Zamknij

Organizacje: straty przemysłu motoryzacyjnego nie do odrobienia w 2020 r

10:19, 22.06.2020 PAP Aktualizacja: 10:22, 22.06.2020
Skomentuj PAP PAP

- Straty w łańcuchu wartości przemysłu motoryzacyjnego są z powodu koronakryzysu nie do odrobienia w 2020 r. - napisali w liście do premiera Mateusza Morawieckiego Konfederacja Lewiatan i Związek Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych i zaapelowali o wsparcie branży motoryzacyjnej.

Jak zaznaczyli, chodzi w szczególności o wsparcie na poziomie Unii Europejskiej oraz wdrożenie w Polsce programów wspierających popyt na nowe pojazdy.

W poniedziałkowym komunikacie Konfederacji Lewiatan zwrócono uwagę, że przedsiębiorcy wskazują na wyjątkowo poważną sytuację w sektorze motoryzacji. Wszyscy producenci pojazdów w Polsce musieli zamknąć swoje zakłady na kilka, a nawet kilkanaście tygodni - podano.

Dodano, że kwietniowa produkcja sprzedana sektora motoryzacyjnego zmalała w Polsce o 78 proc. "Straty w łańcuchu wartości przemysłu motoryzacyjnego są nie do odrobienia w 2020 roku" - napisano. Ze względu na reżim sanitarny i obniżony popyt, ponownie otwarte zakłady pracują znacznie poniżej zdolności produkcyjnych.

Zwrócono uwagę, że koronakryzys dotknął nie tylko producentów pojazdów, ale też sektor producentów części i komponentów do ich produkcji. Branża dostawców oczekuje w tym roku spadku przychodów o minimum 20 proc. "Kryzysu nie uniknęli też sprzedawcy samochodów oraz firmy świadczące usługi serwisowe i naprawcze pojazdów. Cierpią również banki, firmy leasingowe i ubezpieczeniowe" - wskazano. W kwietniu 2020 roku liczba rejestracji nowych samochodów osobowych i dostawczych w Polsce spadła o 66 proc. W ocenie ekspertów ucierpi na tym budżet. "Wpływy z podatków i VAT z sektora motoryzacyjnego w Polsce to około 11 miliardów złotych rocznie" - zaznaczono.

Konfederacja Lewiatan oraz Związek Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych zaapelowali w liście do premiera Mateusza Morawieckiego o wsparcie branży motoryzacyjnej. "Zwracamy się do premiera z postulatem pilnego wsparcia politycznego dla działań, które pomogą ratować sektor motoryzacji. W szczególności prosimy o wsparcie na poziomie Unii Europejskiej oraz wdrożenie w Polsce programów wspierających popyt na nowe pojazdy" - wskazał cytowany w komunikacie prezes Związku Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych Paweł Wideł.

Zdaniem ekspertów takie działanie przyspieszy odmładzanie parku pojazdów na polskich drogach oraz zmniejszy emisję dwutlenku węgla i innych szkodliwych substancji oraz pozytywnie wpłynie na stan bezpieczeństwa na drogach. "Sektorowi motoryzacji pozwoli utrzymać zatrudnienie wykwalifikowanych pracowników i dobrze płatne miejsca pracy" - podkreślono.

Jak argumentują autorzy listu, od 1 stycznia 2021 r. wszystkie nowo rejestrowane samochody osobowe i dostawcze będą musiały spełniać wymogi norm emisji Euro 6d ISC-FCM. Tymczasem ze względu na koronakryzys służby techniczne i organy udzielające homologacji tego typu nie działały lub działały w bardzo ograniczonym stopniu, a producenci pojazdów nie byli w stanie wykonać koniecznych działań (m.in. badania i rozwój, badania silników i pojazdów, badania drogowe). Na to nałożyło się załamanie popytu i niemożność sprzedania wyprodukowanych już pojazdów - dodali. "Stąd też producenci samochodów w Polsce prawdopodobnie nie będą w stanie dotrzymać niektórych terminów określonych w przepisach" - podkreślono. Pracodawcy proponują odroczenie terminu wejścia w życie tych regulacji o 6 miesięcy oraz możliwość dalszej sprzedaży i rejestracji pojazdów niespełniających wyżej wymienionych norm.

"Wierzymy, że Komisja Europejska wesprze sektor motoryzacji w ramach planowanych inicjatyw, jeżeli rządy Polski i innych krajów, zwrócą się z taką prośbą" - zaznaczył Wideł. (PAP)

autor: Magdalena Jarco

maja/ amac/

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(3)

Branże Branże

1 0

Branża;

- Turystyczna
- Transportowa
- Automotiv

Straciły najwięcej !!!
Natomiast czy kryzys w automotiv to tylko korno wirus ???

1.
Może auta muszą być "proste" - spalinowe lub całkowicie elektryczne a nie jakieś "takie i takie i do wymiany po trzech latach"?
2.
Może niemiecki pojazd jest dużo za drogi i jest zbyt brzydki do tego co dziś proponuje rynek aut koreańskich np; HUNDAI w stosunku do postępu i oferty ?
https://www.autocentrum.pl/dane-techniczne/hyundai/i40/kombi/

- może kryzys to nie korno-wirus tylko ...... coś więcej ...... ?

11:56, 22.06.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

Emigracja 2.0 ?Emigracja 2.0 ?

3 1

Szykuje się Emigracja 2.0 tylko teraz już raczej będą to wyjazdy z rodzinami na stałe.
Dziś Polacy masowo wyjeżdżają do Skandynawii (NORWEGIA, SZWECJA) co jest dla Polski dobre ponieważ zasilają transferami rodziny w kraju ale co będzie jak emigracja nie ograniczy się tylko do powyższych ? 12:01, 22.06.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Konsumpcja truje Konsumpcja truje

0 0

i niszczy planetę ! Przecież wszyscy o tym dobrze wiedzą ale blablając o klimacie nadal nakręcają konsumpcję, która jest głównym powodem dewastacji środowiska. PS. Akurat auta elektryczne to żadne rozwiązanie , na starcie mają ślad węglowy jak auto z silnikiem spalinowym po 100 tyś. km przebiegu (dane niemieckich naukowców). Wszyscy gadają o klimacie i marzą o kasie z konsumpcji. 22:54, 23.06.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%