Jednym z elementów oceny poziomu nauczania poszczególnych szkół jest skala staninowa, wyliczana na podstawie egzaminów, które zdają uczniowie klas ósmych, na zakończenie edukacji w szkole podstawowej.
Skala staninowa odpowiada na pytanie jaką pozycję zajmuje wynik osiągnięty przez uczniów i szkołę na tle wyników osiągniętych przez całą badaną populację. Skala staninowa wprowadza dziewięć przedziałów wyników, gdzie 1 to poziom najniższy, a 9 najwyższy.
Jak czytamy w publikacji Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Krakowie, pozycja wyniku szkoły na skali staninowej może okazać się pożytecznym narzędziem porównywania wyników szkół, należy jednak stosować je z namysłem i na jego podstawie ostrożnie formułować wnioski. Wskaźnik ten pozwala umiejscowić pozycję szkoły względem innych szkół, ale w sposób dość ogólny. Jako taki nadaje się właśnie do ogólnych porównań.
Spytaliśmy w mieleckim Urzędzie Miejskim o staninowe wyniki miejskich podstawówek z minionego roku szkolnego. Magistrat przesłał redakcji hej.mielec.pl wyniki z egzaminów ósmoklasistów z 2022 rou. W swojej prezentacji mielecki urząd zaznaczył, że dziewięciostopniowa staninowa skala znormalizowana jest tak, aby średnia w populacji wynosiła 5, a odchylenie standardowe 2.
To oznacza, że publiczne szkoły podstawowe z Mielca w skali staninowej wypadają dobrze. Na podstawie stanin nie można też mówić, że jedna czy druga mielecka szkoła zdecydowanie swoim poziomem odstaje od pozostałych.
Często przez rodziców i nauczycieli ocena staninowa egzaminu końcowego traktowana jest jednak jako istotny element oceny poziomu szkoły. Sam egzamin ósmoklasisty jest swoistym podsumowaniem, ukoronowaniem całego procesu edukacyjnego w placówce. Jeśli szkoła osiąga dobre wyniki, to znaczy, że jej nauczyciele dobrze radzą sobie z nauczaniem wszystkich uczniów, nie tylko tych nadzwyczaj utalentowanych.