Zamknij
18:17, 02.10.2023

• Premier Mateusz Morawiecki odwiedził Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu w ramach kampanii wyborczej Prawa i Sprawiedliwości. Podkreślał, że między innymi właśnie Mielec pokazuje wielki potencjał polskiego przemysłu zbrojeniowego.

• - Możliwości produkcyjne zakładu w Mielcu, jeśli chodzi o śmigłowce, są dwa razy większe, niż tych kilkanaście śmigłowców, które w tym roku mogą być wyprodukowane na potrzeby kontrahenta z Filipin. To wszystko świadczy o tym, że polski przemysł zbrojeniowy może na potrzeby polskiego bezpieczeństwa, bezpiecznej przyszłości, przekazać wysoko zaawansowaną, cenioną na całym świecie broń - powiedział premier.

• - Tutaj, przed Mielcem, wierzę w to, otwierają się bardzo dobre perspektywy. Muszą być ostatnie szlify negocjacyjne dokończone po to, aby można było więcej ludzi tutaj zatrudnić, by słynny polski Mielec mógł jak najwięcej śmigłowców produkować, zresztą nie tylko śmigłowców - dodawał.

2 października 2023

Jeżeli Twój wizerunek przypadkowo znalazł się na tych fotografiach, a nie wyraziłeś na to zgody, prosimy zgłoś to na adres: [email protected]

komentarz(28)

bekabeka

28 21

Ale wstyd mają ci pracownicy haha

18:51, 02.10.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

mmmm

24 16

Panowie ze zdjęcia nie wstyd wam ?

19:27, 02.10.2023
Odpowiedzi:2
Odpowiedz

Daniel40Daniel40

Zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.


Do mmDo mm

6 3

Ja bym urlop na żądanie brał !
Do Daniel 40
Niedojebany możesz być ty skoro bez żadnych zaczepek zaczepiasz ty innych. Jak to jest " mocny w necie p...a w świecie "

22:09, 02.10.2023

PPPP

7 6

Panie Głaz
Słabo Pan wygląda, nie jestem lekarzem ale tak na moje chłopskie oko to źle Pan wygląda.
Polityka i ambicje mogą wykończyć.
Polecam wspomnieć poprzedika.

21:57, 02.10.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

kolegakolega

17 8

Widać że wybory wszyscy z PIS się lansują a lud to kupi bo jest g...

22:02, 02.10.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Ale siara... Ale siara...

13 11

Wstyd pokazać się na ulicy po takich zdjęciach... Współczucia dla pracowników

23:18, 02.10.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MarekiMareki

8 6

W mielcu gdyby nie prywatyzacja nie byłoby lotnictwa a pojechał do stalowej woli i mówił jak ja uratował przed prywatyzacja Tuska hipokryzja pelna

02:38, 03.10.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

igorigor

11 5

Jak za PZPR. Towarzysze mają parcie na szkło...

05:29, 03.10.2023
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

obserwator1obserwator1

3 1

Tak niczym się to nie różni od spontanicznego zapowiedzianego "niezapowidzianego" spotkania za I-szego sekretarza partii (za czasów komuny PZPR). Program partii programem narodu.

07:28, 03.10.2023

ławrowławrow

7 7

czy towarzysz morawiecki ogłosił Wam nowinę. wszystkie osoby głosujące na pis mogą, na kartach do głosowania, wybrać, aż 2 kandydatów !! każdy głoś ma 100% więcej mocy dzięki temu ! do dzieła !

06:39, 03.10.2023
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

J.K.J.K.

1 0

Jak lecisz Ławrowem to napisz kto z Polski obściskiwał się z Putinem. Abyś nie musiał wysilać swojego marnego rozumku, abyś nie musiał wysilać swojej marnej pamięci POwiem Ci w tajemnicy to Putin i Tusk tylko nie chwal się tym bo się będą z Ciebie śmiali.

21:51, 05.10.2023

obserwator1obserwator1

8 5

Przyjechał 2-gi sekretarz partii jak za PZPR-u wszyscy działacze z całego województwa się zlecieli, żeby koniecznie zrobić zdjęcie, czy oni nie pracują w tym czasie kto za to im płaci, czy byli w tzw. czasie swoim wolnym (urlop). Ludzie też oderwani od stanowisk pracy... to wszystko jak za komuny niczym się to nie różni, tak było w komunizmie, przed 1989r. Wypisz wymaluj obrazek z tamtych czasów!!! brakuje tylko haseł typu: "Naród z partią, partia z narodem" lub "Program partii programem narodu"

07:34, 03.10.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

brysbrys

2 2

przykro mówić po raz kolejny: fotograf jest tragiczny. Wszystkie te zdjęcia sa OOOkropne. Kolory przerysowane , jakieś filtry hdr albo co . Nie znam się ale niech on robi te zdjecia jakimś telefonem ze średniej nawet półki . Będą lepsze. Nic osobistego .

08:23, 03.10.2023
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

J.K.J.K.

1 0

Portal Hej Mielec jaki jest taki jest.
Fotograf jaki jest taki jest.
Premier jaki jest taki jest.
Uczestnicy spotkania jacy są tacy są.
Tylko większość większość tu piszących to lekko ograniczone i chwilowo opłacane peowczyki mający wpojoną nienawiść do PIS bez sensownego wytłumaczenia i uzasadnienia dlaczego mają ich tylko NIENAWIDZIĆ

09:56, 06.10.2023

k2k2

7 2

On Morawiecki mówi o perspektywach tej firmy nie polskiej, a amerykańskiej, gdyż została sprzedana firmie amerykańskiej za rządów PIS.

09:48, 03.10.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

wesolowesolo

2 1

O ktorej bylo spotkanie ze dzialacze dojechali po pracy? Kto zaplacil za ta wizyte i spotkanie bo nie wyglada na spotkanie szefa rzadu a na kampanijne - tresc przemowienia? Umowe sprzedazy PZLu podpisalo SLD niemal 20 lat temu bo dzis roslyby chwasty... Gdzie jest kasa ktora zostala po Caracalach?

14:56, 03.10.2023
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

J.K.J.K.

1 0

Wystarczą nam takie karakany jak te piszące opinie pod różnymi coraz to nowymi nickami na HEJ Mielec to po co nam Caracale?
A może napiszesz czy na ładne oczy będziemy mieli, czy mamy;
Czołgi Abrams
wyśmiewane przez Was Black Hawki
Koreańskie czołgi i armatohaubice
śmigłowce AW-101 dla marynarki wojennej, a także AW-149 dla 25. brygady kawalerii powietrznej
Polska będzie wkrótce mieć 96 Apache'y - śmigłowców uderzeniowych, szturmowych
Armatohaubice z Stalowej Woli
Więcej nie ma sensu pisać bo Wy i tak nie KUMACI.

22:25, 05.10.2023

CzakiCzaki

2 1

Brakuje mi między pracownikami S. Matuszka . Zawsze marzył aby uściskać rękę premiera :(

16:46, 03.10.2023
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

J.K.J.K.

1 0

Czy tylko Cię na to stać. Pisz o sobie a od Matuszka to się odczep.

21:55, 05.10.2023

AlexAlex

1 1

Fantastyczny fotograf robił relacje zdjęciową-tyle fotek niczym nie różniących się ,te same twarze ,te same prawie ujęcia-po co i na co?-

20:53, 03.10.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

aaaaaa

2 1

aale tłum... to ilu pracowników ma ten pzl? 40?

11:49, 04.10.2023
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

blackblack

0 1

1500 z czego około 370 to pracownicy produkcyjni xD

17:50, 04.10.2023

tvntvn

1 1

kacper glaz widoczny na zdjeciach nie jest pracownikiem firmy sikorski ma dobra robote w azotach tarnow pytanie co on tam robil

19:58, 05.10.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Krótka pamięc :Krótka pamięc :

1 0

Premier mówi że Polskie fabryki zbrojeniowe produkują dla potrzeb Polskich , kiedy PZL Mielec nie jest Polską fabryką ,zapomniał jakim był zwolennikiem jej sprzedaży jak i nie chce sobie przypomnieć kto odmówił złożenia ostatniego podpisu na umowie z Brazylią na sprzedaż licencji na produkcję M-18 w ilości 720 sztuk i kupno w ZL SP zoo Mielec 120sztuk M-28 -umowa w imieniu strony Polskiej była prowadzona przez M S Z Polski , na terenie Brazylii tworzona przy udziale Polskiego Ambasadora Pani Skórzyńskiej i konsula w Rio , podpisana przez wszystkie zainteresowane strony ,w tym przez kierownictwo ZL Sp zoo w Mielcu ,pozostał tylko do złożenia podpis władz Polskich w zakresie rozliczeń Polsko -Brazylijskich zadłużeń którego nie złożono a fabryka upadła.

15:00, 08.10.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

c.d "Krótkac.d "Krótka

1 0

Proszę poczytać na temat M-18 informacji o uruchomieniu jego produkcji w Brazylii.
i
Bibliografia
Skróty
Kontakt
Aktualności
Polskie firmy A-G
Polskie firmy H-N
Polskie firmy O-T
Polskie firmy U-Ż
Indeks 0-9
Indeks A
Indeks B
Indeks C
Indeks D
Indeks E-F
Indeks G
Indeks H
Indeks I-J
Indeks K
Indeks L-Ł
Indeks M
Indeks N-O
Indeks P-Q
Indeks R
Indeks S
Indeks T
Indeks U-V
Indeks W
Indeks X-Ż
Balony
Bezzałogowe aparaty latające
Latawce
Lotnie i motolotnie
Mięśnioloty
Motoszybowce
Obiekty kosmiczne
Ornitoptery
Poduszkowce
Rakiety
Samoloty bombowe
Samoloty doświadczalne i rekordowe
Samoloty dyspozycyjne
Samoloty liniowe
Samoloty myśliwskie
Samoloty obserwacyjne i łącznikowe
Samoloty pasażerskie i transportowe
Samoloty pionierskie
Samoloty rolnicze i gaśnicze
Samoloty rozpoznawcze i patrolowe
Samoloty sanitarne
Samoloty sportowe i turystyczne
Samoloty szkolne i treningowe
Samoloty szturmowe
Sterowce
Szybowce
Śmigłowce i pionowzloty
Wodnosamoloty
PZL M18 "Dromader", 1976
(PZL T45 "Turbine Dromader")
Samolot rolniczy, pożarniczy. Polska.

Samolot rolniczy PZL M18B ”Dromader” (SP-FOI) przedsiębiorstwa Aerogryf. (Źródło: Copyright Krzysztof Godlewski- ”airfoto.pl”).

W 1974 r. polski przemysł lotniczy nawiązał kontakty z firmą amerykańską Rockwell. Firma ta zaproponowała uruchomienie w Polsce produkcji samolotów turystyczno-dyspozycyjnych Rockwell 111 i Rockwell 112 (do czego nie doszło), a także opracowanie oraz podjęcie produkcji wersji samolotu rolniczego Rockwell S-2 ”Thrush-Commander” z silnikiem ASz-62IR (zapasy silników gwiazdowych Pratt & Whitney z wojennego demobilu, jakie stosowano do napędu jego wersji S-2R już się kończyły).

Zespół konstrukcyjny Ośrodka Badawczo-Rozwojowego WSK-Mielec pod kierunkiem mgr. inż. Józefa Oleksiaka wykazał, że możliwe jest zaprojektowanie ulepszonej, powiększonej wersji samolotu o większym udźwigu. Projektowanie M18 rozpoczęto jesienią 1974 r. W 1975 r. zaczęły się przygotowania do budowy prototypów, powstających z podzespołów i elementów dostarczonych z USA płatowców Rockwell S-2R ”Thrush-Commander”. W konstrukcji PZL M18 wykorzystano środkową i tylną część kratownicy kadłuba, kabinę pilota, zewnętrzne części skrzydeł oraz elementy układu sterowania. Przekonstruowana została przednia część kratownicy kadłuba, zaprojektowano od nowa środkową część skrzydła, usterzenie, podwozie i zbiornik chemikaliów. Zastosowano silnik ASz-62IR z samolotu PZL An-2.

Montaż pierwszego prototypu

Montaż pierwszego prototypu

Montaż pierwszego prototypu

Montaż pierwszego prototypu

Montaż pierwszego prototypu

Montaż pierwszego prototypu

Montaż pierwszego prototypu

Montaż pierwszego prototypu

Montaż pierwszego prototypu

Montaż pierwszego prototypu samolotu PZL M18 "Dromader". (Źródło: ze zbiorów Józefa Oleksiaka).

Pierwszy prototyp został oblatany 26.08.1976 (wg innych źródeł- 27.08.1976) r. na lotnisku Jasionka pod Rzeszowem przez pilota doświadczalnego Andrzeja Pamułę. Samolot został pokazany na Międzynarodowym Salonie Lotniczo-Kosmicznym w Paryżu w 1977 r. W 1978 r. wyprodukowano serię informacyjną samolotów PZL M18 ”Dromader” oraz wykonano prototyp wersji pożarniczej (oblatany 11.11.1978 r.), przeznaczonej do gaszenia pożarów leśnych. PZL M18 ”Dromader” jest nowoczesnym, bezpiecznym i ekonomicznym samolotem rolniczym. Początkowo ”Dromadery” były sprzedawane głównie do USA, następnie do innych krajów Ameryki i Europy. Samolot bardzo szybko stał się głównym, po An-2, wyrobem eksportowym PZL-Mielec, uzyskując bardzo wysoką ocenę wszystkich użytkowników. Jeden z samolotów M18 przechodził próby w ZSRR, ale opinie o nim były nieprzychylne.

15.01.1982 r. oblatana została wersja PZL M18A, wyposażona w zwrócony plecami do kierunku lotu fotel dla mechanika za kabiną pilota (analogicznie, jak w samolocie PZL-106 ”Kruk”). Wspólnie z Jamesem Millsem z USA opracowano i zrealizowano wersję samolotu PZL M18 napędzaną silnikiem turbośmigłowym Pratt & Whitney PT6A-45AG oznaczoną PZL T45 ”Turbine Dromader”. Wymagania odbiorców skłoniły PZL-Mielec do opracowania wariantu szkolnego samolotu PZL M18A z kabiną ucznia umieszczoną w zbiorniku chemikaliów. Projekt koncepcyjny PZL M18AS powstał w 1984 r., a dokumentacja konstrukcyjna w latach 1986-87 r. Budowę dwóch prototypów podjęto w 1986 r., a oblotu dokonano 31.03.1988 r.

Sukces samolotu PZL M18 ”Dromader” zachęcił biuro konstrukcyjne do opracowania całej rodziny samolotów rolniczych, w której wykorzystano elementy M18: mniejszy PZL M21 ”Dromader Mini”, większy PZL M24 ”Dromader Super”, oraz projekt najmniejszego z rodziny PZL M25 ”Dromader Mikro”

Po upadku produkcji samolotów PZL An-2 i PZL An-28, PZL M18 ”Dromader” pozostał w jedynym dobrze sprzedającym się wyrobem PZL-Mielec. W 1991 zdecydowano się skonstruować jego kolejną, wzmocnioną wersję o zwiększonym udźwigu, napędzaną silnikiem PZL K-9 o mocy 955 kW i wzmocnionym podwoziem, wykorzystując doświadczenia uzyskane przy projektowaniu PZL M24. Prototyp wersji PZL M18B oblatano 23.08.1993 r. W 1996 r. trwały prace nad kolejnymi wersjami: PZL M18C i PZL M18D. W tym samym roku sfinalizowano kontrakt na otwarcie montowni ”Dromaderów” w Brazylii. Ogółem do 2005 r. wyprodukowano i sprzedano ponad 740 samolotów PZL M18 ”Dromader” wszystkich wersji, z czego ok. 90% na eksport.

Od 1999 r. samoloty PZL M18 produkowała nowa firma Polskie Zakłady Lotnicze Mielec Sp. z o.o. (PZL Mielec Sp. z o.o.). W ramach offsetu za samoloty myśliwskie Lockheed Martin F-16C/D ”Jastrząb” firma LLC miała sprzedać na rynku obu Ameryk w okresie 10 lat 100 samolotów rolniczych PZL M18 ”Dromader” i 100 samolotów transportowych ”Skytruck”. Do 2012 r. wyprodukowano w sumie 765 (lub 770) samolotów tego typu (zobacz również- zdjęcie w Galerii pt. "Produkcja samolotów PZL M18 do 2005 r.").

W dniu 1.01.2007 r. w polskim rejestrze statków powietrznych znajdowało się 66 samolotów PZL M18 ”Dromader”, w tym min.: Zakład Usług Agrolotniczych- 40 egz., osoby prawne- 22 egz., wytwórnie lotnicze- 4 egz.

Użytkownicy samolotów PZL M18:
- Argentyna,
- Australia,
- Brazylia- w 2004 r. PZL Mielec podpisał umowę na dostawy samolotu PZL M18,
- Bułgaria,
- Chiny,
- Chorwacja- 1991 r. Chorwacja proklamowała niepodległość i rozpoczęła się wojna z Jugosławią (de facto z Serbią). Zorganizowano wówczas "Pierwszy oddział lotniczy wojsk chor­wackich" ("Pirvi zrakoplovni vod hrvatske vojske"). Odział był złożony z ok. 30 samolotów różnych typów z bazy agro k. Osijeku, m.in. PZL M18 "Dromader" i PZL An-2 produkcji WSK-Mielec. Samoloty "Dromader", obok An-2, przeprowadzały nocne naloty bombowe na pozycje serbskie wokół oblężonego Vukovaru (zwanego chorwackim Stalingradem),
- Czechosłowacja,
- Francja,
- Grecja,
- Hiszpania,
- Iran- w 2004 r. negocjowano kolejny kontrakt z Iranem,
- Jugosławia,
- Kanada,
- Kuba,
- Niemcy,
- Nikaragua,
- Portugalia,
- Turcja,
- USA- w latach 1990- tych w USA było użytkowanych ponad 250 samolotów M18. Oprócz sprzedanych 211 bezpośrednio z PZL Mielec, były tam też samoloty używane, których pozbyły się kraje tzw. demokracji ludowej jak Niemcy, Węgry, Czechosłowacja itp.,
- Wenezuela,
- Węgry,
- Włochy.

16:33, 08.10.2023
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

No właśnie ?No właśnie ?

1 0

Podpisu w 1997r. nie złożył nowy Premier Pan Buzek będący pod patronatem AWS i Pana Krzaklewskiego. Zdaje się że wówczas A W S to jedno ugrupowanie dla obecnego Pi S-u i PO .

17:21, 27.10.2023

"Krótka pam"Krótka pam

1 0

W tym czasie weszło w życie "Porozumie Paryskie" wg którego Brazylia zgodziłs się na spłatę przez Polskę długu tylko w 75% ogólnej kwoty długu.Po zerwaniu "kontraktu mieleckiego " przez Premiera Buzka jego rząd w ciągu półrocza pomijając "Porozumienie Paryskie" rozpoczął spłatę zadłużenia ale już w jego 100% wysokości , co by znaczyło że 25% wynikające ze zniżki wg "Porozumienia Paryskiego " Polski rząd płacił jako pokrycie strat dla firm Brazylijskich będące wynikiem ze zerwanego kontraktu , ale tym samym przyczynił się i świadomie do upadku ZL Sp zoo w Mielcu , o tym teraz należy pamiętać i zadać pytanie o co wówczas chodziło ? ? ? ?

12:02, 07.11.2023
Odpowiedzi:0
Odpowiedz