Zamknij

Co z budynkiem dworca PKP w Mielcu? „Ważne spotkanie”

14:22, 23.01.2022 Aktualizacja: 15:59, 24.01.2022 ok. 4 min. czytania
21

Postępuje modernizacja linii kolejowej numer 25 z Dębicy przez Mielec do Padwi Narodowej. W Mielcu, obok nowych peronów straszy jednak stary budynek dworca kolejowego. Poseł Fryderyk Kapinos stara się o jego modernizację. Jest innowacyjna sugestia z magistratu.

Obecnie przez Mielec przejeżdża tylko kilka par pociągów osobowych, ale po zakończeniu modernizacji linii kolejowej z Mielca do Padwi Narodowej ten ruch ma być znacznie większy. 

Więcej pociągów 

- Docelowo chcemy na tej trasie uruchomić dodatkowych sześć par kursów pociągów, które będą skomunikowane z pociągami regionalnymi, dalekobieżnymi oraz z Podkarpacką Koleją Aglomeracyjną, pozwalając na przesiadki i szybką podróż do Rzeszowa i z powrotem oraz w innych kierunkach. Mamy już całościową analizę kosztów z ułożonym wstępnym rozkładem jazdy, ale wprowadzenie tak dużej liczby połączeń będzie możliwe dopiero po zakończeniu całości inwestycji. Cały czas działamy i krok po kroku analizujemy potrzeby oraz frekwencję, która stale rośnie – tłumaczy marszałek podkarpacki Władysław Ortyl.

W efekcie może szybko powrócić pytanie o przyszłość budynku dworca kolejowego, który jest w złym stanie technicznym. Czy możliwa będzie jego modernizacja? Poseł Fryderyk Kapinos z Mielca jest przekonany, że obiekt trzeba przebudować i lobbuje za takim rozwiązaniem.

Co zrobi PKP?

- Za mną kolejne bardzo ważne dla mnie spotkanie z członkiem zarządu PKP Ireneuszem Maślanym na temat potrzeby gruntownej modernizacji dworca kolejowego w Mielcu wraz z dostosowaniem budynku dla osób niepełnosprawnych. Kilka miesięcy przygotowywałem się do tej rozmowy - poinformował poseł Kapinos, związany z Prawem i Sprawiedliwością. 

- Obiecuje, że będę cały czas pilotować ten temat, gdyż dobrze wiem jak ważna to jest sprawa dla mieszkańców - dodaje Kapinos.

Parlamentarzysta opublikował również fragmenty wstępnej analizy możliwości realizacji przebudowy dworca, która powstała w Biurze Funduszy i Przygotowania Inwestycji Urzędu Miejskiego w Mielcu. Ten dokument poseł także przekazał przedstawicielowi PKP.

Sugestia z magistratu

W podsumowaniu analizy pojawia się rekomendacja dla inwestycji w obiekt dworcowy. - Na podstawie przeprowadzonych przez PKP S.A. w latach ubiegłych modernizacji obiektów dworcowych o podobnej skali należy wstępnie założyć, że z ekonomicznego punktu widzenia bardziej będzie zasadnym wybór wariantu rozbiórki istniejącego budynku i realizacja nowego obiektu w formie Innowacyjnych Dworców Systemowych - wskazują urzędnicy mieleckiego magistratu.

- Głównym czynnikiem uzasadniającym wstępną rekomendację są spodziewane trudności w prowadzeniu prac budowlanych przy oryginalnej substancji, pochodzącej z pierwszej fazy istnienia dworca, to jest z ostatniej ćwierci XIX-ego wieku. Opierając się na materiałach archiwalnych można założyć, że przypuszczalnie żadna z późniejszych przebudów dworca nie obejmowała całkowitej wymiany substancji, a ograniczała się do zmiany dachu i ingerencję w elewację - czytamy dalej w dokumencie z Urzędu Miejskiego w Mielcu.

- Przebudowy tego typu napotykają znaczne trudności związane ze zużyciem technicznym najstarszych części budynku oraz niskiej jakości robót wykonywanych w czasach PRL - dodają urzędnicy.

Dworce Innowacyjne, czyli?

Innowacyjne Dworce Systemowe to autorski projekt PKP S.A. - Dzięki niewielkiej kubaturze nowe budynki są lepiej dostosowane do aktualnych potrzeb pasażerów. Tylko w 2020 roku przekonali się o tym mieszkańcy Czeremchy, Bielska Podlaskiego, Oświęcimia, Sędziszowa Małopolskiego i Nidzicy - mówił w grudniu 2020 roku  Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

Charakterystyczną cechą IDS-ów są ekologiczne rozwiązania. Na dachach obiektów PKP montuje panele fotowoltaiczne. Pojawiają się także energooszczędne oświetlenie LED wraz z automatyką sterującą – dworce rozjaśnią się bardziej w momencie wjazdu pociągu na stację.

Obiekty są także w pełni dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Wśród rozwiązań, które pojawią się w budynkach, PKP wskazuje m.in. na ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, oznaczenia w alfabecie Braille’a, pętle indukcyjne czy dotykowe schematy dworca. - Na nowych dworcach wzrośnie poziom bezpieczeństwa - zapewnia PKP. Montowany jest również System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej – elektroniczne tablice odjazdów i przyjazdów pociągów W poczekalniach podróżni mogą skorzystać z ogólnodostępnej sieci Wi-Fi.

Czy w Mielcu powinien powstać Dworzec Innowacyjny? ZOBACZ PRZYKŁADY TAKICH INWESTYCJI

[FOTORELACJA]9068[/FOTORELACJA]

Za czasów prezydentury Daniela Kozdęby pojawiła się też koncepcja, by obecny dworzec autobusowy rozbudować i udostępnić także dla pasażerów pociągów. 

Co zrobić z budynkiem dworca PKP w Mielcu?

Ankieta zakończona, dziękujemy za oddane głosy. Wyniki głosowania są widoczne poniżej:
Zburzyć, wstawić nowy obiekt 59%
Modernizować istniejący obiekt 17%
Zburzyć, pasażerowie będą korzystać z dworca autobusowego 24%

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze [21]

komentarz(21)

dddd

33 13

Obiecanki cacanki jak kłamcy Pinokia

14:36, 23.01.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

DzikusekDzikusek

33 9

To jest właśnie Mielec. Może dobrym rozwiązaniem byłoby powrócić do wyglądu pierwotnego budynku dworca z XIX w. Nie mamy zbyt wiele zachowanych zabytków świadczących o naszej galicyjskiej tożsamości. Co roku na portalu hej.mielec.pl czytamy, że Magistrat i Powiat wyrażają zgodę na likwidację kolejnego obiektu historycznego. Tak było już z starym płotem koło Elektryka, zabudowaniami cegielni oraz budynkami składu koło obecnego b. dworca. Wszystko równany z ziemią i zastępujemy nowymi obiektami o słabej jakości. Przykro mówić ale rezygnujemy z każdego świadka historii zapisanego w budynkach na rzecz bylejakości. Ile jeszcze musimy zrównać budynków z ziemią aby się opanować. Litości.

14:58, 23.01.2022
Odpowiedzi:4
Odpowiedz

do dzikuskado dzikuska

2 1

bo tu jest bida, chcesz żeby odbudować budynek dworca kolejowego jak na zdjęciach z okresu budowy i funkcjonowania linii kolejowej do II wś, spoko, nie ma problemu, taki budynek mogłoby miasto odbudować i wykorzystać na swoje cele ale tego nie zrobi, bida

16:34, 23.01.2022

Jasiek Jasiek

4 5

Bardzo , jeszcze tylko sprowadzić parowozy . A czy Ty widziałeś oryginalny dworzec , bo ja pamiętam i nie był to obiekt wart odtworzenia .

17:18, 23.01.2022

DzikusekDzikusek

4 1

Nie szalejemy z Tymi parowozoami. Wiele z realizacji dworców przez PKP było nastawione w ostatnich latach na ich odbudowę, przywrócenie historycznego obiektu. Oczywiście możemy postawić kolejny dworzec taki jak maja wszyscy. Możemy również zadbać o odtworzenie tego co mieliśmy kiedyś. Przecież taki dworzec moglbybyc wizytówka naszego miasta. Ale wątpię aby ktoś podkupił z UM ten pomysł bo raczej nie ma tam obecnie zbyt wielu wizjonerow. Jak pamiętasz dworzec z XIX w. To gratuluje genu dlugowiecznosci.

18:10, 23.01.2022

Jaskowi odpowiadamJaskowi odpowiadam

3 0

żadnych parowozów, odbudowany od zera dworzec miałby słuzyc miastu a nie pasazerom, ty mozesz pamiętać dworzec po II wś z lat 60 a mi chodzi o stan z okresu zaraz po budowie, budynek niczego sobie, widziałeś odremontowany dworzec w Leżajsku ? https://ocdn.eu/pulscms-transforms/1/cCektkpTURBXy80YTYyNDMzNzk1MTJiYjc5NzdkYTE4NWUyZjczMWEwNi5qcGeRkwIAzQHk , w Mielcu nie był tak okazały ale nie nic nie warty jak piszesz https://static.korso.pl/korso/articles/image/b6eacd46-ea8b-442a-a520-6b8ba58cc0cf

19:42, 23.01.2022

panie poslepanie posle

10 15

tu jest zestawienie pana aktywnosci w sejmie - gratuluje tak ciezkiej pracy. https://nowiny24.pl/poslowie-w-okregu-wyborczym-nr-23-min-tyczyn-ranizow-dynow-ranking-jak-aktywni-sa-w-sejmie/ar/c1p1-22414993

14:58, 23.01.2022
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

DzikusekDzikusek

4 1

Interpelacje i zapytania pisaz może każdy poseł. Piszą zapytania i na tym się kończy aktywność. Z otrzymana wiedza z jednostek administracji sądowej nic nie robią. Słaby miernik oceny aktywności posła. Nie jest to żadna informacja dla zwykłego mieszkańca. Aktywność pana posła w sejmie, jest żenująca niska. Trudno go dopatrzeć jak zabiera głos z mównicy sejmowej. A aktywność w mediach to więcej gadania niż robienia.

20:00, 23.01.2022

REWIZORREWIZOR

18 11

Czy to ten gość od kręcenia kichy w Taurusie? Taki aktywny?

15:35, 23.01.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

pkppkp

2 0

https://www.youtube.com/watch?v=4nXIYk7IEg8

15:44, 23.01.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

do do

13 3

to może urzednicy magistratu albo sam prezydent Wisniewski wyjaśnią czemu , co stoi na przeszkodzie aby dworzec autobusowy pełnił jednocześnie funkcje dworca kolejowego, w czym problem ?

16:22, 23.01.2022
Odpowiedzi:3
Odpowiedz

TreTre

6 1

Dworzec pks? Też wygląda nie powiem jak wszystko czego rusza się urzędnicy mielca wygląda gorzej niż było stacja PKP powinna mieć swoj dworzec

16:35, 23.01.2022

..

21 2

Bo koszty budowy beda po stronie PKP, miasto potrafi tylko ograniczac funkcjonowanie dworca, nie stac go na rozbudowę. Oczywiscie ze dworzec autobusowy jest wystarczajacy do obslugi podroznych korzystajacych z kolei i autobusów, Mielec to nie miasto w ktorym sie oczekuje na przesiadki, tu sie przyjeżdza albo stad sie wyjezdza, sredni czas pobytu na dworcu to 15 minut. Budowa nowego dworca PKP albo remont obecnego jest potrzebna jak krowie siodło, lepiej za te pieniadze wybudowac przystanek kolo Kosmonautow

17:34, 23.01.2022

TreTre

19 1

Tylko ze ten stary dworzec wygląda jak speluna wstyd dla miasta mielca że kolej umieli urochomic a dworzec PKP wielka porażka to w takim razie zburzyć i zrobić parking przynajmniej ładnie będzie wyglądać a nie jak teraz wstyd

17:45, 23.01.2022

jk23jk23

8 1

ten pan ze zdjęcia w artykule z lewej który podaje rękę posłowi Kapinosowi jest autorem tej koncepcji o potrzebie budowy dworca systemowego, kto to ?

16:38, 23.01.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

JdkfoJdkfo

3 8

Najpierw wywalić tego rzeźnika od zwierząt

19:20, 23.01.2022
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

mnhmnh

1 0

calkiem przyzwoity gabinet weterynaryjny polecam go moze miales pecha i ciebie zaszczepil pisowskim jadem zamiast twojego pupila na wscieklizne

16:53, 30.01.2022

bobobobo

8 2

wy się jaracie jakimiś dworcami a fred po prostu wyskoczył zmienić tło pod nowe fotki na hej

19:30, 23.01.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Goździk27121993Goździk27121993

18 0

Ja jestem zwolennikiem połączenia dworca autobusowego z dworcem kolejowym tak jak to proponowano w 1988 roku.

21:28, 23.01.2022
Odpowiedzi:2
Odpowiedz

J.K.J.K.

3 0

1. Jak i gdzie rozbudować istniejący dworzec autobusowy (w miejscu parkingu czy w miejscu stoisk autobusowych), bo istniejący jest raczej za mały na dwie funkcje.
2. W miejscu starego dworca PKP zbudować dworzec dwu funkcyjny. (Czy będą zadowoleni pasażerowie po dawnym PKS jak pisze internauta "ekspert".
3. W miejscu starego dworca wybudować nowy dworzec tylko dla PKP. (ale tylko wtedy gdy będzie perspektywa znaczącej liczy połączeń)
Każdej koncepcji będą zwolennicy i przeciwnicy. Powinna zwyciężyć wygoda MIELCZAN i rachunek finansowy.

22:46, 23.01.2022

sprawdzamsprawdzam

5 0

Do JK. Istnieje projekt stworzony za czasów Prezydenta Kozdęby w którym rozbudowany dworzec autobusowy powiększony o budynek usytuowany frontem do torów na przeciw starego dworca PKP w miejscu pomiędzy parkingiem a torami jest połączony przeszkloną poczekalnią z istniejącym dworcem autobusowym, z wyjściem w stronę torów, do tego cała infrastruktura, postój taxi , drogi dojazdowe z wjazdem na dworzec tak jak w latach 90 poprzez rondo od ulicy Jagiellonczyka. Szkoda że miasto i PKP nie skorzystali z niego.

23:15, 23.01.2022

ekspertekspert

4 4

PKP niech wybuduje szybciutko nowy budynek dworcowy w miejscu obecnego, może być jakiś tam systemowy albo nawet zabytkowy, nieważne, byle za swoje pieniądze ma się rozumieć, my* natomiast, zamiast jak planowano połączenia funkcji obsługi podróżnych oczekujących na pociąg lub autobus w wybudowanym kilka lat temu budynku dworca autobusowego przeniesiemy (czyt. zmusimy) pasażerów oczekujących na autobusy do tego nowego budynku kolejowego, jakoś się to ludziom wyjaśni i wytłumaczy, niezły pomysł? po co spytacie? najważniejsze że pozbędziemy się kosztów utrzymania naszego budynku dworcowego który przeznaczymy na „inne” cele. * kim są ci MY to proszę sobie samemu dopowiedzieć

22:09, 23.01.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ekspertekspert

5 4

to oczywiście był żart że ktoś wpadnie na taki pomysł, ale po co miasto sugeruje PKP co PKP powinno zrobić ze swoim dworcem skoro jeszcze kilka miesięcy temu mówili że wspólny dworzec dla pasażerów kolei i autobusów to dobre rozwiązanie. Przecież potencjalny pasażer pociągu żeby trafić z poczekalni dworca autobusowego (kolejowo-autobusowego) musi zejść do tunelu i wyjść na peron, dokładnie taka sama drogę ma do pokonania z poczekalni dworca kolejowego, też musi dojść do tunelu, zejść i wyjść na peron, nie wiem czy to nawet nie będzie ciut dalej, po co utrzymywać dwa dworce skoro jeden może zapewnić obsługę pasażerów i pociągów i autobusów

22:25, 23.01.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

spawdzamspawdzam

8 4

Do czasu ewentualnego remontu albo budowy dworca PKP droga jest jeszcze daleka, a tymczasem podróżni korzystający z szynobusów zatrzymują się na dworcu autobusowym, to tu korzystają z toalet, informacji , czekają na połączenie, ten dworzec już pełni funkcję dworca przesiadkowego. Samo wybudowanie albo remont to nie wszystko, trzeba zapewnić ochronę, sprzątanie, obsługę, to wszystko generuje koszty których w tej chwili nie widać. Mielec nawet po rozbudowie połączeń nigdy nie będzie węzłem na miarę Dębicy. Tymczasem nawet uporządkować terenu wokół starego budynku i torów nie ma kto, przejście podziemne nie było sprzątane chyba od dnia otwarcia we wrześniu, to jest właśnie przedsmak tej gigantomanii która jest nośna medialnie i można na niej ugrać trochę głosów.

23:06, 23.01.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

DUDUŚDUDUŚ

8 2

Te dworce systemowe wyglądają jak stodoły w stylu industrialnym . Mógłby być wspólny dworzec ale dosyć duży . W dworcu autobusowym brakuje powierzchni komercyjnej . Przydałby się tam jakiś bar i ewentualnie kiosk. Przecież te ohydne drewniane budy należy rozebrać !

01:22, 24.01.2022
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

PodróżnikPodróżnik

0 0

Czas najwyższy.

19:10, 24.01.2022

budynek dawnej przycbudynek dawnej przyc

1 1

jak będzie wyglądał nowy dworzec na tle straszącego wyglądem budynkiem dawnej przychodni PKP

08:02, 24.01.2022
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

DUDUŚDUDUŚ

1 0

Ten budynek dawnej przychodni kolejowej wystarczy tylko ocieplić i będzie w miarę dobrze wyglądał . Szkoda że nie zburzyli tego baraku obok . Przecież to wstyd żeby taka stodoła stała w samym centrum miasta ! Zamiast tej szopy można byłoby zrobić wiaty jak po drugiej stronie i byłby dworzec podmiejski .

15:44, 25.01.2022

19621962

2 1

"...w Biurze Funduszy i Przygotowania Inwestycji Urzędu Miejskiego w Mielcu". Uprzejmie informuję, że w Urzędzie Miejskim w Mielcu nie istnieje jednostka organizacyjna o takiej nazwie, co najmniej od 2015 r. !🙁

09:50, 24.01.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

................................

2 2

przeciez to relikt PRLu komunisci sa z tego dumni.

10:20, 24.01.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

klikbajtklikbajt

9 2

Odnoszę wrażenie że poseł Fryderyk odbywa same ważne spotkania, koniecznie "w błysku fleszy".

12:08, 24.01.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Carl LudwigCarl Ludwig

3 3

Dworzec obecny stoi już około 150 lat. Trwałość budynku kontenerowego to max 30 lat. Wg mnie lepiej przywrócić blask staremu budynkowi z przywróceniem jego pierwotnej formy. Nie takie rzeczy się teraz odnawia. A może chcą kontenerowy dworzec postawić, bo lepiej go potem rozebrać jak za 3 lata linie z powrotem zamkną 🤣

08:43, 25.01.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ZabytekZabytek

2 3

Łapy precz od tego dworca, to ponad 130 letni zabytek, powinien zostać odrestaurowany do oryginalnego przedwojennego wyglądu

11:22, 25.01.2022
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

CiekawyCiekawy

0 0

Jest wpisany do rejestru zabytków, bo perełka architektoniczna to jednak nie jest...

12:35, 25.01.2022

OczywistośćOczywistość

1 0

Dworzec kolejowo-autobusowy powinien być jeden i to dostosowany do rzeczywistych potrzeb, bo znalezienie najemców na lokale handlowe nie jest łatwe.

12:34, 25.01.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu hej.mielec.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas info@hej.mielec.pl lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

0%