Zamknij
REKLAMA

Przerobienie samochodu na gaz - czy to się opłaca?

10:48, 14.08.2019 | Materiał partnera

Przerobienie samochodu na gaz – czy to się opłaca? Zazwyczaj na przerobienie samochodu na gaz decydują się osoby, które często podróżują autem i w związku z tym dużo wydają na benzynę. Pojazdy z instalacją gazową od kilku lat cieszą się w Polsce bardzo dużą popularnością. Gaz jest tańszy od benzyny nawet o około 50 – 60 procent. Co prawda, samochód spala nieco więcej litrów paliwa LPG, jednak dużo niższa cena powoduje, że szybko zauważymy oszczędności.

Przerobienie samochodu na gaz – o czym należy pamiętać?
Skorzystaj z usług profesjonalnego serwisu
Przerobienie samochodu na gaz będzie opłacalne tylko wtedy, gdy montażem instalacji zajmie się profesjonalna firma. Wybór usługodawcy powinien być poprzedzony wnikliwą analizą rynku, na przykład recenzjami w Internecie i na profilach warsztatów w portalach społecznościowych, a także opiniami znajomych.

Sprawdź też: Przerobienie samochodu na gaz – jaki to koszt, na co trzeba uważać i czy to się opłaca?

Nie każdy model samochodu można przerobić na gaz
Warto także wiedzieć, że nie wszystkie modele aut można „zagazować”. W niektórych samochodach po założeniu instalacji gazowej może dochodzić do awarii innych części czy podzespołów. W innych typach aut konieczne jest zastosowanie bardziej zaawansowanych technologicznie elementów, co znacznie podniesie koszt założenia instalacji gazowej. Dlatego o montażu instalacji LPG należy pomyśleć już w momencie zakupu samochodu i dokładnie dowiedzieć się jak dany model reaguje na instalację gazową.

Regularne przeglądy techniczne i inne obowiązki właściciela samochodu przerobionego na gaz
Pojazdy, w których wykonana została instalacja gazowa, muszą być poddawane przeglądom technicznym, najlepiej raz w roku – przeglądy są płatne. Prawo wymaga również, aby każda instalacja gazowa była zgłaszana w wydziale komunikacji – to również generuje dodatkowe koszty.
Co około 10 – 15 tysięcy kilometrów konieczna jest wymiana filtru gazu oraz sprawdzenie szczelności instalacji. Co około 60 tysięcy kilometrów sprawdzenie wtryskiwaczy, natomiast po około 100 tysiącach kilometrów wymiana reduktora i listwy wtryskowej.
Homologacja butli gazowej jest ważna przez 10 lat. Po tym czasie należy wymienić butlę na nową. W niektórych przypadkach można wydłużyć homologację o kolejne 10 lat.

Przerobienie samochodu na gaz – warto czy nie warto?
Wśród zalet montażu instalacji LPG w samochodach wymienić można:
• mniejsza emisja spalin w porównaniu do innych rodzajów paliw
• podczas spalania gazu niewytwarzana jest sadza
• paliwo to pozbawione jest niemal całkowicie siarki
• gaz nie wytwarza osadów, które m.in. zanieczyszczają olej silnikowy
• cichsza praca silnika niż w przypadku innych paliw
• w dłuższej perspektywie czasowej – oszczędności w zakupie paliwa
Instalacja LPG w samochodach ma jednak i swoje wady. Są to m.in.:
• ryzyko cofania się płomienia do kolektora oraz wypalania gniazd zaworowych
• do zapłonu gazu wymagane jest więcej energii
• większe zużycie gazu w porównaniu do benzyny (o ok. 15 – 25 procent)
• opłaty związane z legalizacją butli oraz nieco droższe coroczne przeglądy rejestracyjne
• ograniczenia dotyczące parkowania w podziemnych parkingach
• ograniczenie pojemności bagażnika – gdy butla na gaz musi zostać zainstalowana w bagażniku
• homologacja butli to 10 lat

Przerobienie samochodu na gaz – ile kosztuje?
Koszt montażu instalacji gazowej w samochodach waha się od około 1 500 złotych do 8 000 złotych. Rozbieżność cenowa wynika m.in. z typu zastosowanej instalacji gazowej. W zależności od wybranego rodzaju może być ona wykonana z droższych lub tańszych komponentów. Najrozsądniejszym rozwiązaniem wydaje się wybranie części ze średniej półki cenowej – jest to najbardziej opłacalne pod względem cen części oraz napraw ewentualnych awarii.
W samochodach z niewielkimi silnikami zakładane są instalacje, których koszt wynosi około 2 500 – 3 000 złotych. Systemy z bezpośrednim wtryskiem benzyny to natomiast wydatek rzędu 3 500 – 4 500 złotych.
Tanie komponenty mogą okazać się wadliwe i podatne na różnego typu awarie, dlatego też nie warto oszczędzać na montażu instalacji gazowej. Cena części nie powinna być więc jedynym wyznacznikiem podczas wyboru systemu LPG. Oszczędzanie na instalacji gazowej może skutkować tym, że jazda samochodem będzie niebezpieczna.

Przerobienie samochodu na gaz – kiedy jest opłacalne?
Przed wykonaniem instalacji gazowej w samochodzie warto zwrócić uwagę na kilka czynników, które pomogą określić, czy jej montaż będzie opłacalny. Należy oszacować, jakie jest:
• średnie zużycie paliwa w aucie
• liczbę kilometrów, które będą pokonywane pojazdem miesięcznie lub rocznie
• aktualne ceny benzyny oraz gazu, a także prognozy cen
• koszt instalacji gazowej w naszym modelu samochodu
W Internecie można znaleźć kalkulatory opłacalności instalacji gazowej. Wystarczy wypełnić wymagane pola, aby otrzymać odpowiedź na pytanie, czy montaż LPG w naszym aucie jest opłacalny. Kalkulatory pomagają także określić, po jakim czasie założenie instalacji gazowej się zwróci. Z reguły koszt montażu zwraca się po kilku – kilkunastu miesiącach, zależy to głównie od pokonywanych miesięcznie kilometrów.  

(Materiał partnera)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
REKLAMA
© hej.mielec.pl | Prawa zastrzeżone