[FOTORELACJA]10606[/FOTORELACJA]
Maszyny, o których mowa, to cztery trzyczłonowe hybrydowe zespoły trakcyjne Impuls 2 typu 36Weh wyprodukowane w polskich zakładach Newag S.A. Oprócz napędu elektrycznego posiadają również napęd spalinowy, co pozwala na przejazdy po odcinkach pozbawionych sieci trakcyjnej.
„Hybrydy” osiągają prędkość ponad 160 km/h w trakcji elektrycznej oraz 120 km/h przy wykorzystaniu silnika spalinowego. Zastosowanie takiego systemu napędowego umożliwia pasażerom wygodne i bezprzesiadkowe przejazdy.
- To historyczna chwila. Pociąg hybrydowy Impuls 2 dotarł z Rzeszowa do Mielca w bezpośrednim przejeździe przez Dębicę. Bardzo się cieszymy, że będziemy mogli uruchomić deklarowane połączenia bezpośrednie do Rzeszowa z Mielca - mówił marszałek województwa podkarpackiego Władysław Ortyl. - Cieszy nas to, że będzie to podróż w komfortowych warunkach, bezpieczna, wygodna. Te cztery nowoczesne pojazdy zostają dzisiaj przyjęte na stan eksploatacji przez Polregio i samorząd województwa podkarpackiego.
Pociągi warte ponad 118 mln zł zostały zakupione przy udziale środków unijnych. - Koszt łączny zakupu 12 pojazdów dla samorządu województwa podkarpackiego, to prawie 400 mln zł. Te 4 na trasę z Mielca do Rzeszowa pojazdy to niemal 120 mln zł. Myślę, że te przejazdy, ze względu na czas i wygodę, będą konkurencyjne w stosunku do przejazdów, które oferują dzisiaj linie autobusowe. To ważna chwila, to kolejna odsłona rewitalizacji linii nr 25 - podkreślał marszałek Ortyl.
Pociągi wyposażone są m.in. w klimatyzację, monitoring, nowoczesny system informacji pasażerskiej, automaty biletowe, Wi-Fi, gniazdka elektryczne, wydzielone zostały w nich miejsca do przewozu rowerów, wyposażone są również w defibrylatory AED. Każdy z pojazdów ma 140 miejsc siedzących i 160 stojących. Przystosowane są również do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
- Wierzymy, że te pojazdy staną się początkiem rewitalizacji ruchu pasażerskiego między Mielcem a Rzeszowem. Wierzymy również, że dostarczone pociągi, spełniające wszystkie wymagania techniczne, najbardziej wyśrubowane normy emisji spalin, będą służyły jakościowo, wygodnie, pasażerom województwa podkarpackiego - powiedział Józef Michalik, wiceprezes zarządu Newag S.A.
Dzięki zakupowi hybrydowych pociągów, w 2024 roku w ofercie przewozowej województwa, realizowanej przez Polregio, znajdą się kursy pociągów z Padwi Narodowej i z Mielca przez Dębicę do Rzeszowa. - Ten bardzo nowoczesny i ekologiczny pojazd to w sumie 16 hybryda, którą wykorzystujemy jako Polregio i to drugie województwo, w którym hybrydy w Polsce obsługujemy. To bardzo dobra decyzja, bardzo ekologiczne wykorzystanie transportu publicznego, kolejowego - mówił Adam Pawlik, prezes Polregio.
Rozkład jazdy pociągów (od 1 lutego) prezentuje się następująco:
Łącznie na linii 25 w relacji Padew - Mielec - Dębica będą uruchomione 24 pociągi wraz z 4 pociągami realizowanymi w dłuższej relacji do/z Rzeszowa.
Dlaczego na trasie Padew Narodowa - Mielec - Dębica - Rzeszów kursować będą w dni robocze tylko dwie pary pociągów? - Zawsze powtarzamy, że wchodzimy w pewne etapy, robimy analizy. Nie chcemy kosztowo rzucić się na bardzo dużą ilość przejazdów, tak by były one puste. Musimy promować to połączenie. Tu w Mielcu zaczynaliśmy od mniejszej ilości kursów, a już od lutego będzie 12 par kursowało, w tym te 4 do Rzeszowa. Cały czas obserwujemy sytuację, zwiększamy liczbę kursów, bo potok pasażerów się zwiększa - odpowiadał Władysław Ortyl.
- Myślę, że ten kierunek Rzeszów w bezpośrednim przejeździe, da pewien skokowy impuls i będziemy myśleli o następnych krokach - podkreślał marszałek.