Zamknij

Hybrydowy pociąg przyjechał do Mielca. Zawiezie pasażerów do Rzeszowa [FOTO]

14:15, 15.12.2023 Aktualizacja: 09:24, 19.12.2023

W piątek odbył się pierwszy, pokazowy przejazd hybrydowym pociągiem. Te nowoczesne pojazdy wyjadą na tory już w lutym i będą wykorzystywane na trasie Mielec - Rzeszów.

[FOTORELACJA]10606[/FOTORELACJA]

Maszyny, o których mowa, to cztery trzyczłonowe hybrydowe zespoły trakcyjne Impuls 2 typu 36Weh wyprodukowane w polskich zakładach Newag S.A. Oprócz napędu elektrycznego posiadają również napęd spalinowy, co pozwala na przejazdy po odcinkach pozbawionych sieci trakcyjnej.

„Hybrydy” osiągają prędkość ponad 160 km/h w trakcji elektrycznej oraz 120 km/h przy wykorzystaniu silnika spalinowego. Zastosowanie takiego systemu napędowego umożliwia pasażerom wygodne i bezprzesiadkowe przejazdy.

- To historyczna chwila. Pociąg hybrydowy Impuls 2 dotarł z Rzeszowa do Mielca w bezpośrednim przejeździe przez Dębicę. Bardzo się cieszymy, że będziemy mogli uruchomić deklarowane połączenia bezpośrednie do Rzeszowa z Mielca - mówił marszałek województwa podkarpackiego Władysław Ortyl. - Cieszy nas to, że będzie to podróż w komfortowych warunkach, bezpieczna, wygodna. Te cztery nowoczesne pojazdy zostają dzisiaj przyjęte na stan eksploatacji przez Polregio i samorząd województwa podkarpackiego.

Pociągi warte ponad 118 mln zł zostały zakupione przy udziale środków unijnych. - Koszt łączny zakupu 12 pojazdów dla samorządu województwa podkarpackiego, to prawie 400 mln zł. Te 4 na trasę z Mielca do Rzeszowa pojazdy to niemal 120 mln zł. Myślę, że te przejazdy, ze względu na czas i wygodę, będą konkurencyjne w stosunku do przejazdów, które oferują dzisiaj linie autobusowe. To ważna chwila, to kolejna odsłona rewitalizacji linii nr 25 - podkreślał marszałek Ortyl.

Pociągi wyposażone są m.in. w klimatyzację, monitoring, nowoczesny system informacji pasażerskiej, automaty biletowe, Wi-Fi, gniazdka elektryczne, wydzielone zostały w nich miejsca do przewozu rowerów, wyposażone są również w defibrylatory AED. Każdy z pojazdów ma 140 miejsc siedzących i 160 stojących. Przystosowane są również do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

- Wierzymy, że te pojazdy staną się początkiem rewitalizacji ruchu pasażerskiego między Mielcem a Rzeszowem. Wierzymy również, że dostarczone pociągi, spełniające wszystkie wymagania techniczne, najbardziej wyśrubowane normy emisji spalin, będą służyły jakościowo, wygodnie, pasażerom województwa podkarpackiego - powiedział Józef Michalik, wiceprezes zarządu Newag S.A.

Dzięki zakupowi hybrydowych pociągów, w 2024 roku w ofercie przewozowej województwa, realizowanej przez Polregio, znajdą się kursy pociągów z Padwi Narodowej i z Mielca przez Dębicę do Rzeszowa. - Ten bardzo nowoczesny i ekologiczny pojazd to w sumie 16 hybryda, którą wykorzystujemy jako Polregio i to drugie województwo, w którym hybrydy w Polsce obsługujemy. To bardzo dobra decyzja, bardzo ekologiczne wykorzystanie transportu publicznego, kolejowego - mówił Adam Pawlik, prezes Polregio.

Rozkład jazdy pociągów (od 1 lutego) prezentuje się następująco:

  • Padew Narodowa 5:37 - Mielec 5:55 - Dębica 6:30-6:40 - Rzeszów 7:13 (na odcinku Dębica - Rzeszów kurs przyspieszony, zatrzymania na wybranych stacjach kolejowych)
  • Rzeszów 5:46 - Dębica 6:33-6:44 - Mielec 7:25
  • Rzeszów 15:40 - Dębica 16:13-16:27 - Mielec 17:09 (na odcinku Rzeszów - Dębica kurs przyspieszony, zatrzymania na wybranych stacjach kolejowych)
  • Mielec 17:19 - Dębica 17:55-18:06 - Rzeszów 18:51

Łącznie na linii 25 w relacji Padew - Mielec - Dębica będą uruchomione 24 pociągi wraz z 4 pociągami realizowanymi w dłuższej relacji do/z Rzeszowa.

Dlaczego na trasie Padew Narodowa - Mielec - Dębica - Rzeszów kursować będą w dni robocze tylko dwie pary pociągów? - Zawsze powtarzamy, że wchodzimy w pewne etapy, robimy analizy. Nie chcemy kosztowo rzucić się na bardzo dużą ilość przejazdów, tak by były one puste. Musimy promować to połączenie. Tu w Mielcu zaczynaliśmy od mniejszej ilości kursów, a już od lutego będzie 12 par kursowało, w tym te 4 do Rzeszowa. Cały czas obserwujemy sytuację, zwiększamy liczbę kursów, bo potok pasażerów się zwiększa - odpowiadał Władysław Ortyl.

- Myślę, że ten kierunek Rzeszów w bezpośrednim przejeździe, da pewien skokowy impuls i będziemy myśleli o następnych krokach - podkreślał marszałek.

(hm)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
0%