Zamknij

Domena internetowa a znak towarowy

13:10, 01.01.2019 artykuł sponsorowany Aktualizacja: 13:10, 01.01.2019

Jeżeli firma chce się rozwijać, niezbędne jest stworzenie strony internetowej, dzięki której klienci będą mogli bez trudu znaleźć konkretną firmę. Przedsiębiorcy często chcą chronić swoją unikalną domenę internetową, ale nie wiedzą, jak to robić. Lektura artykułu powinna rozwiać wszystkie wątpliwości.

Czym jest domena internetowa i znak towarowy?

Domena internetowa jest po prostu adresem reprezentującym stronę internetową. Domenę można zapisać jako ciąg znaków reprezentujących adres IP – ciąg cyfr, oddzielonych kropkami (np. 94.23.242.48). Jednak nazwę domeny zdecydowanie łatwiej zapamiętać i zapisać (np. www.wikipedia.pl). Dlatego domena jest swoistym "szyldem", który reprezentuje firmę, usługi, produkty, czy samą osobę fizyczną w Internecie.

Coraz częściej zdarza się, że klienci przed zakupem szukają informacji i opinii o firmie w Internecie. Dlatego najlepiej, by domena internetowa była tożsama z nazwą firmy. Intuicyjnie, klient, szukając konkretnej firmy w internecie, będzie szukać po prawdziwej nazwie firmy. Taka sama nazwa firmy i domena internetowa będą sporym ułatwieniem w komunikacji z odbiorcą.

Z kolei znakiem towarowym nazywamy każde oznaczenie, które można przedstawić w formie graficznej, które służy odróżnianiu firm, produktów i usług na rynku.

Aby dowiedzieć się, co jeszcze łączy domenę internetową ze znakiem towarowym, odwiedź stronę: https://nazwane.pl/domena-internetowa-a-znak-towarowy/25,17,16.

Ochrona domeny internetowej

W Polsce nie ma obowiązku rejestrowania znaku towarowego. Jednak rejestracja znaku towarowego, który służy do oznaczenia strony www daje wiele korzyści, które warto wziąć pod uwagę.

Ochronie podlega nie tylko sama nazwa czy logo, ale również nazwa domeny internetowej. Przecież domenę już zarejestrowałeś prawda? Zarejestrowanie domeny daje Ci prawo do jej używania przez określony czas. Nie stajesz się jednak jej właścicielem - jedynie najemcą. Jeżeli nazwa domeny spełni warunki rejestracji jako znaku towarowego, znacznie skuteczniej udowodnisz prawo do tego adresu oraz – przy właściwym postępowaniu - uzyskasz prawo do domeny podobnej, która mogłaby wprowadzać Twoich klientów w błąd.

Dowiedz się więcej o ochronie prawnej domeny internetowej na stronie: https://zastrzezone.pl/jak-chronic-domene-internetowa/63,17,22.

Gdy znak towarowy jest zarejestrowany, znacznie łatwiej udowodnisz własność do znaku przed sądem. Wystarczy świadectwo ochronne, gdzie zawarte są informacje:

  • kto jest właścicielem przysługujących praw,
  • jaki znak towarowy jest chroniony,
  • w jakich klasach towarów i usług jest zarejestrowany,
  • na jakim terytorium jest chroniony.

Jak już zostało wspomniane, najlepiej, by domena internetowa była tożsama z nazwą firmy, dlatego proces namingu musi być dobrze przemyślany. Jeżeli jednak nazwa firmy funkcjonuje już od jakiegoś czasu i nie chcesz jej zmieniać, a nazwa domeny internetowej, tożsamej z nazwą firmy jest już zajęta, to wybierając adres internetowy, kieruj się tym samym, czym kierują się wszystkie agencje przy tworzeniu nazwy dla firmy. Pamiętaj, że nazwa domeny powinna być:

  • przede wszystkim unikalna – taka, która nie przypomina żadnej innej domeny lub nazwy firmy istniejącej na rynku,
  • sugerująca i bezpośrednia – nazwa domeny powinna odpowiadać zawartości strony internetowej, powinna bezpośrednio nawiązywać do branży, w której firma działa,
  • krótka – na koniec równie ważna cecha domeny – dzięki temu łatwiej ją zapamiętać.

Domena nie zawsze jest równoznaczna ze znakiem towarowym, mimo to warto dążyć do tego, by status znaku towarowego zyskała. Przy spełnieniu pewnych warunków, domena może być znakiem towarowym chronionym w Urzędzie Patentowym. Przedsiębiorca przed stworzeniem nazwy powinien sprawdzić dostępność domeny internetowej, która w dzisiejszych czasach jest bardzo istotna dla biznesu.

Przeczytaj również artykuł o ochronie Twojej nazwy na stronie: https://6krokow.pl/bezpieczna-nazwa-czyli-jak-ochronic-nazwe-firmy/.

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
0%