Najważniejszym elementem wtorkowej sesji było glosowanie nad budżetem województwa, który przyjęto zdecydowaną większością głosów. Za zagłosowało 27 radnych, przeciw było tylko czterech, jeden radny nie oddał głosu. Dochody województwa w 2021 zaplanowane zostały w kwocie 1 mld 191 mln złotych. Na dochody bieżące to 912 mln złotych, a dochody majątkowe wyniosą 279 mln złotych.
Natomiast wydatki regionu samorząd województwa zaplanował w kwocie 1 mld 237 mln złotych. Wydatki bieżące wyniosą 741 mln złotych, a na wydatki majątkowe czyli inwestycje województwo planuje przeznaczyć 496 mln złotych.
- Budżet reguluje funkcjonowanie samorządu, wyznacza kierunki działań, realizacji strategii, a my realizujemy już nową strategię województwa podkarpackiego, wskazuje źródła realizowania inwestycji i wreszcie nazywa po imieniu inwestycje, które w danym roku powstaną, zostaną rozpoczęte lub zakończone. To jest ważne dla gospodarki, dla tworzenia i utrzymania miejsc pracy, co jest szczególnie ważne w pandemii - mówił o najważniejszej z podejmowanych przez sejmik uchwał marszałek Władysław Ortyl.
- Dla mnie ważne są inwestycje związane z poprawą komunikacji, nie tylko drogowej, ale także kolejowej, ruszyła bowiem ogromna inwestycja w Podkarpacką Kolej Aglomeracyjną. Za chwilę ruszą dalsze inwestycje infrastrukturalne. Ale równie ważne jest inwestowanie w ochronę zdrowia, edukację, współpraca z regionalnymi uczelniami, budowa Podkarpackiego Centrum Nauki – to są wszystko inwestycje, które w tym roku będą miały miejsce. Budżet jest bardzo dynamiczny i proinwestycyjny - podkreślał Władysław Ortyl.
Na inwestycje wieloletnie samorząd województwa planuje w 2021 roku wydać 384,4 mln zł. Prawie 247 mln złotych z tej kwoty zostanie przeznaczonych na 16 inwestycji na drogach wojewódzkich, w tym ponad 76 mln złotych na przebudowę drogi 895 na odcinku Solina - Myczków i drogi 894 na odcinku Hoczew - Polańczyk. Prawie 35 mln złotych kosztować będzie przebudowa drogi wojewódzkiej nr 881 na odcinku Kańczuga-Pruchnik, a kolejne miliony zmienią komfort podróżowania na wojewódzkich szlakach Jarosław – Bełżec, Lublin-Przeworsk-Grabownica Starzeńska. Ponad 20 mln złotych pochłonie budowa nowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 984 w Mielcu.
Na budowę Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej oraz zakupy i modernizacje pociągów województwo przeznaczy ponad 47 mln złotych. Prawie 19 mln złotych przeznaczonych zostanie na dotacje celowe dla beneficjentów RPO WP, ponad 9 mln złotych zainwestowanych zostanie w kulturę, a kolejne 7 mln złotych w ochronę zdrowia.
- Dziś przyjęliśmy uchwałę na podstawie której wydatkować będziemy w tym roku środki na różnego rodzaju zadania. Dyskutowaliśmy jako radni nad budżetem i na poprzedniej sesji i na komisjach sejmikowych. Co roku przychodzi ten moment, kiedy po ciężkiej pracy, po burzy mózgów, po dyskusjach w czasie posiedzeń merytorycznych komisji, oraz na sesjach plenarnych, dochodzimy do konsensusu i uchwalamy budżet. Przyjęcie budżetu to jest symboliczny moment, choć oczywiście budżety samorządu nie są do końca sztywne, żyjemy w czasach kiedy widzimy, że nie wszystko jesteśmy w stanie perfekcyjnie przewidzieć - podkreśla przewodniczący sejmiku Jerzy Borcz.
111 mln złotych samorząd województwa zaplanował na 2021 na inwestycje jednoroczne. Z tej kwoty prawie 27 mln złotych przeznaczonych zostanie na inwestycje w ochronę zdrowia, prawie 26 mln złotych wydanych zostanie na drogi wojewódzkie, a kolejne ponad 6 mln na inwestycje w kulturę.
jaś17:51, 19.01.2021
ten nowy odcinek drogi wojewódzkiej nr 984 ma być w Mielcu czy w powiecie ? 17:51, 19.01.2021
kolej-Ortyl-PO18:24, 19.01.2021
Ok, doceniam inwestycje w kolej, w tym remont liniii w Mielcu ale nie rozumiem dlaczego sypie się tyle kasy w inwestycję kolejową Rzeszowa (PKA) z której korzystać będzie ograniczona liczba ludzi bo pociągi będą jeździć tylko wokół Rzeszowa?
Należało zainwestować w połączenia kolejowe typu Rzeszów - Sandomeirz, Rzeszów - Stalowa Wola czy Rzeszów - Mielec.
Ta decyzja odbije się czkwaką Mielcowi już neidługa gdyż po naprawie odcinka Mielec - Dębica przypadnie mizerna liczba połączeń o ograniczonych relacjach która prawdopodobnie skutkować będzie za jakiś czas zawieszeniem połączeń pasażerskich.
Po raz kolejny dostajemy po du...e od rzeszowa i to jeszcze przy udziale marszałka z Mielca.
Nie umniejszam tu zasług Poręby i PiS w zakresie przywrócenia połączenia kolejowego z Mielca. Za to dziękuję bo wiem, że PO chciała to zniszczyć! 18:24, 19.01.2021
przepraszam gdy pomo18:25, 19.01.2021
Powiat mielecki - Droga za 20 mln czyli ok 148zl na mieszkanca. W calym woj wydatki 384,4 mln/2,13mln ludzi to ok 180 zl/mieszkanca.... ale mamy sukces a kasy dostalismy jak nikt inny.... 18:25, 19.01.2021
Drogowiec20:04, 19.01.2021
Te 20 mln. zł. pewnie będą stanowić wkład własny - do środków unijnych ? 20:04, 19.01.2021
Nowe Miasto23:28, 19.01.2021
Czytajcie między wierszami: dziesiątki (setki?) milionów na tysiące ciepłych posadek w Rzeszowie (Przemyślu, Krośnie i Tarnobrzegu też). Sam tzw. Urząd Marszałkowski to ok. 700 osób, w tym cały tabun dyrektorów i kierowników. Do tego finansujemy Rzeszowowi teatry, filharmonie, szpitale, uczelnie, sądy i dziesiątki urzędów, filii, oddziałów, ekspozytur itp., itd. Rzeszów to pijawka, która nas wykończy jeśli się jej nie pozbędziemy, i to jak najszybciej. 23:28, 19.01.2021
Duduś14:02, 20.01.2021
Oprócz Rzeszowa największym pasożytem w naszym województwie jest Stalowa Wola , dużo też zyskuje Krosno . Przemyśl chyba już by wolał przejść do Ukrainy bo to miasto ( bardzo stare i zabytkowe ) straciło najwięcej . Tarnobrzeg też jest pomijany przy inwestycjach wojewódzkich . Ale oczywiście Rzeszów to najbardziej pazerne miasto w Polsce z chytrym dziadem Ferencem na czele . 14:02, 20.01.2021
Wywrotowiec11:59, 20.01.2021
Brawo Nowe Miasto ! Miałem napisać komentarz ale zrobiłeś(aś) to za mnie . Nic dodać nic ująć . 11:59, 20.01.2021
zibi 5312:16, 20.01.2021
7 mln złotych w ochronę zdrowia....... Wstyd. Hańba! 12:16, 20.01.2021
Jan18:28, 20.01.2021
A gdzie kasa na wiadukt ????
18:28, 20.01.2021
Jakie peło09:05, 21.01.2021
0 0
Likwidację lini podpisało PIS za czasów Lecha Kaczyńskiego i wtedy określono termin likwidacji linii. Wpadło na Peło bo przejęli władzę i nic z tą decyzja nie zrobili tylko kontynuowali. 09:05, 21.01.2021