Komputery stacjonarne są już niemal archaicznymi sposobami korzystania z internetu, które pozostały w użytku w urzędach i szkołach, a coraz rzadziej w domowym zaciszu. Powoli znaczenie tracą także laptopy - być może wkrótce także będą one przeznaczone jedynie do pracy biurowej, a całość codziennej aktywności w internecie przeniesiemy na smartfony i tablety. Użytkownicy urządzeń mobilnych to internauci rosnący w liczbie i w siłę. Dlatego też optymalizacja stron internetowych pod SEO mobile staje się coraz istotniejsza.
SEO mobile to - jak nietrudno się domyślić, znając podstawowe pojęcia z zakresu marketingu internetowego - optymalizacja strony internetowej pod urządzenia mobile takie jak smartfomy i tablety. Ma ona wspomóc użytkowników w korzystaniu z danej witryny właśnie na tego typu sprzętach. Różni się ona nieco od SEO na urządzenia stacjonarne i warto być świadomym tych różnic.
Na optymalizację strony internetowej pod urządzenia mobilne, czyli mobile SEO, składa się szereg czynności. Można wśród nich wymienić takie kwestie jak: dopasowanie wyglądu strony pod smartfony i tablety (wielkość okien, ikon i treści, zapewnienie wygody wyszukiwania informacji, ogólna estetyka), prace nad optymalizacją szybkości ładowania (strona internetowa stworzona tylko z myślą o korzystaniu z niej na komputerze może nie ładować się tak sprawnie na smartfonie) czy korygowanie struktury (zadbanie, by wszystko było odpowiednio klarowne, widoczne i wygodne dla użytkownika korzystającego ze smartfona lub tabletu).
W tej części artykuły przytaczamy kilka przykładowych zabiegów z zakresu optymalizacji strony internetowej pod urządzenia mobilne, jakie najczęściej należy wykonać. Trzeba m.in. zadbać, by użytkownik w wersji mobilnej uzyskał te same korzyści z odwiedzenia danej witryny co osoba, wchodząca na nią z komputera. Użytkownik powinien bez problemu móc wejść na wszystkie podstrony i przechodzić między nimi. Trzeba także zadbać o treści na stronie - by na mniejszym ekranie były rozmieszczone w sposób estetyczny i klarowny, a nie sprawiały wrażenia bałaganu. Rozmiar ekranu na telefonie lub tablecie trzeba mieć także na uwadze optymalizując title, meta description i URL - zwykle bowiem mieści się na urządzeniach mobilnych mniej znaków. Odnosząc się jeszcze do treści - konieczne jest zadbanie nie tylko jej długość, ale i wielkość zastosowanych czcionek. Przy urządzeniach mobilnych konieczna może być rezygnacja z niektórych elementów strony internetowej, jak na przykład okienek pop up - na smartfonach i tabletach bywają one trudne do obsługi, w szczególności, gdy zajmują cały ekran. Użytkownik nie mogąc zamknąć okienka pop up na swoim telefonie najpewniej w ogóle opuści witrynę. Na urządzeniach mobilnych w szczególny sposób powinno się także zadbać o prędkość ładowania się strony - niektórzy wskazują, że użytkownicy internetu na smartfonach są bardziej niecierpliwi w oczekiwaniu na załadowanie się strony i mają większe wymagania co do szybkości tego procesu. Zabiegami wspomagającymi szybkość ładowania się witryny może być na przykład kompresja grafik i filmów. W wersji mobilnej strony internetowej jeszcze większe znaczenie dla treści będą miały pogrubienia najważniejszych informacji i nagłówki - użytkownicy bowiem często jedynie skanują wzrokiem witrynę, a zatem jeszcze bardziej niż użytkownicy "komputerowi" potrzebują czegoś, na czym "zawieszą oko" i co ich zainteresuje, skłaniając dłuższej wizyty na stronie internetowej.
Można wymienić szereg argumentów na istotność SEO mobile dla właściciela danej witryny internetowej. Pierwszy z nich to standardowy argument za SEO w ogóle - lepiej dopracowana pod kątem korzystania z urządzeń mobilnych strona internetowa jest lepiej wypozycjonowania https://www.kobosystem.pl/uslugi/pozycjonowanie/ i łatwiejsza do znalezienia przez internautę. Tym samym korzystając z SEO mobile zapewniamy sobie większy ruch na stronie. Po drugie - użytkownicy, którzy na smartfonach spotykają się z niedostosowaniem struktury i treści danej witryny do ich urządzeń, szybciej będą taką stronę internetową zamykali, a zatem zmniejsza się szansa na to, że na przykład kupią coś w sklepie internetowym, udostępnią artykuł z danego serwisu internetowego lub powrócą na tę witrynę w przyszłości. Nie korzystając z SEO mobile zatem potencjalnie traci się klientów korzystających z urządzeń mobilnych. Ponadto dla wielu osób korzystanie z internetu na smartfonie to nadal pewne wyzwanie - jeśli nie wspomożemy tych osób w poruszaniu się i wygodnym korzystaniu z naszej strony internetowej na urządzeniu mobilnym, skorzysta ona z oferty konkurencji, która o takie osoby bardzie dba. Przede wszystkim jednak pozycjonowanie na urządzenia mobilne jest ważne, gdyż korzysta z nich do przeglądania witryn internetowych coraz więcej osób - żadna strona czy sklep internetowy, chcący osiągnąć sukces na rynku, nie może lekceważyć tego trendu.