Zamknij

Wnioski do programu Kolej Plus ocenione. Co z mieleckimi inwestycjami?

13:08, 24.11.2020 M.B Aktualizacja: 11:50, 25.11.2020
Skomentuj

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zakończyły ocenę formalną wniosków zgłoszonych do Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2028 roku. 79 zgłoszonych propozycji spełnia kryteria i cele Programu i może być zakwalifikowanych do II etapu naboru. Teraz zadaniem samorządów będzie m.in. opracowanie wstępnych studiów planistyczno-prognostycznych projektów zwiększających dostępności do kolei. Opublikowana lista wskazuje na to, że do drugiego etapu nie zakwalifikowano mieleckich inwestycji. Szansę na realizację ma jedynie budowa przystanku na terenie gminy Przecław.

Dzięki realizacji Programu Kolej Plus, będącego pod egidą Ministerstwa Infrastruktury, możliwe będzie przywrócenie połączeń kolejowych do miast, które nie mają dostępu do kolei. Głównym celem Programu jest uzyskanie/usprawnienie połączeń miejscowości liczących powyżej 10 tys. z miastami wojewódzkim. Program przyczyni się do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do kolei. Realizacja Kolej Plus wpłynie na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów Polski.

– Efekty naboru wniosków i ich ocena w pierwszym etapie programu Kolei Plus pokazują, jak ważna jest dzisiaj kolej dla polskich samorządów. Przez wiele lat likwidowano w Polsce połączenia kolejowe. Ten czas się definitywnie skończył przed pięcioma laty. Dzięki działaniom rządu Prawa i Sprawiedliwości do takich stacji jak np. Radzyń Podlaski, Lubartów, Lubin, Darłowo i Medyka po latach zawitały pociągi. Przywracamy kolejne połączenia, zwiększa się liczba stacji, na których zatrzymują się pociągi. Wszystko to pokazuje, że działając wspólnie możemy zwalczyć wykluczenie komunikacyjne w polskich regionach. – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oceniły pod względem formalnym 96 wniosków złożonych przez samorządy do Programu Kolej Plus. 79 z propozycji (ponad 80%) spełniło wymagania formalne naboru i zostało zakwalifikowanych do II etapu. Projekty te spełniają cel Programu. Wnioskodawcy dostarczyli wymagane informacje o projektach, m.in.: dane o uwarunkowaniach społecznych, zakładanych efektach projektów wraz ze wskazaniem oczekiwanych czasów przejazdu, szacunkowych kosztach oraz ujęciu projektów w dokumentach strategicznych. Samorządy zadeklarowały także wolę współfinansowania inwestycji. 

– Zaangażowanie samorządów pokazuje jak ważny społecznie jest Programu Kolej Plus. Po ocenie formalnej i kontaktach z wnioskodawcami PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotowały listę 79 projektów, które spełniają wymagania formalne. Kolejnym etapem będzie  opracowanie wstępnych studiów planistyczno-prognostycznych, by konsekwentnie zmierzać do realizacji zadań, które ograniczą wykluczenie komunikacyjne i poprawią dostęp mieszkańców do kolei – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

W drugim etapie samorządy będą miały 12 miesięcy na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego. Aby wypracować jednolity standard koncepcji, samorządy będą pracowały na udostępnionych przez PLK dokumentach przetargowych dla inwestycji punktowych lub liniowych.

Ponadto wnioskodawcy pozyskają niezbędne dokumenty, opinie oraz wnioski z konsultacji społecznych. Istotne będzie także przedłożenie dokumentu potwierdzającego zabezpieczenie finansowania minimum 15-proc. wartości inwestycji oraz deklaracji właściwego organizatora przewozów odnośnie uruchomienia i finansowania przewozów min. 4 pary pociągów przez 5 lat.

Po tym etapie projekty będą podlegały ocenie wielokryterialnej, której wynikiem będzie utworzenie listy rankingowej projektów i kwalifikacja ich do realizacji w Programie Kolej Plus.

W województwie podkarpackim złożono następujące wnioski:

  • Budowa dodatkowych przystanków kolejowych na linii l-91 w miejscowości Zawada koło Dębicy
  • Gorliczyna koło Przeworska, Przemyśl (Przemyśl Castorama), oraz zmiana lokalizacji przystanku w Hurko wraz z budową dodatkowego przystanku kolejowego w Medyce (naprzeciw pieszego przejścia granicznego)
  • Budowa dodatkowego przystanku w rejonie Tarnobrzega - Jezioro
  • Budowa dodatkowego przystanku kolejowego na linii l-108 Jasło-Nowy Zagórz w miejscowościach Brzezówka oraz Jasło Sobniów
  • Budowa dodatkowych przystanków kolejowych na linii l-25 Padew-Mielec-Dębica w zakresie zgłaszanym przez lokalne JST (Mielec w obrębie ul. Inwestorów, Mielec Strefa Przemysłowa EURO PARK, Przecław)
  • Budowa dodatkowych przystanków kolejowych w zakresie linii nr 74 w miejscowościach Sobów Osiedle i Kępie Zaleszańskie oraz Wielowieś
  • Rewitalizacja linii kolejowej nr 79 Padew - Wola Baranowska
  • Budowa dodatkowego przystanku kolejowego na linii l-106 w miejscowości Strzyżów (Strzyżów Zachodni)
  • Rewitalizacja linii kolejowej l-101 Munina - Hrebenne
  • Budowa nowej linii kolejowej nr 166 Dębica - Jasło
  • Rewitalizacja linii kolejowej nr 107 Nowy Zagórz - Łupków

Do dalszego etapu z powyższej listy zakwalifikowano sześć inwestycji. W powiecie mieleckim szansę na realizację zdaje się mieć jedynie budowa dodatkowego przystanku kolejowego na terenie gminy Przecław.

Lista wniosków zakwalifikowanych do II etapu:

  • Gmina Tarnowiec - Budowa peronu pasażerskiego w m. Brzezówka gm. Tarnowowiec
  • Budowa dodatkowego przystanku kolejowego na linii l-91 w miejscowości Zawada koło Dębicy
  • Budowa dodatkowego przystanku kolejowego na linii l-25 Padew-Mielec-Dębica w zakresie zgłaszanym przez lokalne JST - Przecław
  • Budowa dodatkowego przystanku kolejowego na linii kolejowego w zakresie linii nr 74 w miejscowości Sobów Osiedle
  • Rewitalizacja linii kolejowej l-101 Munina - Hrebenne
  • Budowa nowej linii kolejowej nr 166 Dębica-Jasło
(M.B)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(22)

zbycho2323zbycho2323

15 1

A W MIELCU KIEPSKO IDZIE BUDOWA PRZEJSCIA PODZIEMNEGO...CIEKAWE CZY DOCZEKAM...NA ZAKONCZENIE BO JUZ MAM TROCHE LAT 13:24, 24.11.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

Goździk27121993Goździk27121993

14 0

Szkoda, że nie trafiły do tej listy przystanki kolejowe na SSE choć dobry przy przystanku na Parku Przemysłowym, ale miejmy nadzieję, że zostaną zrobione w ramach prezydenckiego programu 100 przystanków. Trzeba by też pomyśleć w ciągu najbliższych 10 lat o elektryfikacji linii kolejowej 13:50, 24.11.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

SetaSeta

2 4

Wystarczy że w Parku Kazimierza jest przystanek na z gwinta. 14:58, 24.11.2020


vffvff

5 10

ale oszuści miało być na marzec 2021 a tu k....wa na 2028 14:39, 24.11.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Czytac Czytac

2 0

czytac, czytac, czytac, czytac..... 14:58, 24.11.2020


PrzyszłośćPrzyszłość

10 6

Jak przyjdzie SLD do rządu to nam tą kolej zelektryfikuje,a jak PO to sprywatyzuje. 14:56, 24.11.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Zgadzam się w połowiZgadzam się w połowi

4 1

W kwestii PO to zgadzam się z tobą w 100 % jak chodzi o to, że PO sprywatyzuje kolej i kupiła by to pewnie Arriva (należy do Deutsche Bahn - Niemieckie Koleje Państwowe), ale SLD już przypominam, że rządziło w Polsce w latach 2001-2005 i tylko linia kolejowa była doprowadzana do ruiny co raz większej. Z resztą SLD już nie ma. Jest partia Nowa Lewica, czyli połączona dogorywająca Wiosna Biedronia z wspomnianym SLD. A do tego raczej Nowa Lewica będzie tworzyć koalicję z PO i PSL-em. 15:47, 24.11.2020


To jaTo ja

6 1

Przystanek kolejowy w Przecławiu? Czyli gdzie? Obok urzędu gminy? Całe życie tu mieszkam i nigdy nie widziałem torów w Przecławiu. W Tuszymie są. Chyba że chodzi o przystanek Tuszyma- Przecław obok cegielni. Ale z tego co widzę to tam peron jest zrobiony. 15:04, 24.11.2020

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

Chodzi o toChodzi o to

1 1

Chodzi o to, że miasto Przecław zgłaszało pomysł budowy przystanku kolejowego Mielec w obrębie ul. Inwestorów na granicy Rzochowa i Włojsławia w Mieleckim Parku Przemysłowym. Ma w tym interes, bo osiedle Rzochów graniczy z Rzemieniem, który należy do gminy Przecław. 15:51, 24.11.2020


PatPat

1 0

Kolejny, co nawet nie przeczyta albo nie potrafi czytać, tylko wychwytuje pojedyncze słowa i interpretuje jak chce. 08:47, 25.11.2020


Tak jest Tak jest

19 7

Ja przyjdzie SLD lub PO to będą mieli w nosie całe podkarpacie 15:04, 24.11.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

tyutyu

10 8

Nie tylko podkarpacie ale całą Polskę. Gwarancja walk ideologicznych oraz ciemiężenia kościoła na wiele lat... 15:22, 24.11.2020


DocentDocent

22 1

To twoje (nieistniejące) "podkarpacie" jest właśnie źródłem problemu. Przed tzw. "reformą samorządową" AWS (czyli PiS i część PO) Mielec podlegał pod DOKP Kraków i linia była przygotowana pod elektryfikację i remont. A później jakiś i...a z AWS zlikwidował DOKP a Mielec trafił pod zarząd Rzeszowa. Chyba nie muszę niczego więcej tłumaczyć? Czy mam wyłożyć jak chłop krowie na rowie, że Rzeszów zagarnie do siebie wszystko co możliwe, stąd dziesiątki (jak nie setki) milionów z naszych podatków poszły na odkopanie z krzaków linii przez Kolbuszową a teraz kolejne miliony idą na elektryfikację? Jaśniepaństwo rzeszowskie wymyśliło sobie bezpośrednie połączenie z Warszawą i dopilnuje, żeby przez Mielec normalne pociągi nie jeździły. 15:20, 24.11.2020

Odpowiedzi:4
Odpowiedz

Panie docencie!Panie docencie!

0 0

A kto za jakiej wladzy podjal decyzje o liwidacji linii L-25? 16:44, 24.11.2020


Panie docencie!Panie docencie!

5 0

Tzw. reforme samorzadowa przeprowadzil niejaki premier prof. Jerzy Buzek, obecnie europosel PO.
Nie tylko w kolei namieszal. Oddal samorzadom odpowiedzialnosc za szpitale, szkoly i drogi bez zapewnienia srodkow finansowania. Tlumaczyl samorzadom, ze oddanie im szkol nawiazuje do tradycji II Rzeczpospolitej. Nie dodal tylko, ze w II Rzeczpospolitej samorzady odpowiadaly za budynek, ogrzewanie , prad i wode a panstwo za program nauczania, pensje nauczycieli i pracownikow. I takim sposobem pieknie wycykano samorzady obciazajac je kompetencjami i kosztami, na ktore przy obecnym systemie podzialu podatkow, nie beda mialy nigdy wystarczajacych srodkow. Drugim sukcesem profesora Buzka byla reforma OFE, przekret stulecia, czyli moje prywatne skladki na moja prywatna emeryture, ktore po latach okazzalay sie panstwowe (a to ja z prywatna firma podpisalem umowe a nie panstwo) i znacjonalizowane w kwocie 151 miliardow przez jego kolege Tuska, przy akceptacji innego kumpla profesora Rzeplinskiego i mianowanego przez PO TK. 16:53, 24.11.2020


Proste Proste

0 2

Przez Kolbuszową bliżej z Rzeszowa do Warszawy, niż przez Dębicę - Mielec, prawda? 18:23, 24.11.2020


DuduśDuduś

2 0

Dobrze Docent radzi nalać mu wódki ! Ten *%#)!& Rzeszów (królestwo chytrego dziada Ferenca ) wszystko zagarnia do siebie zaniedbując całe województwo oprócz tych miast leżących na trasie do Warszawy (zwłaszcza Stalowa Wola ) . Dlatego wolałbym żeby Mielec przeszedł do województwa Małopolskiego bo z Krakowem mamy lepsze połączenia ( drogowe i kolejowe ) 20:58, 24.11.2020


borynaboryna

2 2

i cyk w rzochowie rampa i cargo, a prezydent rzochowa nie wie co się dzieje albo liczy na pełny wózek węgla 15:26, 24.11.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

RealistaRealista

1 3

PLK nie jest w stanie uporać się ze zrealizowaniem w terminie żadnych robót a ogłasza coraz to nowe programy... Kiedy ruszą pociągi z Dębicy do Mielca? 13 grudnia na pewno nie i jakoś cicho na temat tego kolejnego "sukcesu" nieudolnych ludzi nieudolnego min. Adamczyka. 18:19, 24.11.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

JanJan

6 7

Znowu pisuar nas wydymał... 05:59, 25.11.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

tytus g tytus g

2 0

a będą też kible żeby robić kupę 13:58, 25.11.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

2028?2028?

0 0

Kto będzie wówczas rządził w Polsce? Mogą obiecywać... 14:19, 25.11.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%