Zamknij

17 milionów zł na komunikację miejską w Mielcu. MKS ze stratą

12:15, 01.06.2023 Aktualizacja: 22:48, 04.06.2023
Skomentuj

O 5 milionów złotych zwiększona została rekompensata dla Miejskiej Komunikacji Samochodowej na organizację transportu publicznego. Taką propozycję zmian przedstawili miejscy urzędnicy, a rada miejska większością głosów poparła ten ruch. Łącznie w 2023 roku na komunikację miejską magistrat wyda 17 milionów zł.

Rozmowy o wysokości rekompensaty dla Miejskiej Komunikacji Samochodowej na organizację transportu publicznego zawsze wywołują długie dyskusje. Taka odbyła się jeszcze w ubiegłym roku przy okazji budowania budżetu na rok 2023, kiedy to proponowano kwotę ponad 17 mln zł. Ostatecznie w tegorocznym budżecie dla MKS zapisano kwotę 12 mln zł, ale od razu spółka zaznaczała, że taka kwota nie pozwoli na zabezpieczenie przejazdów zleconych przez Urząd Miejski do końca roku.

[FOTORELACJA]10089[/FOTORELACJA]

O 5 mln zł więcej

Temat rekompensaty dla MKS wrócił na czerwcowej sesji rady miejskiej. Urzędnicy zaproponowali zmiany budżetowe, które przesunęłyby 5 mln zł na organizację komunikacji miejskiej, którą zleca spółce MKS magistrat. Pieniądze te pochodzą z wolnych środków za 2022 rok (w kwocie 4,4, mln zł) oraz większych niż zakładano dochodów ze sprzedaży biletów (tu mowa o kwocie ponad 400 tys. zł). Te środki mają już zabezpieczyć potrzeby spółki do końca 2023 roku, łącznie to 17 mln zł.

Prezydent Jacek Wiśniewski zdecydował też o zmianie umownej stawki za wozokilometr. Od 1 lipca zwiększy się ona z 9,05 zł na 9,55 zł netto.

Zwiększenie rekompensaty nie zmieni jednak sytuacji spółki. Ta za ubiegły rok wygenerowała stratę w wysokości 1,2 mln zł. Podobny wynik prawdopodobnie zanotuje również za rok bieżący. Na sesji rady miejskiej zdecydowano też o zmniejszeniu kapitału zakładowego spółki.

Zarówno na komisji finansów, jak i na samym posiedzeniu rady miejskiej, dyskutowano o sytuacji spółki, jej prezes Ewa Garncarz przedstawiała strukturę kosztów MKS. - Patrzę na wykresy nieco inaczej. Koszty zmienne są większe, stałe - mniejsze. Około 22 procent to koszty paliwa, a około 43 procent koszty związane z pracownikami - analizował radny Zdzisław Nowakowski. -  Zmniejszenie wozokilometrów nie zrobi oszczędności w płacach, pani mówi, że nikogo nie zwolni.

- Mamy małe zatrudnienie, trzymamy je w ryzach, zarządzamy czasem pracy. Niestety, kierowców brakuje na rynku pracy. Mamy prawie 30 procent kierowców, którzy w ciągu 3 lat odejdą na emeryturę. Nie ma ich kim zastąpić - wyjaśniała prezes MKS.

Jaki plan na spółkę?

- Mi nie trzeba tłumaczyć, jak pokrywa się stratę, ale to nie jest nic dobrego. Chcę usłyszeć, może od pana prezydenta - co zamierzamy zrobić? Czy jest jakiś plan naprawczy? Może czas troszkę otrzeźwieć, to nie są żarty, spółka już straciła płynność finansową - mówił radny Robert Wójcik. - Czy dalej będziemy dokładać? Czy mamy konkretny plan na tę spółkę?

Radnemu odpowiadał prezydent Jacek Wiśniewski. - To pierwszy krok, by poprawić sytuację finansową spółki. Poprzedni rok był trudny dla nas wszystkich, wojna, ceny paliw, niepewna sytuacja na rynku, więc spółka zanotowała straty - podkreślał.

- Czy inflacja by była czy nie - problem jest co roku ten sam - zaznaczał Radny Krzysztof Szostak. - Apelujemy, by przyjrzeć się MKS. Co pani prezes i prezydent zamierzają, by sytuację poprawić?

- Obniżenie kapitału to zabieg księgowy, od tego pieniędzy nie przybędzie, sytaucja finansowa się nie poprawi. Musimy to zrobić, bo nie ma wyjścia. Organy nadzoru nie działają skutecznie i dzisiaj trzeba się ratować. Co zrobimy, żeby za rok nie obniżać kapitału po raz kolejny? Chcemy poznać jakiś plan co dalej? - pytał radny Radosław Swół.

Radnym odpowiadała prezes MKS. - Do roku 2020, kiedy normalnie świadczyliśmy usługi, pandemia to załamanie przychodów, dostaliśmy tarczę i udało nam się w miarę przeżyć. Koszty przy każdej sytuacji niekorzystnej się analizuje, gdzie można zaoszczędzić, jakich kosztów można się pozbyć - wyjaśniała Ewa Garncarz. - Niestety sytuacja firm transportowych po pandemii stała się krytyczna. Po pandemii przyszedł kryzys energetyczny związany z wojną.

„Szukajmy dochodów”

Prezes MKS podkreślała, że oszczędnością było korzystanie ze starszych autobusów zasilanych olejem napędowym. Jak wyjaśniała nowoczesne autobusy niskoemisyjne na CNG generują koszty o połowę wyższe. Autobusy te jednak wrócą na trasy na okres letni, chociażby ze względu na posiadaną klimatyzację. - Wysoką pozycją są koszty osobowe. Zależą od czasu pracy, poza tym rosną koszty związane z minimalną płacą. Średnie wynagrodzenie, w porównaniu do województwa, było w 2019 roku na poziomie 102 procent, dzisiaj to 97 procent - informowała. - Obsługa, usługi związane z ochroną, sprzątaniem, zależą z przetargu.

- Czy sytuacja się poprawi? Jeśli spadnie cena paliwa, to się poprawi. Uważam, że budżet po tej stawce nie jest rozwojowy. Nie ma pieniędzy na inwestycje - dodawała. Wcześnej spółka wskazywała, że stawka za wozokilometr, która pozwalałaby na „wyjście na zero”, powinna być jeszcze o około 1 zł wyższa.

- Szukajmy dochodów własnych, bo macie możliwość do 20 procent, a wykonujecie 5 - apelował przewodniczący rady miejskiej Bogdan Bieniek.

W podobnym tonie wypowiadał się Radosław Swół. - W moim przekonaniu manager powinien się mniej skupiać na kosztach, a więcej na przychodach. Proszę ich poszukać. Nie można liczyć, że ceny paliw spadną czy płaca minimalna spadnie. To się nie wydarzy - wnioskował. - Proszę szukać dochodów, a sytuacja się poprawi diametralnie. Jak działa marketing, kto zajmuje się promocją sprzedaży biletów? Spółka pewnie średnio jest zainteresowana tym - czy w mieście jest odpowiedzialny za to, ile biletów się sprzedaje, jakie dodatkowe usługi możemy świadczyć? Ktoś jest za to rozliczany?

O zakończenie dyskusji apelował Jacek Wiśniewski. - Radni twierdzą, że nie wiedzą, jak to działa mówią, że nie jest najlepszy nadzór. To idzie w bardzo złą stronę. Nie chcę by te argumenty powielać i przekazywać mieszkańcom - mówił. - Jeśli pan radny ma tyle pytań, to zapraszamy do spółki. Prezes wytłumaczy, jak to działa i nie będzie pan rzucał słów na wiatr.

[ZT]75384[/ZT]

(mb)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(45)

rozdawacz niepytaczrozdawacz niepytacz

17 5

a kto bogatemu zabroni 🙄🤣

13:12, 01.06.2023
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

TAKTAK

4 2

|Mielec jest bogatym miastem z małym deficytem i małym zadłużeniem to kto BOGATEMU ZABRONI ???

15:31, 01.06.2023

brysbrys

11 8

trasy są zbyt długie , rozbudowane. Powinny jeżdzić wzdłuz głównych dróg ale częściej . Założyć że te 800 m każdy do przystanku dojdzie. Uwzględnić nowy układ drogowy z wiaduktem na lotnisko a nie tak jak teraz jedzie pod husqvarnę i wraca zamiast dokończyć kółko.

13:23, 01.06.2023
Odpowiedzi:4
Odpowiedz

VoltVolt

5 10

Wydaje mi się że nie masz racji. 800m = wyjść wcześniej z domu/wrócić później do domu = spóźnić się po dziecko do przedszkola lub wcześniej go zaprowadzić = wstać wcześniej = wybrać auto i pogłębić deficyt w komunikacji.

13:30, 01.06.2023

ETATYETATY

6 9

Panie samotne niepracujące matki nigdzie się nie spóźnią bo żyją z zasiłków i alimentów !!!
To jest potrzebne pod ETATY dla rodziny królika ....

15:33, 01.06.2023

BrysBrys

0 1

@volt
brzmisz jak dowcip opowiedziany przez SI

07:31, 02.06.2023

VoltVolt

1 5

Brzmię jak brzmię. Być może nie potrafię myśleć kategoriami osoby z zarobkami na strefie, być może ktoś z najniższą krajową jest w stanie zmienić swoje życie pod MKS za 25zł miesięcznie. Dla mnie dziś kiedy rozkład jazdy każe mi być 30 minut wcześniej na przystanku i 40 minut później w domu każe zalać pod korek i jeżdzic autem lub rowerem z miłości do 2 kółek . . . wole sobie kupić kolejny samochód niż tracić czas idąc na główną ulicę do MKS 🤣.

08:57, 02.06.2023

Taka prawda Taka prawda

40 3

Jak ludzie mają jeździć komunikacja nie dość że drogo, ale to można przeboleć, kursów też jest w miarę ok. Ale żeby ze Smoczki na Borek jechać 30-40 minut to jest po prostu niedorzeczne w mieście wielkości Mielca. Ludzie szanują swój czas .

13:53, 01.06.2023
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

ROZWIĄZAĆ !!!!ROZWIĄZAĆ !!!!

8 11

To powinno być ROZWIĄZANE lub przynajmniej sprywatyzowane!
Większość przejazdów świeci pustkami po za tymi na strefę?
WYWALANIE MASY PIENIĘDZY ZABRANYCH RODZINOM PRACUJĄCYM !!!!!!!!!

15:30, 01.06.2023

ROZWIĄZAĆ !!!ROZWIĄZAĆ !!!

9 18

To powinno być ROZWIĄZANE lub przynajmniej sprywatyzowane!!!
Większość przejazdów świeci pustkami po za tymi na strefę?
WYWALANIE MASY PIENIĘDZY ZABRANYCH RODZINOM PRACUJĄCYM !!!!!!!!!!!!!

15:29, 01.06.2023
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

J.K.J.K.

1 0

Nie stresuj się jak PO dojdzie do władzy sprywatyzuje wszystko - jak jesteś PO właściwej stronie to może i Tobie coś skapnie.

14:09, 08.06.2023

zbycho2323zbycho2323

31 4

Ja bym zmienił zarząd i rade nadzorczą!!!

15:36, 01.06.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Wiśnia Wiśnia

45 2

Jak to? Prezydent Wiśniewski jako specjalista od MKS w Ostrowcu Świętokrzyskim musi dotować mielecki MKS?

15:43, 01.06.2023
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

noobodynoobody

25 0

prezydent bez wykształcenia ani doświadczenia prawniczego lub ekonomicznego brak znajomości języka obcego - nie pracował w żadnej firmie prywatnej to co od niego można wymagać - wyborcy jak głosujecie to sprawdzajcie gdzie dana osoba pracowała i studiowała

16:29, 01.06.2023

abcabc

22 2

Zwiększyć Rady nadzorcze i ich diety,będzie wtedy dobrze.Po co pozwoliliście odejść,głównemu specjaliście od transportu do Ostrowca Świętokrzyskiego.Takich ludzi trzeba trzymać u siebie,dzisiaj specjaliści są towarem deficytowym.W Mielcu widać to gołym okiem.W tej kadencji żaden przetarg nie został doszacowany,Mielec w tym wypadku odniósł rekord świata,więc po co te żale.Mamy ludzi na stanowiskach,którzy nie powinni ich nigdy zajmować.

17:51, 01.06.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

BANDABANDA

12 3

Miasto niech przestanie tolerować zachowanie MOPsu i tą PATOLOGIE co się tam dzieje !!!!!!!!!!!!!!
Pomawianie facetów na prowokacjach i fabrykowanie dowodów przez feministki
O co KUR..A w tym kraju chodzi ????

19:30, 01.06.2023
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Panie MPanie M

1 1

znowuuuu....

08:27, 02.06.2023

SPRYWATYZOWAĆSPRYWATYZOWAĆ

11 10

SPRYWATYZOWAĆ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

19:41, 01.06.2023
Odpowiedzi:3
Odpowiedz

Kot w butachKot w butach

3 4

Dla miasta lepiej by było gdyby ktoś to kupił nawet za 1 zł. Miasto nie musiało by co roku dopłacać kilkanaście milionów. Czysty zysk. No ale dla zarządu to już strata :D

08:19, 02.06.2023

VoltVolt

6 2

Taaaak jak sprywatyzowano PKS Mielec. Widzisz gdzieś PKS? Co widzisz na podkarpackich działkach po PKS? Jakbym miał kasę to mógłbym kupić MKS i sprzedać działkę starej cegielni. Kupić pole rolne 15km od Mielca i parkować tam autobusy.

09:18, 02.06.2023

Panie  podisany SpryPanie podisany Spry

2 0

a podasz pan przykład gdzie sprywatyzowano komunikacje miejska i nie trzeba dokładać?

23:10, 02.06.2023

DZIKIE MIASTO !DZIKIE MIASTO !

10 1

Ten kraj polega TYLKO na wyłudzaniueniędzy!!!!
Kurator sądowy wyłudza a potem byle by płacić alimenty na patologie
Komornicy to samo
Itd..............

20:31, 01.06.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

LL

38 6

To pani od mks-ów ma już wiek emerytalny cały czas MKS w długach może czas już dać komuś młodemu może coś zmieni A tej pani wręczyć kwiaty Niech sobie siedzi na działeczce na emeryturze ale nie układ Kosiba nie nadawał się w banku Zrobili go prezesem spółdzielni to jest chore miasto i tak wszędzie w każdej instytucji rządowej komuchy obsadziły wszystko i wszystkimi rodzinka znajomy żona w ZUSie mąż w starostwie Straż Miejska policja Popatrzcie na na nazwiska jakie kumoterstwo ZUS Urząd Skarbowy policja urzędy rodzinka kuzyni to jest chory kraj a ciemny naród na strefę i za minimalną Dobrze że ja wyrwałem się z tej ciemnoty zagłosujcie na platformę będzie lepiej ale za 50 lat jak oni po wymiarają Pozdrawiam

20:41, 01.06.2023
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

qqqqqq

0 0

Polski język...trudny język...
Chyba jednak pozostałeś w w ciemnocie...

22:18, 08.06.2023

Robo Robo

23 2

Dziwie się że to miasto jeszcze nie zbankrutowało, ale publiczne pieniążki łatwo rozwalać a później cyk podwyżki podatków i życie toczy się dalej, banda nieudaczników.

21:36, 01.06.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

BelwederBelweder

14 3

Rzochów pragnie się odłączyć od Mielca
Tylko niepodległość Rzochowa zagwarantuje prężny rozwoj nie rzadna autonomia.

22:21, 01.06.2023
Odpowiedzi:2
Odpowiedz

zaczadzonyzaczadzony

2 0

dobrze gada polac mu

09:39, 03.06.2023

AgAg

1 1

Co to za nowe słowo " rządna " ? Mam propozycję analfabeci won od klawiatury .

07:18, 04.06.2023

niemocniemoc

24 3

czuję nie moc jak czytam ten artykuł zarówno ze strony MKSu jak i radnych jak i Prezydenta. Moje pytanie brzmi: skoro spółka jest cały czas na minusie to po kiego czorta kupujecie im autobusy elektryczne ? To wpłynie na oszczędności MKSu ? W żadnym wypadku. Błędne koło...

23:12, 01.06.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

BiletBilet

21 2

Jak spolka nie daje rady bo jedzie na pusto tonwarto sie zastanowic czemu...ano temu ze bilety nalezy obnizyc o pol ceny to raz. A dwa to zmienic trasy bo jak wracam z strefy po 1 zmianie nanosiedle lotnikow 45 minut to znaczy ze szybciej obejde nabpiechote. Malontego za ten czas jestem prawie w rzeszowie. Malo tego ...na osiedle lotnikow jest tylko.4km . Myślcie tam w tej spolce a nie wydajecie setki tysiecy na nowy plan tras mks u ludzi spoza mielca!

23:50, 01.06.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ja bym wprowadzilja bym wprowadzil

8 8

duze autobusy polikwidowac, a wprowadzic male busiki i zwiekszyc czestotliwosc jazdy i zeby mogły tez jezdzic po małych osiedlach , tam gdzie autobus nie moze sie zmiescic . Zyjemy w takich czasach , ze ludzie wolą w auto wsiąść i jechać na zakupy niż iść z torbami zakupami 500 metrów z przystanku. Zauwazzcie w niedziele nawet na mszę ludziom sie niechce sie przejsc kilka metrów i przyjezdzaja samochodami. to pomyslcie jak ludzie zmeczeni z pracy mają isc do przystanku który znajduje sie 500 metrów lub dalej i jeszcze czekać na przystanku w upale , jak moze w auto wsiąsc , w chłodzie i w 5 , 10 minut być w domu. TO NIE TE CZASY,JAK ZA KOMUNY , gdzie auto mialo co 3 rodzina . Teraz to w jednej rodzinie po kilka aut mają.

03:11, 02.06.2023
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Jasne Jasne

1 0

Szkoda że nie jechałeś przeładowanym 12metrowcem w godzinach szczytu na linii 2 czy 3. Polecam

01:16, 03.06.2023

alboalbo

12 12

zlikwidować calkiem mks i zaosczędzi się sporo pięniedzy a pieniądzę przeznaczyć na rozwój na drogi rowerowe, Wciąż jest mało dróg rowerowych ,

03:21, 02.06.2023
Odpowiedzi:2
Odpowiedz

HiehiehieHiehiehie

7 1

Za te pieniądze co MKS przejada to byśmy tu autostrady porobili.

08:21, 02.06.2023

masakramasakra

2 0

zlikwidować tą patologie i niegospodarność na skalę polskli !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

00:06, 05.06.2023

brawobrawo

30 2

Strata i powiększona rekompensata a prezeska nadal od 15 lat na stołku a przewodniczącym rady nadzorczej 77 letni były sekretarz PZPR.

06:09, 02.06.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

PasażerPasażer

18 6

Dopłacać do tego żeby MKS woził powietrze!!!!!!!!!! Super pomysł. Kupować jeszcze większe autobusy - przewiozą więcej powietrza, Zarządzanie tą spółką to jest tragedia ale Pani prezes ładnie poopowiada i miasto dołoży.

07:57, 02.06.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

SzkodnikSzkodnik

18 5

Jak by mi co roku miasto dokładało 17 mln do firmy to tez bym olał promocje. Już taniej dać mieszkańcom bony na taksówkę.

08:14, 02.06.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

HiehiehieHiehiehie

11 7

Za te pieniądze co MKS przejada to byśmy tu autostrady porobili.

08:27, 02.06.2023
Odpowiedzi:2
Odpowiedz

VoltVolt

5 3

I chodzili nimi na piechotę 🤣

09:01, 02.06.2023

DO VOLT DEBI..ADO VOLT DEBI..A

1 0

VOLT TY SOCJALISTO I URZĘDASIE WEŹ SI PRACĘ W KOŃCU ????
PRZESTAŃ PIER.Ć I PISAĆ GŁUPOTY ??

00:15, 05.06.2023

zamknąc firmę !!!!!zamknąc firmę !!!!!

12 10

wystarczy zlikwidować mks , podatki automatycznie zmniejszą się o 80% . To jest do nie pomyślenia aby mks nie mógł zarabiać na siebie z wlasnych zarobionych pieniedzy. Albo zrobić bezplatne przejazdy .Ale moim zdaniem wcale to nic nie zmieni, ludzie jak przez 20 lat dojezdzali samochodem do pracy to w życiu nie przesiądą się na mks ,dlatego jestem za likwidacją mks -u

09:49, 02.06.2023
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

w punkt !!!w punkt !!!

2 1

ZLIKWIDOWAĆ MKS
JAKO MIESZKAŃCY WSPÓLNIE NASZA RODZINA I SĄSIEDZI JESTEŚMY ZA LIKWIDACJĄ MKS
NIE CHCEMY PŁACIĆ PODATKÓW NA TO GÓW...O !!!

00:13, 05.06.2023

Darmowy MKSDarmowy MKS

9 4

Już kilkadziesiąt samorządów ma darmową komunikacje i to na prawde się opłaca!
Przykłady gmin i stosowanych rozwiazań opisał Business Insider: https://businessinsider.com.pl/twoje-pieniadze/darmowa-komunikacja-to-codziennosc-ponad-15-mln-polakow-mapa/pnedtpf

10:28, 02.06.2023
Odpowiedzi:2
Odpowiedz

AgAg

1 2

Proszę nie bredz . Darmowa komunikacja to tylko papka wyborcza i uwierz nigdzie nigdzie to nie ma sensu i nie ma kilkasxiesiat takich miejsc. W jakiś pipidowkach z dwoma no może 20 autobusami. Komuna już była i jedni płacili za drugich. Jest dotacja i kropka, uwierz da się zrobić porządna komunikację, zobacz przykłady chociażby Gdańsk , uwierz wiem co pisze.

07:24, 04.06.2023

Sorry Ag Sorry Ag

2 1

Jeżeli ktoś w 1 zdaniu mnie atakuje i mówi że bredzę to nie mogę Ci uwierzyć! Podaj argumenty, dowody, przykłady. Ja dałem linka do artykułu a Ty?? Dla mnie 17 a 15 mln to nie jest duża różnica przy budżecie miasta na poziomie ponad 300 mln. Na pewno temat do dyskusji ale rzeczowej a nie opartej od razu na atakowaniu drugiej osoby jak Ty to robisz.

15:53, 04.06.2023

akoako

8 7

wynająć 10 taksówkarzy którzy na zmiany przez 8 godz będą wozić mielczan za 15 tys. na miesiąc koszt m-czny to 150 tys dla miasta roczny poniżej 2 milionów jak nie wydolą to zatrudnić 20 taksówek ..,. bez dyrekcji rady nadzorczej adm9nistracji kierowców bez kosztów obsługi i paliwa

11:18, 02.06.2023
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

ertert

3 0

Ale brednie, niektore wypowiedzi sięgaja tu dna ale ty pukasz do tego dna od spodu. Te 15 taksówek przewiozą milion pasazerow ? Bo tyle , a nawet wiecej przewiózł MKS w tym roku.

16:20, 02.06.2023

Norvik Norvik

13 2

To uzdrowiciel od Dulkiewiczowej nie uzdrowił. ? To za co wziął kasę?. A prezydent w Ostrowcu sobie poradzi , tam komunikacja miejska jest mniejsza.

11:22, 02.06.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

hahahahahaha

20 1

Ale Rada nadzorcza i zarząd mają się dobrze.

11:40, 02.06.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

krótko krótko

26 1

Te samodzielne mieleckie spółeczki to jest plaga . Nieudacznicy w zarządach i Radach Nadzorczych. Wzorem Stalowej Woli stworzyć jedną spółkę komunalną.

11:46, 02.06.2023
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

ZonaZona

2 0

U nas tego nie zrobią bo prezydent miasta i Rada Miasta tego nie chcą bo rządzą Mielcem układziki.

22:07, 08.06.2023

TomeksTomeks

17 1

Rada Nadzorcza ma jakiś pomysł? hahaha

12:24, 02.06.2023
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

VoltVolt

3 1

🤣 dobre

14:04, 02.06.2023

VoltVolt

10 5

Idąc tokiem myślenia obecnych tu likwidatorów komunikacji publicznej w mieście w celu zaoszczędzenia naszych wspólnych publicznych pieniędzy nasuwa mi się pytanie. Czy powiat powinien zlikwidować mielecki szpital w ramach oszczędności? Przecież przynosi straty a też nie jest dla wszystkich. Tak jak MKS służy tylko tym co nim jeżdżą tak szpital służy tylko chorym. Niby każdy może zachorować ale każdemu też może się zepsuć auto lub rower. Co za różnica? Taka tam terapia wstrząsowa dla samolubów widzących tylko własny czubek nosa nierozumiejących zasad funkcjonowania służb publicznych 🤣.

14:13, 02.06.2023
Odpowiedzi:3
Odpowiedz

O jest!!!!!O jest!!!!!

2 5

Obrońca postkomuny . A jak tam z linią L-25 bez elektryfikacji za tyyyyyyyyle milionów?????? Tam przeszkadza bo pisiory, no nie szkodzi, że ktoś auta nie ma i musi pociągiem ale w Mielcu co roku 15-17 milionów straty panu Voltowi nie przeszkadzają ,bo u koryta proletariusze. no i ktoś zachoruje i musi autobusem. Pan da adres tych chorych to taksówki zapłacę jak mi miasto te miliony na działalność plus 17 milionów na straty przeleje. PS. MKS to firma sługowa a nie szpital , nie żadna slużba publiczna tylko komercyjne przedsiębiorstwo z zarządem i radą nadorczą biorący kasę i odpowiedzialni za wynik finansowy. Jak nie chodzi o wynik to zlikwidować zarządy , wprowadzic darmową komunikajcję zarządzaną przez małą spółeczkę do obsługi technicznej. No ale koryto by się ucieło....

17:37, 02.06.2023

Volt+1Volt+1

6 1

Popieram argumentację. Tak samo można powiedzieć żeby zlikwidować MOPS, noclegownie, duża rodzina 3plus, karta seniora, dzień wolny od pracy dla honorowych dawców krwi, etc. etc. etc. - przecież nie każdy korzysta 🤣

18:28, 02.06.2023

mops ?mops ?

1 0

MOPS TO PATOLOGIA I NISZCZENIE rodzi.... TO JEST instytucja WYSOKO SZKODLIWA SPOŁECZNIE !
mks TO TEŻ patologia I TEŻ DO LIKWIDACJI !!!

00:11, 05.06.2023

QwertyQwerty

2 7

Powiat doplaca do sieci przewozów 4,5 mln i to z dotacji państwa, ale w powiecie jeżdżą prywaciarze i im dotacja obejmuje 3 zl do kilometrowozu. MKS jest ładny i każdy kolejny prezydent ma gdzie ulokować swojaków. Jest strata ale jest kasa. Prywaciarz na stracie nie pociągnie. Dobrze zrobić darmową komunikację w mieście ale do tego wybrać wykonawców w przetargu. Żeby podatnicy wiedzieli za co płacą.

18:07, 02.06.2023
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

qwertqwert

1 4

a widziałaś w tych powiatowych przewozach autobus który ma mniej niż 10 lat?


Rządowy fundusz dobija transport publiczny. "To premia dla cwanych"
transport publiczny
26.05.2023, 07:30

Michał Jamroż: Czy Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych rzeczywiście coś zmienił po prawie czterech latach funkcjonowania?

Marcin Gromadzki: Szacuję, że dwie trzecie z objętych dofinansowaniem linii to gminne dowozy dzieci do szkół, a dopłaty po prostu zmniejszyły koszty zadania własnego tych gmin.
Czyli zamiast tworzyć nowe linie, znaleziono sposób na zmniejszenie wydatków na dowóz dzieci do szkół?

– Tak. W wielu gminach dowozy były realizowane wcześniej w formie przewozów zamkniętych. Były gimbusy i one woziły dzieci do szkół. Teraz gminy mogły się pozbyć tych autobusów i z dopłatą funduszu zastąpić je liniami otwartymi dla wszystkich chętnych. Ale kursują one tylko do szkół, tylko w godzinach przed lekcjami i po lekcjach i wyłącznie w dni nauki szkolnej. Nie poprawiają więc oferty transportowej w gminie, bo tylko zastępują gimbusy, ale dopłata z funduszu i refundacja ulg ustawowych dla uczniów się należą. Wszyscy są zadowoleni, tylko poza uczniami jadącymi do szkoły podstawowej nikt z tego nie korzysta.
Czyli z tych 800 mln zł nie ma wartości dodanej?

– Jest jakiś mały procent samorządów, które rzeczywiście wykorzystują środki z FRPA do zbudowania dobrej oferty przewozowej lub utrzymania tego, co funkcjonowało. Nasze województwo jest świetnym przykładem. Gdy przewozy komercyjne traciły rentowność, marszałek województwa zlecił organizację przewozów na tych liniach i dopłacił z funduszu do wcześniejszych połączeń komercyjnych. Dzięki temu na wielu liniach autobusy mogą dalej kursować, np. z Bytowa lub Kartuz do Gdańska. Kiedyś te połączenia były rentowne, bo posiadanie własnego samochodu nie było aż tak powszechne. Na trasach tych linii nie ma buspasów, więc także czas przejazdu autobusami przestał być atrakcyjny. Trzeba więc dopłacać, aby utrzymać przewozy. I nie ma w tym nic złego, bo transport publiczny, w tym autobusowy, dotuje się w całej Europie. Ale dodawanie do tego wszystkiego otoczki, że tworzone są tysiące nowych linii, jest nieprawdą.
Co można zrobić, by te 800 mln zł wydać efektywnie?

– Zmienić ustawę o publicznym transporcie zbiorowym i o funduszu. Po pierwsze, mamy zbyt wielu organizatorów. Ustawa przeniosła podział administracyjny kraju na organizatorów. W jednej miejscowości możemy mieć organizatora komunikacji miejskiej, organizatora gminnego przewozów do szkół, organizatora powiatowego oraz wojewódzkiego i do tego przewoźników komercyjnych. Oczywiście nie ma centralnej bazy o połączeniach i rozkładach, nie ma też wspólnej taryfy. Każdy coś organizuje, ale potencjalny pasażer za bardzo nie wie, co i gdzie.
Jeżeli osobno przewozy organizuje gmina Żukowo, a osobno Pruszcz Gdański, to trudno, żeby wokół Trójmiasta powstała dobra oferta, zintegrowana z komunikacją miejską w miastach i koleją.

– Ustawa o publicznym transporcie zbiorowym zrobiła ukłon w stronę gmin, dając im szansę bycia organizatorami przewozów z refundacją ulg i jednocześnie z dofinansowaniem z FRPA. To spowodowało systemowe nadmierne rozdrobnienie organizatorów. We wszystkich państwach, w których osiągnięto sukces, jest silny organizator przewozów innych niż komunikacja miejska wyłącznie na szczeblu wojewódzkim. Ale to dlatego, że województwa wszędzie są znacznie mniejsze. U nas ich odpowiednikiem powinno być kilka powiatów z porozumieniami. A silny organizator jest w stanie efektywnie organizować transport na takim terenie.
Czyli jak powinno być, aby było dobrze?

– Eksperci zgodnie proponują, aby województwa zajęły się przede wszystkim organizacją połączeń kolejowych, bo na tym doskonale się znają i to im dobrze wychodzi. Organizacją przewozów autobusowych powinny natomiast zajmować się powiaty i związki powiatowo-gminne. Na wzór państw Europy Zachodniej przydałaby się też motywacja do rozwiązań zintegrowanych: jeżeli dopłata do kilometra wynosiłaby dla wszystkich do 3 zł, to związki powiatowe powinny dostawać np. do 4,50 zł – jako premię za współdziałanie. Gminy powinny przystępować do związków powiatowo-gminnych albo partycypować finansowo w zadaniach powiatów, bo wszystkie potrzeby społeczności na obszarach wiejskich, poza dowozem dzieci do szkół podstawowych, de facto dotyczą przewozów ponadgminnych – przynajmniej powiatowych. Linie wewnątrzgminne niewiele więc wnoszą.
A co z połączeniem miast z obszarami wokół nich? Komunikacja miejska jest wyłączona z możliwości ubiegania się o dofinansowanie z funduszu.

– W całej Europie jest tak, że miasta mogą sobie zorganizować komunikację miejską, ale organizacją przewozów z dopłatą powinien zajmować się podmiot ponadgminny – w naszym krajowym przypadku powiat lub związek powiatowo-gminny. Jak już wspomniałem, gmina może do niego przystąpić lub ewentualnie dopłacić do przewozów organizowanych przez powiat. Ale żeby było sprawiedliwie, to dopłata z FRPA powinna też obejmować odcinki linii komunikacji miejskiej poza miastami – wówczas gminy miałyby wybór: czy przystępować do związków powiatowo-gminnych, dogadywać się z powiatami, czy też utrzymywać połączenia komunikacji miejskiej, ale z dopłatą rządową. Gdyby komunikacja w gminie Pruszcz Gdański mogła być obsługiwana przez ZTM Gdańsk jako komunikacja miejska z trzyzłotową dopłatą (czy też analogicznie w Baninie w gminie Żukowo), to zapewne nikt by się nie bawił we własną komunikację bądź inne skomplikowane rozwiązania, tylko zleciłby to ZTM, a ten zorganizowałby przetargi na usługi operatorskie i w rezultacie funkcjonowałby sprawny, zintegrowany system.
Najnowsza nowelizacja przepisów przynosi jakieś istotne zmiany?

– Pomimo licznych uwag, postulatów i wniosków zgłoszonych w konsultacjach społecznych utrzymano większość zapisów z projektu sprzed konsultacji. Na przykład nie zmieniono kolejności przyznawania środków samorządom poszczególnych szczebli. Poza tym nadal tylko 70 proc. puli środków w danym województwie będzie mogło być zaangażowane na umowy wieloletnie. Plusem jest oczywiście zwiększenie rocznej puli środków od 2024 r. z 800 mln do 1 mld zł.
Czyli wszystkie najważniejsze wady pozostają?

– Niestety, zmiany w obu ustawach to jedynie doraźna kosmetyka. Nie odważono się na generalne zreformowanie prawa transportowego w naszym kraju i stworzenie narzędzi do realnego powstawania zintegrowanych systemów transportowych wskutek zmniejszenia liczby organizatorów publicznego transportu zbiorowego. Cała nadzieja mogłaby być pokładana w integrowaniu procesów zarządzania przez samorządy powołujące związki powiatowo-gminne, ale resort uparł się i utrzymał priorytet dla gmin przy podziale środków, a to demotywuje wspólne działanie poprzez powoływanie związków. Szkoda, bo można było coś usprawnić. Teraz cała nadzieja w posłach i senatorach.
1 mld zł to kwota wystarczająca na rozwiązanie problemów przewozów autobusowych w kraju?

– Nie. To głównie premia dla cwanych, którzy wykorzystują fundusz do zmniejszenia kosztów. To zbyt mało, żeby naprawić system. Dziś realnie potrzeba na to ok. 4 mld zł rocznie.
Ale w części województw samorządy nie wykorzystują całej przyznanej im puli?

– Bo wiele samorządów nie rozumie nawet zasad działania FRPA i nie ma zaufania do systemu. Do tego wiele jednostek nawet nie poczuwa się do bycia organizatorem transportu publicznego, bo przecież nie przymuszają ich do tego wprost obowiązujące przepisy. Problem trzeba rozwiązać kompleksowo, a nie tworząc złe przepisy i dając jedną czwartą potrzebnych na to zadanie środków finansowych.
https://trojmiasto.wyborcza.pl/trojmiasto/7,35612,29801045,rzadowy-fundusz-dobija-transport-publiczny-to-premia-dla-cwanych.html

23:25, 02.06.2023

tak totak to

5 2

Skasowac darmowe przejazdy i wprowadzic np bilety miesieczne po 10 zl. Skoncza sie wycieczki bo mi sie nudzi i nagle czesc tras zniknie a powstana nowe z konkretnym oblozeniem.

18:18, 02.06.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

RicziRiczi

2 1

Dla mieszkanców Smoczki którzy codziennie dojezdzają do szkół i pracy trasa linii 4 zniechęca zupełnie do korzystania z komunikacji miejskiej. wy na moniuszki powinniscie to wiedzieć !!!

23:12, 02.06.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

SaliSali

6 6

Przy wozokilometrze 9zł generować straty to odważnie . Może ograniczyć zatrudnienie w sekcji administracji tej spółki bo jest zdecydowany przerost formy nad treścią. Co by wiązało się z oszczędnościami ,a zarazem pozwoliło płacić kierowcą godną pensje co z kolei wiązało by się uzupełniem kadry kierowców.

00:06, 03.06.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Antoś...Antoś...

6 1

Dlaczego nie kursuje MKS do Piechot, rondo już mamy.

08:46, 03.06.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

slaby prezes mksslaby prezes mks

9 5

O Jezusie Nazarejski jak mozna doprowadzic firme do takich dlugow czy prezes MKS nie ma wizji rozwoju i wyjscia z tych potwornych dlugow??moze trzeba zatrudnic ogarnietego sprawdzonego szefa ktory potrafi wychodzic z tarapatow i zrobil juz to w innych firmach.

09:37, 03.06.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

............

14 1

czas na zmiany od pani prezes, pana dyrektora oraz pan od bhp trzeba było iść zmienić na innych ludzi

10:57, 03.06.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

kropekkropek

3 1

oraz zmiany linach zeby nie bylo taki wycieczek na przykad na liniach 4 i 8 oraz przywrocic autobusy w sobote na strefe o godzinie 19 oraz niedziele na 7 rano o 15 i o 19

11:03, 03.06.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

########

3 5

Prawie 10 zł za km!!! I ONI mają czelność o jakichś stratach mówić???😮 Na co idą te pieniądze??? Zapytał ktoś o to ???? Z tego co słychać kierowcy tam kokosów nie zarabiają....😮

22:49, 03.06.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

SPRYWATYZOWAĆ !!!!!!SPRYWATYZOWAĆ !!!!!!

3 2

SPRYWATYZOWAĆ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
SPRYWATYZOWAĆ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
SPRYWATYZOWAĆ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
SPRYWATYZOWAĆ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

00:18, 05.06.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

SPRYWATYZOWAĆ !!!!!!SPRYWATYZOWAĆ !!!!!!

3 2

SPRYWATYZOWAĆ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
SPRYWATYZOWAĆ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
SPRYWATYZOWAĆ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
SPRYWATYZOWAĆ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

00:20, 05.06.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

mks+mops+upmks+mops+up

4 0

mks .. mops....up

POWINNY BYĆ ZLIKWIDOWANE JAKO INSTYTUCJE NIEGODNE I SZKODLIWE SPOŁECZNIE !

00:21, 05.06.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MOPS+MKS=UPMOPS+MKS=UP

3 1

mks .. mops....up

POWINNY BYĆ ZLIKWIDOWANE JAKO INSTYTUCJE NIEGODNE I SZKODLIWE SPOŁECZNIE !

00:22, 05.06.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

dobrodziejedobrodzieje

0 1

Honorowi dawcy krwi w Mielcu mają bezpłatnie przejazdy po oddaniu 5l krwi (3 stopień ZDHK) a w całej Polsce bezpłatne przejazdy mają jak oddadzą minium 18l krwi (1 stopień ZHDK)
ALE NAS STAĆ !!!!

10:11, 05.06.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

SzogunSzogun

3 1

To są chyba jakieś jaja. W Mielcu dopłaca 17 mln do fatalnie zarządzającego MKS-u, a bierze się za uzdrowienie MPK w Ostrowcu.

21:56, 08.06.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

RealiaRealia

0 0

Nie ma co ukrywać. Mielec został pozostawiony sam sobie.

22:25, 08.06.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu hej.mielec.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

0%