Zamknij

Głośna inwestycja przesądzona? Geodeci ruszyli w teren

15:18, 09.05.2021 PAP
Skomentuj fot. PAP fot. PAP

Centralny Port Komunikacyjny budzi sporo kontrowersji. Budowa inwestycji jest jednak przesądzona. Geodeci ruszyli w teren.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą a Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Na ok. 3 000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. 

Wcześniej sporo mówiło się o protestach miejscowych mieszkańców, a na brak ekonomicznego sensu inwestycji wskazywali politycy opozycji. Rządzący nic z tych głosów sobie nie robią, a co więcej, wskazują, że to może być "koło zamachowe" dla gospodarski i polskich firm po covidzie. 

- Na terenie trzech gmin, gdzie ma powstać Centralny Port Komunikacyjny, geodeci prowadzą badania terenowe - mówi PAP rzecznik spółki CPK Konrad Majszyk.

Zapewnił, że odbywają się one zgodnie z prawem geodezyjnym i kartograficznym. Właściciel nieruchomości ma obowiązek umożliwić im wykonanie prac. 

- Badania te przeprowadzane są za pomocą skaningu laserowego, trwają one od kwietnia i składają się z dwóch etapów - powiedział Majszyk.

Jak wyjaśnił, pierwszy etap związany był z tym, że po drogach publicznych na obszarze przyszłej inwestycji jeździł samochód pomiarowy z zestawem Lidar, czyli laserowym czujnikiem odległości. W ramach tego etapu specjaliści zeskanowali ponad 2,2 tys. budynków wzdłuż 70 km wyznaczonych tras.

Drugi etap dotyczył pomiaru budynków. Mierzyły je dwa zespoły terenowe – wyposażone zarówno w drony, jak też urządzenia pomiarowe umieszczone w plecakach.

- Pierwszy etap dobiegł końca, a drugi jest już w swojej finalnej fazie. Dodatkowo badacze terenowi wykonali już na obszarze 157 km kw. tzw. wizję terenową dla badań hydrogeologicznych. W dalszej kolejności zrealizowane zostaną wiercenia, a także pobrane próbki wody i gruntu. Ten etap będzie miał miejsce po wykonaniu i zatwierdzeniu projektu robót geologicznych - wyjaśnił Majszyk.

Rzecznik spółki przekazał, że dodatkowo w całości wykonano lotnicze pomiary fotogrametryczne. Obejmowały one powierzchnię 230 km kw. Lot samolotu pomiarowego na potrzeby tych badań trwał ponad 3 godziny, w tym czasie przeleciał w sumie 1350 km.

- Badania terenowe wykonuje dla CPK wybrany w przetargu konsultant ds. badań terenu. To kolejny etap działań w regionie lotniskowym. W zakres działań wchodzą analizy przestrzenne terenu i podłoża gruntowego, które posłużą do stworzenia master planu i dokumentacji przedprojektowej dla CPK - tłumaczy Majszyk.

Rzecznik spółki zapewnił, że badania terenowe w formie skaningu laserowego w gminach Baranów, Teresin i Wiskitki odbywają się zgodnie z prawem geodezyjnym i kartograficznym, czyli ustawą z 17 maja 1989 r.

- Wykonawca badań terenowych ma m.in. prawo wstępu na grunt i do obiektów budowlanych, a właściciel lub zarządca nieruchomości są zobowiązani umożliwić badaczom wykonanie prac geodezyjnych i kartograficznych - powiedział.

Dodał, że stosowne zgłoszenia zgodnie z ustawą zostały przesłane do Powiatowych Ośrodków Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej (PODGiK) w Żyrardowie, Grodzisku Mazowieckim i Sochaczewie.

- Jeśli gospodarz nie wpuści na swój teren geodety prowadzącego badania, postępuje niezgodnie z prawem - zaznaczył.

CPK ma być wybudowany do 2027 r. wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej. 

(PAP)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(7)

Nazwę "solidarnNazwę "solidarn

8 8

Taki port lotniczy potrzebny w Polsce , ale nie powinien się nazywać
"solidarność "bo to żle się kojarzy , jest bliska powiązań zwanych powszechnie "mafijnymi" 17:16, 09.05.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

inneinne

1 0

Centralny Port Lotniczy im. Rydzyka 08:23, 11.05.2021


reo

Tak ,tak .....Tak ,tak .....

4 15

PiS nienawidzi Pana Michnika a korzysta z jego twórczości tzw. ? "solidarności "
o co tu biega ? ? ? ? a.............. o kasę . 17:18, 09.05.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Zawisza1Zawisza1

7 5

Kolejne dojenie kasy już Ostrołękę załatwili kupa złodziejów ten port potrzebny taksamo jak przekop mierzej wisilanej po co na o i tak porty Gdynia szczecin Gdańsk mają wolne moce przeładunkowe a do teko kanałku to tytanik nie wpłynie kolejne zlodziejstwo 08:51, 10.05.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

do głąbado głąba

3 1

JANUSZ jak się nie znasz to nie komentuj 13:59, 10.05.2021


SP-EGRSP-EGR

9 2

Wielkie lotnisko w środku pola. Ludzie niechętnie będą do tego latać, bo pasażerowie cenią sobie szybkość i wygodę dotarcia do miejsca docelowego (dom/hotel) a nie wiszenie po przystankach autobusowych i peronach pociągów.
Jako hub też się średnio sprawdzi, bo Frankfurt jest ikoną w regionie pod tym względem a sama idea hubów zaczyna znikać. M.im. dlatego największy pasażerski samolot na świecie, Airbus 380, jest już wysyłany na emeryturę. Jego funkcja właśnie taka miała być - transport ludzi m/y hubami. Ludzie chcą się dostać od punktu A do B w najkrótszym czasie. Dlatego naprzykład A350 a nie A380 czy Boeing 747 jest przyszłością. Obecnie tylko Lufthansa operuje ruch pasażerski na B747, pozostałe linie lotnicze albo operują na nich cargo albo się ich pozbyły.
No ale jak ktoś chce budować port lotniczy to go zbuduje, nieważne co się do niego mówi. Swoją drogą jak tam lotnisko w Radomiu? 09:26, 10.05.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Otrzezwialka pisuOtrzezwialka pisu

1 1

Poszli na wódkę. Spili sie 19:23, 10.05.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%