Jeden z największych tanich przewoźników lotniczych w USA, Spirit Airlines, zmaga się z poważnymi problemami finansowymi. Firma złożyła wniosek o ochronę przed wierzycielami, próbując uniknąć bankructwa. To pierwszy przypadek takiego kroku wśród dużych amerykańskich linii lotniczych od ponad dekady.
Straty i nieudana fuzja
Kłopoty Spirit Airlines narastały od kilku lat, kulminując w 2023 roku, kiedy przewoźnik zanotował stratę w wysokości 360 milionów dolarów w pierwszym półroczu. Od 2019 roku linia nie wypracowała żadnego zysku, co było spowodowane m.in. spadkiem średnich cen biletów o 19%, nadpodażą miejsc na trasach krajowych oraz intensywną konkurencją w branży.
Dodatkowym ciosem była decyzja sądu w Bostonie, który zablokował planowaną fuzję Spirit Airlines z JetBlue Airways, wartą 3,8 miliarda dolarów. Transakcja mogła uratować przewoźnika przed upadkiem, ale została wstrzymana z powodu obaw o ograniczenie konkurencji na amerykańskim rynku lotniczym.
Problemy techniczne i incydent na Haiti
Nie tylko kwestie finansowe zaważyły na trudnej sytuacji Spirit Airlines. Uziemienie części floty z powodu problemów technicznych z silnikami Pratt & Whitney GTF wpłynęło na ograniczenie możliwości operacyjnych przewoźnika. Ponadto, incydent z 11 listopada, gdy uzbrojone gangi ostrzelały trzy samoloty w Haiti, w tym maszynę Spirit Airlines, spowodował dalsze straty. FAA oraz ONZ czasowo zakazały lotów do Port-au-Prince, co wyeliminowało popularny kierunek z siatki przewoźnika.
Komunikat dla podróżnych
Mimo trudności finansowych i operacyjnych Spirit Airlines zapewnia, że wszystkie loty będą realizowane zgodnie z rozkładem, a klienci mogą nadal bez obaw rezerwować bilety. Linia zapowiedziała działania restrukturyzacyjne, które mają zakończyć się w pierwszym kwartale 2025 roku. Gwarantowane są także wynagrodzenia pracowników oraz terminowe regulowanie zobowiązań wobec dostawców i leasingodawców.
Historia Spirit Airlines
Spirit Airlines rozpoczął działalność w 1964 roku jako firma transportu drogowego. W 1983 roku wkroczył na rynek lotniczy pod nazwą Charter One Airlines, oferując pakiety wypoczynkowe. W 1992 roku linia zmieniła nazwę na Spirit Airlines, stając się jednym z liderów w segmencie tanich lotów w USA. Dziś przewoźnik walczy o przetrwanie, starając się utrzymać swoją pozycję na wymagającym rynku lotniczym.
Co dalej?
Przyszłość Spirit Airlines stoi pod znakiem zapytania. Linia musi zmierzyć się z wyzwaniami finansowymi, intensywną konkurencją oraz odbudową zaufania klientów. Wyniki restrukturyzacji i działania podejmowane w najbliższych miesiącach zadecydują o dalszych losach tego pioniera taniego latania.
4o
gosc22:04, 23.11.2024
0 0
Syna Tuska zatrudnili? 22:04, 23.11.2024
obserwator _23:04, 23.11.2024
0 0
Wkrótce to samo będzie z LOT-em. Tusk to załatwi. 23:04, 23.11.2024