Zamknij

Jaka jest różnica między konkursem a loterią

Artykuł sponsorowany + 17:53, 29.12.2024 Aktualizacja: 17:54, 29.12.2024

W ostatnich latach wzrosło zainteresowanie konsumentów akcjami promocyjnymi kierowanymi do nich przez firmy. To jeden z lepszych sposobów zwrócenia uwagi na markę i przyciągnięcia nowych odbiorców. Szczególną popularnością cieszy się konkurs konsumencki oraz loteria promocyjna. Obie te akcje różnią się między sobą zarówno w kwestiach formalnych, jak i praktycznych. Niestety często są rozumiane zamiennie, nawet przez samych organizatorów. Czym różni się konkurs od loterii? Jak wygląda organizacja? Co sprawdzi się lepiej? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedzi w artykule.

Akcja promocyjna zwana loterią

Czy zdarzyło Wam się kiedyś np. kupić jakiś produkt i wziąć udział w losowaniu? To właśnie była loteria promocyjna, czyli gra losowa, w której uzyskuje się prawo udziału poprzez nabycie towaru, usługi, losu, paragonu itp. W zasadzie nie trzeba więc angażować się więcej poza niezbędnym minimum. Nie ma tu żadnego zadania do wykonania, które następnie zostanie ocenione. Każdy ma szansę wygrać i ma na to równe szanse. Legalne przeprowadzenie loterii wiąże się jednak ze spełnieniem szeregu formalności, w tym uzyskaniu stosownego zezwolenia. Konieczne jest także uiszczenie urzędowej opłaty. Za niedopełnienie, któregoś z wymogów grożą sankcje. 

Loteria nie jedno ma imię

Rodzaje loterii są wyszczególnione w tzw. Ustawie hazardowej. Należą do nich:

  • loteria pieniężna,
  • loteria fantowa,
  • loteria audioteksowa,
  • loteria promocyjna.

Co kryje się pod nazwą konkurs?

Konkurs konsumencki to pewne przedsięwzięcie, które umożliwia zdobycie nagrody za wykonanie w określonym czasie zadania wyszczególnionego w regulaminie. Aby możliwe było wyłonienie zwycięzcy, potrzebne jest jury, które może dokonać subiektywnego wyboru, gdy np. musi ocenić nadesłane fotografie pod kątem estetycznym  lub działać obiektywnie, gdy np. musi przeliczyć głosy oddane na fotografie.

Wyłonienie zwycięzcy lub zwycięzców konkursu odbywa się więc na podstawie określonych kryteriów i wymaga od uczestników włożenia pewnego wysiłku, aby im sprostać. Nie zawsze się udaje, ale tu nigdy nic nie dzieje się z przypadku…

Zadania konkursowe mogą przyjąć najróżniejszą formę, poczynając od zostawienia ciekawego komentarza w social mediach czy udzielenia kreatywnej odpowiedzi na pytanie. Każdy może zorganizować konkurs konsumencki i nie potrzebuje do tego żadnego zezwolenia. Trzeba jednak pamiętać o przygotowaniu regulaminu i udostępnieniu go potencjalnym uczestnikom. Konkurs stanowi przyrzeczenie publiczne, co szczególnie obliguje organizatora do przestrzegania regulaminu.

Konkurs a loteria - zasadnicze różnice

Zarówno konkurs, jak i loteria stwarzają szansę na wygranie nagrody. W przypadku konkursu już sam uczestnik może ocenić, jakie ma szanse na wygranie, zapoznając się z zadaniem i konfrontując je z własnymi umiejętnościami. Jeśli chodzi o loterię, to tutaj absolutnie nie da się ocenić, czy będzie się zwycięzcą, chociaż teoretycznie można zwiększyć swoje szanse, np. kupując dodatkowy los. 

Wynik konkursu jest zależny od jakości wykonanego przez uczestnika zadania, jego zaangażowania. W przypadku loterii te kwestie nie mają znaczenia, o tym, kto wygra,  decyduje los.

Akcja promocyjna skrojona na miarę - Agencja Smolar

Atrakcyjne nagrody mogą zwiększyć zainteresowanie uczestników, z kolei zbyt wymagające zadania spowodować, że ich grono się zmniejszy. Akcja promocyjna powinna być odpowiednio przygotowana i dostosowana do potrzeb, by przynieść oczekiwany efekt.  Jeśli planujesz organizację konkursu lub loterii, warto rozważyć współpracę z kimś, kto ma doświadczenie w ich przeprowadzaniu. Ty robisz pierwszy krok, a Agencja Smolar zajmie się resztą.

(Artykuł sponsorowany)
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
0%