[FOTORELACJA]10092[/FOTORELACJA]
Modernizacja linii kolejowej L25 na odcinku Dębica - Mielec - Padew Narodowa sprawiła, że konieczne jest wdrożenie rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo zarówno ruchu drogowego, jak i właśnie kolejowego. Między innymi dlatego konieczne jest zamknięcie dwóch przejazdów kolejowych w miejscowości Rzemień w gminie Przecław, gdyż znajdują się one w bardzo bliskiej odległości od drogi wojewódzkiej na odcinku Mielec - Dębica.
Konieczność zamknięcia dwóch przejazdów wywołała potrzebę budowy nowego układu drogowego, w ramach którego powstał bezpieczny przejazd kolejowy, który zastąpi dwa dotychczasowe. Przejazd powstał, ale nadal nie ma dróg dojazdowych, które pozwalałyby z niego skorzystać. I właśnie tego dotyczy podpisane dzisiaj w Rzemieniu porozumienie.
Porozumienie zakłada m.in., że PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wybuduje nowy przejazd kolejowy wraz z budową odcinka drogi powiatowej za kwotę 4,1 mln zł. Obecny przejazd kolejowy przekwalifikowany zostanie z kategorii A na kategorię E, czyli dostępny tylko dla ruchu pieszych).
Samorząd województwa podkarpackiego zabezpieczy finansowanie przebudowy odcinka drogi wojewódzkiej w ramach włączenia drogi powiatowej w nowym miejscu na szacunkową kwotę 1,5 mln zł.
Z kolei samorząd powiatu mieleckiego pozyska grunty pod budowany nowy odcinek drogi, wykona przebudowę infrastruktury towarzyszącej na odcinku włączenia do drogi powiatowej za szacowaną kwotę 1,2 mln zł oraz wykona kontynuację robót odwodnieniowych, brukarskich, nawierzchni ścieralnej za szacowaną kwotę 1,2 mln zł netto.
Pierwsze prace zostały już wykonane - to m.in. przystosowanie torów do budowy przejazdu kolejowego. Cały układ drogowy ma być gotowy do końca roku.
- Miejsce, w którym stoimy jest bardzo złożone. Ponad 5 lat temu powstała dokumentacja, która stwierdziła, że należy zlikwidować ten przejazd, co umożliwiłoby szybszą jazdę pociągów. Jest tu aż trzech graczy przy tym przejeździe, dlatego dzisiaj będziemy określali te warunki, które zakończą realizację tej inwestycji - powiedział Władysław Ortyl, marszałek województwa podkarpackiego.
- Dla samorządu województwa podkarpackiego konieczne jest wykonanie połączenia drogowego, natomiast PKP PLK musiało wykonać przejazd kolejowy, który łączy drogę powiatową z drogą wojewódzką. W ten sposób powstanie nowy bezpieczny przejazd. Do tego czasu w takich warunkach będą musiały te pojazdy wyjeżdżać. Konieczne będzie przeniesienie przystanku autobusowego. To wszystko sprawi, że będziemy mieć tutaj taki węzeł komunikacyjny - powiedział Ortyl.
- Zmienia się obraz Podkarpacia, zmienia się obraz powiatu mieleckiego i gminy Przecław. Zdecydowanie poprawia się jakość życia - przekonywał poseł Fryderyk Kapinos. - Chciałem podziękować za piękną współpracę między samorządem województwa podkarpackiego a rządem premiera Mateusza Morawieckiego, bo to właśnie te działania skutkują tak dobrymi rozwiązaniami - dodawał.
- Elementem certyfikacji (linii kolejowej - red). jest zmiana przejazdu drogi powiatowej przez tory. Konieczne było przesunięcie tego przejazdu. Samorząd powiatu mieleckiego włączył się w proces zmiany przebiegu drogi - powiedział Stanisław Lonczak, starosta powiatu mieleckiego.
- Wykonaliśmy dokumentację, wykupiliśmy w dużej części grunty i teraz będziemy też robić część robót inwestycyjnych. Czeka nas jeszcze drugi etap, żeby drogę powiatową doposażyć w chodniki i inne elementy poprawiające bezpieczeństwo - dodawał.
Starosta przyznał, że pierwszy raz miał okazję jechać szynobusem. - Bardzo miłe doświadczenie, jest wygodnie, komfortowo. Chciałbym też poinformować mieszkańców, że jest to bardzo konkurencyjne cenowo. Naprawdę nie opłaca się wyciągać samochodu, bo można wygodnie jechać za cenę, która jest konkurencyjna wobec jazdy jakimkolwiek samochodem mechanicznym - stwierdził.
- Ciąg dalszy tej inwestycji kolejowej niezmiernie poprawi bezpieczeństwo mieszkańców korzystających z tego przejazdu. Korzystają z tego nie tylko mieszkańcu Rzemienia, ale i Białego Boru, Dobrynina i innych miejscowości. Cieszę się, że dane mi było przez te cztery lata współpracy z samorządem województwa i rządem, wiele dobrych rzeczy zrobić dla mieszkańców naszej gminy - podkreśliła Renata Siembab, burmistrz Przecławia.
- Jestem niezwykle zadowolony, że w końcu możemy tutaj na finalnym etapie realizacji tego zadania modernizacji linii kolejowej L25 sfinalizować ten ważny punkt - to znaczy likwidację dwóch niebezpiecznych przejazdów kolejowych i zastąpić je nowym ciągiem komunikacyjnym, który będzie znacznie bezpieczniejszy. To istotne dla naszej spółki, bo poprzez każdą naszą inwestycję chcemy podnosić poziom bezpieczeństwa - podkreślił z kolei Piotr Grawicz, zastępca dyrektora PKP PLK Południe z Krakowa.
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu hej.mielec.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz