Zamknij

Co warto wiedzieć o palecie kolorów Pantone?

15:58, 26.09.2019 artykuł sponsorowany Aktualizacja: 15:58, 26.09.2019

Paletę Pantone wymyśliła amerykańska firma Pantone Inc. Jest to jeden z wiodących systemów identyfikacji kolorów, z którego korzystają graficy na całym świecie. Co ciekawe, Instytut Pantone stał się w ostatnich latach ekspertem w sprawach koloru.

Paleta Pantone – co to jest?

Druk Pantone stosowany jest podczas specjalnych zabiegów poligraficznych np. odwzorowania znaku firmowego. Pantone jest systemem barw opracowanym przez firmę Pantone Inc. Składa się z 1761 kolorów, oznaczonych numerami, które powstają po wymieszaniu kilkunastu pigmentów. Paleta umożliwia uzyskanie identycznych kolorów na różnych rodzajach podłoża, bez względu na to, z jakiej techniki skorzystamy. Jednak by osiągnąć oczekiwany rezultat wydruku, należy korzystać ze specjalnego wzornika, dostępnego w wersji fizycznej. Dzięki niemu możemy zobaczyć, jak będą wyglądać wszystkie barwy w dziennym świetle.

Istnieją różne wersje wzorników Pantone. Firmy związane z branżą reklamową zazwyczaj korzystają z dwuczęściowego wzornika, zawierającego kolory opisane indeksami U i C. Niemniej nawet i te kolory mogą nieco różnić się od siebie. By uniknąć błędów związanych z doborem kolorów, należy zwracać uwagę na indeksy. Indeks U stosuje się podczas nakładania farb na papiery offsetowe, karton i tekturę; indeks C stosuje się podczas nakładania farby na plastik, papiery kredowany i lakierowany.

Paleta Pantone ułatwia tworzenie precyzyjnych wydruków. W świecie poligrafii jest uznawana za najlepszą metodę identyfikacji kolorów. Dzięki niej możliwa jest unifikacja logotypów marek z całego świata.

Czym paleta Pantone różni się od palety CMYK?

CMYK, czyli cyan, magenta, yellow, key colour, jest zestawem farb drukarskich używanym m.in. do druku wielobarwnego. W odróżnieniu od Pantone barwy te są mniej wyraziste i nie posiadają siatki rastra. Korzystanie z palety CMYK jest tańsze, gdyż kolorów jest mniej, a za użycie dodatkowych odcieni trzeba dopłacić. Z tego względu CMYK-a rzadko kiedy używa się podczas wydruku logotypów, wizytówek i służy głównie do wydruków niskonakładowych. Paleta Pantone oferuje lepszą jakość, choć nie jest na tyle uniwersalna, by móc z niej korzystać przy każdej realizacji. Niemniej oferuje wiele niestandardowych kolorów, więc grafik ma niemalże nieograniczoną kontrolę nad barwą – tak możliwość nie jest dostępna dla CMYK.

Co ciekawe, Instytut Pantone co roku wybiera „Kolor Roku" – w 2019 r. został nim Living Coral. Firma w ten sposób promuje swoje wzorniki i wyznacza trendy graficzne. Z kolei w 2018 r. to zaszczytne miano uzyskał kolor Ultra Violet. Firma, mimo iż wcześniej była znana głównie wśród grafików i ludzi związanych z poligrafią, stała się światowym autorytetem w swojej dziedzinie. Instytut Pantone za każdym razem uzasadnia swój wybór. Wspomniany Living Coral, który można określić nowym odcieniem koloru łososiowego, według ekspertów Pantone wpływa pozytywnie na otoczenie. Ich zdaniem ludzie w obecnym świecie są przytłoczeni nadmiarem technologii, więc potrzebują więcej przyjemnych doświadczeń, intymności itp. – a ten kolor jest tego symbolem.

 

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
0%