Zamknij
REKLAMA

Ergonomia pracy - co robić, żeby pracować jak najwydajniej i zadbać o swoje zdrowie?

15:26, 12.02.2019 | Materiał partnera

Praca za biurkiem to codzienność milionów Polaków. W małych i większych firmach, międzynarodowych korporacjach czy państwowych urzędach dni mijają w pozycji siedzącej, a oczy pozostają godzinami wpatrzone w komputer. Choć mogłoby się wydawać, że jest to dość komfortowy układ, w rzeczywistości praca siedząca mocno obciąża nasze zdrowie, a w wieloletniej perspektywie może prowadzić do poważnych dolegliwości. Właśnie dlatego tak ważna jest ergonomia pracy. Jak powinno wyglądać ergonomiczne stanowisko pracy? Jak ustawić meble i komputer, co z oświetleniem oraz dlaczego w biurze potrzebne są rośliny? Odpowiedzi udzielamy w poniższym artykule!

Czym grozi praca za biurkiem?

Mitem jest, że siedzenie to całkiem wygodna pozycja. Gdy pracujemy za biurkiem, nasze ciało nie odpoczywa, ale nieustannie podejmuje tzw. wysiłek statyczny. Mięśnie przez długie godziny pozostają skurczone, w stanie ciągłego napięcia. Ponieważ dociera do nich mniej krwi, są gorzej odżywione i utlenione; w organizmie gromadzą się szkodliwe produkty przemiany materii. Nic dziwnego, że osoby pracujące w biurze skarżą się na zmęczenie mięśniowe, nie mówiąc już o innych, o wiele poważniejszych problemach. W biurach dokucza nam hałas, brak dziennego światła, zmęczenie oczu, mała ilość tlenu i brak zbawiennej zieleni...

Co to jest ergonomia pracy?

Kilka tygodni czy miesięcy spędzonych za biurkiem nie powinny doprowadzić naszego zdrowia do ruiny; jednak kilka, kilkanaście, a tym bardziej kilkadziesiąt lat z pewnością może spowodować poważne problemy. Właśnie tutaj wkracza ergonomia pracy. Ma ona na celu zapewnienie pracownikom warunków dostosowanych do ich możliwości anatomicznych i psychofizycznych. Ergonomiczne stanowisko pracy musi spełniać szereg kryteriów dotyczących wolnej przestrzeni, ustawienia mebli i urządzeń oraz wielu innych czynników, które wpływają na nasz komfort pracy, a przez to także na jej efektywność. Dowiedz się, jak czuć się w biurze wygodnie i bezpiecznie, jak wyeliminować uporczywe bóle pleców i głowy, a także jak dotlenić organizm, poprawić krążenie krwi i ogólne samopoczucie!

Co robić, żeby zapobiec biurowym chorobom zawodowym?

Ergonomiczne stanowisko pracy musi być dostosowane do anatomii i indywidualnych potrzeb pracownika. Oznacza to, że musimy zrobić wszystko, aby zachować przed biurkiem naturalną postawę. Tylko wtedy zyskamy ochronę przed zwyrodnieniami, kurczami mięśni i innymi nieprzyjemnymi komplikacjami zdrowotnymi. Oznacza to, że należy zadbać o:

- wygodne krzesło z regulowaną wysokością siedziska oraz oparcia (krzesła nie wolno ustawiać ani za wysoko, ani za nisko),

- podnóżek chroniący kolana – konieczny zwłaszcza wtedy, gdy pracownik nie jest w stanie postawić stóp płasko na podłodze,

- obszerne, mieszczące wszystkie potrzebne rzeczy biurko, które zapewni odpowiednie podparcie nadgarstkom i uchroni nas przed przyjmowaniem nienaturalnych pozycji,

- odpowiednie ustawienie monitora, klawiatury i myszki – ekran powinien znajdować się ok. 70 cm od twarzy i być ustawiony do naszych oczu pod kątem 20-50 stopni; także po resztę urządzeń powinniśmy sięgać bez żadnego wysiłku.

Pozostałe aspekty ergonomii pracy

1. Obecność roślin – rośliny to element obowiązkowy w każdej przestrzeni biurowej. Bez zieleni nie może zaistnieć w pełni ergonomiczne stanowisko pracy. Na stronie wertykalni.pl/badania-i-rozwoj/ergonomia-pracy opublikowano szczegółową analizę wpływu roślinności – a zwłaszcza tak zwanych zielonych ścian – na komfort i wydajność pracowników. Żywe rośliny wpływają na estetykę pomieszczenia, ale też na zdrowie i samopoczucie kadry. Działają odprężająco i uspokajająco, oczyszczają powietrze z pyłów i zanieczyszczeń, dotleniają organizm, nawilżają powietrze i poprawiają akustykę pomieszczeń. Mało tego: wpływają na wzrost kreatywności oraz efektywności w codziennej pracy.

2. Odpowiednie warunki pracy, w tym temperatura – samo dobrze wyposażone, ergomiczne stanowisko pracy to jeszcze nie wszystko. Oprócz ustawienia mebli, urządzeń i roślin ważne jest ciągłe analizowanie i modyfikowanie warunków panujących w pomieszczeniu. Temperatura w biurze nie może spadać poniżej 18 stopni Celsjusza; konieczna jest działająca wentylacja, a najlepiej również klimatyzacja.

3. Optymalne rozplanowanie przestrzeni – ergonomia pracy ma na celu m.in. zwiększenie naszej efektywności. Dobrze jest realizować zadania jak najmniejszym nakładem sił. Wszystkie najważniejsze rzeczy powinniśmy przechowywać w zasięgu ręki. Jednocześnie przestrzeń nie może być zbyt ciasna i przytłaczająca; pokoje powinny mieć min. 13 m2, a na każdego pracownika powinno przypadać min. 13 m3 prywatnej przestrzeni.

4. Prawidłowe oświetlenie i minimalizowanie zmęczenia – jeśli jesteśmy zmęczeni, popełniamy błędy i zwalniamy tempo. Jednym z czynników mających kluczowy wpływ na to, czy pracownicy są wypoczęci, jest oświetlenie. Nie może być za mocne ani za słabe; obok sztucznych źródeł światła powiniśmy mieć dostęp także do tych naturalnych. Dobre światło zmniejszy obciążenie oczu. Uwaga: na monitor nie mogą padać promienie słońca!

Oprócz tego warto zadbać o redukcję stresu i izolację akustyczną (w tym pomogą wspomniane już rośliny), dostosowanie tempa i rodzaju pracy do indywidualnych predyspozycji, a także o regularne przerwy, najlepiej na ćwiczenia rozluźniające i rozciągające. Ergonomia pracy to niezwykle ważny aspekt funkcjonowania w przestrzeni biurowej – nie próbuj go ignorować, bo odbije się to na Twoim samopoczuciu i zdrowiu!

(Materiał partnera)
REKLAMA
© hej.mielec.pl | Prawa zastrzeżone