dobrej współpracy z Mielcem. - Nie zdarzyło się tak i nie pozwolę na to, by kogokolwiek blokować, by coś wyegzekwować. To jest zbyt poważne zadanie, szczególnie w warunkach miejskich, by prowadzić do tego typu napięć - mówił. - Wszyscy jesteśmy samorządowcami, wszyscy pracujemy z ludźmi, którzy nam zaufali. Nawet jeśli będzie jakiekolwiek zacięcie, problem, nie do końca wynikający z naszego widzi mi się, to zawsze jest kontakt z prezydentami, urzędem. Nie widzę powodów, by w sytuacji krytycznej nie rozwiązać tego na linii dobrego partnerstwa.

Dodawał też, że decyzja nie jest wykonywana natychmiast - zgoda rady na wypłatę rekompensaty daje ciągle możliwość negocjacji i weryfikacji faktur. - Możemy się spotykać, rozmawiać w sposób fachowy do czasu, aż będziemy wszyscy pewni, że to, co robimy, jest zgodne z sumieniem i prawem - powiedział Grzegorz Oźóg.

- Jeżeli my jako miasto nie zapewnimy środków na odbiór śmieci, a w czasie negocjacji nastąpią napięcia, obawiam się, żeby nie było takiej sytuacji, że nagle z miasta nie będzie miał kto odbierać śmieci. Nie chciałbym dopuścić do sytuacji pod ścianą, że nie mamy środków w budżecie - apelował do radnych prezydent Jacek Wiśniewski. - Ta kwota będzie przeznaczona na odbiór śmieci. Jeśli jej nie wykorzystamy, będzie na kolejny rok. Nie widzę tu żadnego niebezpieczeństwa. Natomiast widzę niebezpieczeństwo, że w pewnym momencie, mimo ciepłych relacji między nami i negocjowania, nastąpi przesilenie i staniemy 20 grudnia w sytuacji, że do końca miesiąca nie będzie miał kto odebrać odpadów.

Radni zdecydowali jednak o tym, że zmiany w budżecie pozwalające na wypłatę rekompensaty, będą jeszcze raz sprawdzane przez komisje, a decyzja zapadanie na kolejnej sesji, prawdopodobnie 19 grudnia.

(M.B)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(49)

JJ

17 3

Płaćcie i płaczcie... 11:27, 04.12.2019

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

OnlyMoneyOnlyMoney

2 0

Sztuczne opłaty jak akcyza na paliwo i węgiel. Opłata za śmieci marszałkowska, sztuczny wymysł a jak przyjdzie co do czego to rozkładają recę na ekologię i wszystkie gazy emitowane do atmosfery... itd. itp.
Tak naprawdę produkty jako towar nie drożeją, rosną podatki na urzędasów które są ukryte w produktach. 21:33, 04.12.2019


wuswus

1 0

Dobrze sie bawią za moje pieniądze. W sumie za państwowe czyli "niczyje" 15:49, 05.12.2019


reo

voltvolt

16 3

Zerwanie umowy nie straszne przeżyjemy, natomiast brak Kozodrzy startującej w następnym przetargu to by była tragedia. Ciężki temat . . . 11:31, 04.12.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

xx

45 13

Dziękujemy Ci dobra zmiano za te wszystkie podwyżki które nas dotykają ?? 11:45, 04.12.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

JacekJacek

2 0

Zmiany ci sie pomyliły 15:28, 05.12.2019


haryhary

46 16

Wiśniewski "nic nie mogę" out. 11:50, 04.12.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ktośktoś

29 16

biedne te samorządy - rząd je załatwił na cacy...... oni rządzą my sponsorujemy....... 11:56, 04.12.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

MidMid

0 0

W sumie to tylko 2 miliony . Zapłacimy! 15:53, 05.12.2019


AzbestAzbest

43 2

Artykuł przygotowujący społeczeństwo do podwyżki cen. 12:07, 04.12.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

bobekbobek

41 7

Więc po co segreguje śmieci jak i tak podwyżki,zrezygnować z nasadzeń kwiatów w lecie w Mielcu przez mpgk i przeznaczyć te pieniądze na śmieci. 12:32, 04.12.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KorekKorek

32 2

Wykopujemy jakieś *%#)!& rury a nie mamy własnej instalacji i spalarni śmieci,to jest najpilniejszą inwestycja. 12:35, 04.12.2019

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

voltvolt

12 1

Tylko skąd pieniądze na spalarnię która spełni najwyższe wymogi spalania i filtracji przy jednoczesnym spięciu jej z elektrociepłownią. Tania instalacja odpada, po co ci drugie Krono. 12:49, 04.12.2019


FragariaFragaria

0 0

Spalarnia w Rzeszowie jest już u schyłku testów i przesyła oferty do zainteresowanych współpracą samorządów. Wystarczy nawiązać współpracę i całą masę zmieszanych odpadów komunalnych bez bawienia się w frakcje nad i pod sitowe kierować na spalarnię. Wtedy wypada konieczność kierowania odpadów do instalacji mechaniczno-biologicznych i płacenia za sita i produkcję biopaliw (notabene, tak niskoenergetycznych, że nikt nimi nie chce palić). Ale zobaczycie, zaraz się okaże, że przepisy się zmienią i będą zakazywać spalaniom funkcjonowania - bo większy hajs łapią na "zagospodarowaniu" odpadów. To samo z segregacją, jeśli ktokolwiek wierzy, że to się w ogóle opłaca, to jest w grubym błędzie. Za tonę płacą tak śmieszne pieniądze, że drożej wychodzi spakowanie tego szajsu i transport. Ale unia każe, wasal musi... 15:28, 06.12.2019


aronaron

35 21

jak czerwona zaraza i i tęczowe chłopki nie potrafią rządzić to po co się brały za rządzeniem miastem ? 12:46, 04.12.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

hahahaha

5 15

czerwona zaraza to cię słodziła i to z niepowodzeniem widać 13:07, 04.12.2019


mm mm

48 2

Sztuczny problem ze śmieciami żeby tylko wydrzeć kasę od ludzi i to niezależnie czy będą sortować te śmieci czy nie , w tym czasie wjeżdża do Polski tony śmieci na prywatne śmietniska , po czym są palone a właściciel znika zarabiając miliony . 12:50, 04.12.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

MafiaMafia

14 0

Była paliwowa to teraz kolej na jej "córkę" - śmieciową.... We Włoszech jest porównywalna już z mafią narkotykową... 19:49, 04.12.2019


dddd

33 5

Przy każdej następnej podwyżce olewam wszelką segregację niech sobie sami ludzi zatrudnią do segregowania . 12:53, 04.12.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Popieram.Popieram.

6 0

ja już nie płacę za segregację to nic nie daje - żadnej ekologi w tym u nas nie ma. Oczywiście jest drożej ale po 1 stać mnie a po 2 mam w nosie siedzenie ze śmieciami w domu...
Kto wierzy w segregację (nie rasową) niech się przejedzie do Kozodrzy - 13 kwaterę tam już otworzyli, wygląda to bardzo ekologiczno-innowacyjnie. Jakiś filmik z przelotu dronem by się przydał to ludziom by się oczy otworzyły... 19:48, 04.12.2019


DamianDamian

20 25

To robota pisiego rządu wzrost opłat środowiskowych wprowadzonych przez ministra środowiska możecie sprawdzić . 13:05, 04.12.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MielecMielec

31 9

Niech prezydent dopłaci i odda za usa 13:55, 04.12.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

VoltVolt

14 3

W dniu w którym mieszkańcy będą traktowani tak samo będę w stanie zrozumieć wszystko i pomóc we wszystkim ale na dzień dzisiejszy kiedy traktujecie mieszkańców jako równych i równiejszych czyli jednym odbieracie śmieci segregowane kilka razy w miesiącu a innym raz w miesiącu, jednym wedle własnego widzi mi się daliście stawki niższe innym o 1zł wyższe radźcie sobie sami i utońcie sobie w tych śmieciach mieszanych bo na takich warunkach które traktują mnie jako miejski gorszy sort ja śmieci segregował nie będę. Mnie stać zapłacić więcej ale jak widzę miasto już nie. Może więc zróbcie coś aby osoby mojego pokroju poczuły potrzebę uczestniczenia w tej misji. Zróbcie nam identyczne warunki jak ma reszta wtedy pomożemy i też zaczniemy segregować śmieci. 14:29, 04.12.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

kajetanmytykajetanmyty

22 0

do marca płaciłem 39 za 3 osoby, teraz 60 i ciągle mało? 15:17, 04.12.2019

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

ano małoano mało

9 0

ale nic się nie martw - zaraz w tysiącu w skali roku za wywóz śmieci, nikt nie będzie się mieścił w tym mieście....mafia śmieciowa się uaktywniła. 19:44, 04.12.2019


Dobre Dobre

0 0

JA ZA 4 PLACE 156 I CO TY NA TO 08:12, 05.12.2019


wkurzonywkurzony

27 1

my mieszkancy to za platik szkło papier powinnismy dostawac kase, prosze natychmiast postawic automaty przyjmujacy smieci segregowane i płacący za nie, po za tym za śmieci powinni płacić ich producenci a nie kupujący 15:43, 04.12.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

rmirmi

1 11

znajdź sobie takiego sprzedawce który płaci za śmieci albo sam zostań takim sprzedawcą. pozdrawiam 16:08, 04.12.2019


a w 2020 będzie barda w 2020 będzie bard

20 8

BRAWO PIS ,tylko marszałek Ortyl podnosi podatek śmieciowy o 60 % (ze 170 na 270 zł /t ) do tego ceny energii pewnie 50% w górę ,większe koszty pracy to tylko część czynników nieudolnej polityki rządu i wzrostu cen w 2020 r myślę że pewnie będzie wzrost cen o 100 % 18:26, 04.12.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Dajcie zgodęDajcie zgodę

17 6

na spalanie w przydomowych kotłowniach i na polu jak to za dawnych czasów było i się problem sam rozwiąże....pra-dziadek palił, dziadek palił i żyli dłużej niż my obecnie.....Fakt zaraz ktoś mnie sprostuje - wtedy nie było u nas Kronobyla...to czysto prawda.... 18:31, 04.12.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

mi8mi8

10 9

no to nas rząd PIS załatwi ze śmieciami a kasy potrzebują przez to tak wysokie podwyżki opłaty marszałkowskiej 19:12, 04.12.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Marian MMarian M

16 2

Dlaczego miasto Mielec nie posiada własnej ekologicznej spalarni śmieci?. Na głupoty tracą kasę, a w miejsce starej cegielni albo w innych miejscu można by coś "własnego" wybudować i również miasto może dorobić zabierając śmieci z okolicznych miejscowości. Całe życie będziemy ciągle od kogoś uzależnieni. 19:42, 04.12.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Uaktywniają sięUaktywniają się

14 1

właśnie na naszych oczach "wężowi królowie śmieci"...niczym cosa nostra z Włoch.
Zobaczycie - będzie się działo. Rachunki po tysiąc złotych za rodzinę w skali roku to będzie wkrótce standard...a nawet wspomnienie "dobrych lat".... 19:42, 04.12.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

cytujęcytuję

5 0

"...Natomiast widzę niebezpieczeństwo, że w pewnym momencie, mimo ciepłych relacji między nami i negocjowania, nastąpi przesilenie i staniemy 20 grudnia w sytuacji, że do końca miesiąca nie będzie miał kto odebrać odpadów."
Panie Kochany - jak to kto nie będzie miał. Weź Pan ludzi z PUPu na roboty interwencyjne i sam im Pan przewodź. Dacie radę. no i bezrobocie spadnie a lud uwierzy że Pan coś faktycznie robisz dla tego miasta.... Przytoczę Panu słowa JFK dostosowane do mieleckiej rzeczywistości: "Nie pytaj co mielczanie mogą zrobić dla Ciebie , tylko co TY możesz zrobić dla Mielczan..." 19:54, 04.12.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Damiano Damiano

13 2

A może ktoś to będzie robił taniej tak jak w czerminie firma z Tarnobrzega? 20:50, 04.12.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

OoooczywiscieOoooczywiscie

13 3

Nie dziękuj dobrej zmianie tylko wszystkim od 25 lat którzy tym wszystkim zarzadzali. To nie jest temat uderzajacy w obecną władzę. Radzę trochę poczytać a później się wypowiadać
21:23, 04.12.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

as as

6 2

jakiej zmianie te same gęby przy korycie od 30 lat, popatrz na ich zarobki 05:53, 05.12.2019


AntyAnty

18 2

Nie dość, że każą nam wykonywać pracę za kogoś - segregację śmieci, to jeszcze chcą nam podnosić za to opłaty! A może rządzący będą płacić za to, że pracują? 21:23, 04.12.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

manymanymanymanymanymany

1 0

na zachodzie za segregację śmieci koncerny tobie płacą a w Polsce te same koncerny zarabiają na nas , nie dość że segregujesz to jeszcze za to musimy płacić. Polacy chodzą już okrakiem od tego D Y M A N I A ale dolej śpią i cieszą sie że mają picet+ 20:37, 06.12.2019


Tak to wygląda.Tak to wygląda.

17 2

Każdy konsument płaci przy zakupie towaru za utylizację opakowania wliczoną w cenę. To opłata produktowa zgodnie z odpowiednią ustawą. To producent odpowiada za usunięcie , zutylizowanie opakowania swego produktu. Różne branże powołały odpowiednie spółki do zbierania tych opakowań. Płacą im środkami wliczonymi do ceny sprzedaży . A potem.... konsument płaci drugi raz za wywóz śmieci, trzeci raz za utylizację odpadów i czwarty raz bo wcześniej wszystko segreguje. Na zachodzie np. butelki szklane i z tworzywa muszą być odbierane za kaucje w każdym markecie. Klient otrzymuje z powrotem kaucję. U nas nie ma takiego systemu. Klient płaci kilka razy No bo kilku jest beneficjentów dymania konsumenta. A producent np. pakuje sobie kilka mililitrów kremu w opakowanie jak na słonia, dolicza koszt opakowania i jego utylizacji konsumentowi i się śmieje . Dlaczego Polak biedny??? 21:35, 04.12.2019

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

voltvolt

8 0

spróbuj odkładać w domu butelki z piwa i potem zanieś do sklepu 15 szt jak nie chcesz na wymianę. Będziesz błagał o przyjęcie jeżeli nie masz przy sobie tony paragonów. Taki proceder powinien być zakazany a właściciel sklepu surowo karany za odmowę przyjęcia kaucji. Tyczy się to też tych co robią problemy odbierając od sklepów o ile takowe występują. U nas z kaucjami jet trzeci świat. 11:36, 05.12.2019


DuraDura

4 0

Racja z tymi butelkami. W dwóch sklepach nie chcieli mi ich kupić. Jedyną opcją było zamienienie ich na pełne butelki z piwem. To chore! Dawniej sie zbierało butelki po lasach i wszystkie można było sprzedać. 15:57, 05.12.2019


A tak na ZachodzieA tak na Zachodzie

4 0

Automaty odbieraja butelki, niezaleznie czy kupione w tym samym sklepie. Z paragonem z automatu idziesz potem na zakupy a przy kasie odliczana jest wartosc od ceny nowych zakupow. Nie ma znaczenia czy kupiles w tym sklepie, z jakiego browaru . Butelki maja bodajze trzy dopuszczone ksztalty , elektronicyna waga rozpoznaje wzor butelki i automatycznie nalicza wartosc. Butelka bez kaucji przez automat nie przejdzie. To samo z butelkami z tworzywa. A u nas......sie nie da. Ciekawe dlaczego. Kazdy browar ma swoj kssztalt, market swoja objetosc itp.itd a ludek placi. Ciekawe, ze te same sieci w innych krajach musza a u nas nie......Oczywiscie przypadek. 16:14, 05.12.2019


bartinobartino

8 10

Macie swoje 500+ to płaccie. Zamiast na rozbudowę infrastruktury, pieniądze idą na bąbelki, bo rodziców nie stać na utrzymanie dzieci z wypłaty, bo tyle zabiera rząd na podatki i 500+ że wypłaty są małe. 21:57, 04.12.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

mielczanin 1mielczanin 1

9 0

Panie Prezydencie Wiśniewski. Najwyższa pora zacząć działać. Połączyć spółki miejskie w jedną tak jak w Stalowej Woli. 12:01, 05.12.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

RemRem

7 0

Kto podpisał taką umowę w Mielcu. Przecież sama się nie podpisala. Skoro nie odbierają pół roku dlaczego nie mam zwrotu pieniędzy przecież nie płacili Kosodrzy skoro nie odbierali. 13:12, 05.12.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

StefannStefann

9 0

Mam pytanie czy MPGK już zamknięte jeżeli nic nie robią a my płacimy ? 13:15, 05.12.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

manymanymanymanymanymany

2 1

Po czeskiej stronie Cieszyna i w Polskiej stronie Cieszyna jest jedna firma która zajmuje się śmieciami tylko że rużnica jest taka - mieszkaniec kamienicy po czeskiej stronie płaci za wywóz śmieci 80 zł a mieszkaniec podobnej kamienicy po naszej stronie płaci 180 zł i KTO TU KOGO DOJII witajcie w bananowej krainie a miało być tak pięknie ?????????????????????
20:26, 06.12.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

adaada

0 1

pewno psl i komuchy chcą zatrudnić już niemiecką ALBĘ . oni już czekają żeby Mielec połknąć 10:34, 07.12.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%